Vapaa Ajattelija 1/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon

Jouni Luukkainen



Kannanotto uskonnonvapauslakiin



Pääkaupunkiseudun vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtaja Jouni Luukkaisen esittämä kannanotto nykyisen uskonnonvapauslain huoltajille antaman suvereenin päätösvallan puolustamiseksi sekä uskonnonvapauslain lapselle antaman oman aloitteenteko- ja päätösvallan laajentamiseksi sen ainoana rajoituksena.

1. Uskonnonvapauslain (UVL) asianomainen kohta on muotoiltu hyvin selkeästi ja yksinkertaisesti sekä perusteltu hyvin ymmärrettävällä ja järkevällä periaatteella, lapsen uskonnollisen asemasta päättämisen määrittämisellä lapsen huollon piiriin kuuluvaksi asiaksi, ja se on sen suuri ansio. Uskonnonvapauskomitean mietinnön lakiehdotus oli sangen sekava. Kukaan ei hallintovaliokunnassa myöskään ollut esittänyt täsmällistä muotoilua sille UVL:n huononnukselle, jota eduskunnan orwellilaisesti muotoillulla lausumalla tavoitellaan. Juha Seppokin kirjallisen lausuntonsa lopussa olevassa lakiehdotuksessaan joutuu kaiketikin eleganttiin tekstiin pyrkiessään heti rikkomaan ihmisoikeussopimuksia.

2. Huoltajilla on paras tieto lapsen tilanteesta ja toisaalta vastuu lapsen kasvatuksesta. Juuri tämän tähden päätösvaltaa lapsen uskonnollisesta asemasta ei saa pidättää perheen ulkopuolelle. Lapsen etua katsomusasioissa on kylläkin katsomusten henkilökohtaisuuden tähden aikuisten vaikea aina edes havaita, saati tunnustaa ja toteuttaa. Ongelma on se, että vaikka valtaa päättää muutoksesta olisikin, valtaa ei tahdota käyttää silloin, kun siihen kuitenkin olisi syytä. Vähintä, minkä eduskunta voi tällöin tehdä, on olla alistumatta muille intressipiireille ja antaa huoltajien pitää valtansa. Silloin ainakin joskus jotkut huoltajat voisivat voittaa esteen itsessään ja lain estämättä toteuttaa lapsen edun mukaisen lapsen uskonnollisen aseman muutoksen.

3. Koulun uskonnonopetus on useimmiten pakollista uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvalle lapselle. Huoltajien on voidakseen toteuttaa kasvatusvastuunsa ja saavuttaakseen uskonnonvapauden niin lapsen kuin omalta osaltaan voitava irrottaa lapsi uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä erityisesti voidakseen siirtää hänet pois uskonnonopetuksesta tai voidakseen jo alunperin olla panematta häntä uskonnonopetukseen. Tilalle tarjoutuu elämänkatsomustiedon opetus. Tämä peruste uskonnollisen aseman muutokseen on syvällisin mahdollinen, sillä se sisältää ennenkaikkea kannanoton uskonnollisen yhdyskunnan oppiin; sikäli lapselta kouluaikainen eroaminen uskonnollisesta yhdyskunnasta tai huoltajilta lapsen sellaisesta eroamisesta päättäminen olisi monesti suurempaa kypsyyttä osoittava teko kuin ihmiseltä koulun jälkeinen ja ehkä pitkällekin lykkääntyvä, mahdollisesti muihin syihin perustuva uskonnollisesta yhdyskunnasta eroaminen. Tarvittava, mutta siis toteutettavaksi mahdollinen uskonnollisen aseman muutos myös korostaa lapselle kuten huoltajille ja koulullekin katsomusaineen muutoksen vakavuutta, mikä ei ole välttämättä lapsen uudelle katsomusaineelle, elämänkatsomustiedolle, haitaksi. Tähän liittyen on edelleen huomattava, että lapsi, joka havaitseekin haluavansa jatkaa uskonnollisen yhdyskunnan jäsenenä, ottaa silloin myös vähintäänkin sietääkseen uskonnonopetuksen.

4. Lapselle uskonnollisesta yhdyskunnasta ja uskonnonopetuksesta eroon pääseminen voi merkitä koko elämän eheyttä. Sisäisen vakaumuksen vastainen ulkoinen uskonnollinen asema ja tämän mukainen katsomuskasvatus vääriksi ja muun kouluopetuksen vastaisiksi koettuine käsityksineen todellisuuden luonteesta ja etiikan alkuperästä voivat loukata mieltä aivan toisin kuin mikään muu seikka koskaan elämässä. Siihen ei sovi, että yhteiskunta lisäksi lailla estäisi huoltajia purkamasta tilannetta. Katsomuksellisen omantunnon loukkaaminen olisi silloin aivan tahallista ja merkitsisi myös yhteiskunnallisen omantunnon loukkaamista.

5. Uskonnollisen aseman muutos saattaa perheessä käydä tarpeelliseksi esimerkiksi yhden lapsen osalta; UVL mahdollistaa silloin siihen joustavan ratkaisumahdollisuuden perheen muiden jäsenten pystyessä säilyttämään uskonnollisen asemansa ennallaan.

6. Mietinnössään (HaVM 14/2003 vp) eduskunnan hallintovaliokunta lausuu käsityksenään, että uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyyttä koskevan UVL:n pykälän säännöksillä saattaa olla sen tärkeinä pitämiensä perheen uskonnollisen yhtenäisyyden ja alaikäisen uskonnollisen aseman pysyvyyden sekä siihen liittyen uskonnonopetuksen ja muun katsomusopetuksen jatkuvuuden kannalta haitallisia vaikutuksia. Mutta nimenomaan lapsen uskonnollisen aseman muuttaminen ja katsomusopetuksen vaihtaminen voivat joskus olla lapsen hyvin tärkeän edun mukaisia, huoltajienkin mielestä. Lapsen uskonnollisen aseman ja uskonnonopetuksen tai muun katsomusopetuksen pysyvyyden vaatiminen on siis sinänsä väärinkin. Muutokseen ei myöskään lähdetä, ellei siihen ole tarvetta. Sikäli valiokunnan huoli on aiheetonkin. Myöskin perheen uskonnollisen yhtenäisyyden vaatiminen on väärin, sillä jos sellainen olisi vain lain pakottamaa, olisi kyseessä pelkkä ulkoinen seikka, joka vieläpä estäisi alaikäistä yhdentämästä ulkoista uskonnollista asemaansa sisäiseen vakaumukseensa, mikä olisi hyvin paljon tärkeämpää ja voisi olla sitä myös koko perheen kannalta. On turha kantaa huolta valheellisen yhtenäisyyden säilymisestä. Sellaista eivät välttämättä halua edes huoltajat. Olisi sitäpaitsi hyödyllistä, jos rehellisesti ilmentymään päässeet eri katsomukset kohtaisivat jo perheen sisällä eikä vasta myöhemmin; se olisi kaikille osapuolille kasvattavaa.

7. Jo vanha UVL salli perheen mahdollisen alkuperäisen uskonnollisen yhtenäisyyden hajoamisen. Esimerkiksi perheen esikoinen saattoi erota kirkosta tai liittyä kirkkoon ja aivan siitä huolimatta, mikä vaikutus sillä saattoi olla nuorempiin sisaruksiin; ei välttämättä mitään. Oli myös perheitä, jotka jo alunperin olivat uskonnollisesti epäyhtenäisiä. Asia ei siis ole uusi.

8. Vanha UVL ei taannut lapsen uskonnollisen aseman pysyvyyttä eikä katsomusopetuksen jatkuvuutta. Huoltajan muuttaessa uskonnollista asemaansa lapsen uskonnollinen asema saatettiin muuttaa tai se saattoi muuttua vastaavasti, tai sitten eri uskonnollisissa asemissa olleet huoltajat saattoivat sopia, että lapsi seuraakin uskonnollisen asemansa suhteen toista heistä kuin oli seurannut siihen asti. Katsomusopetus saatettiin vaihtaa tai saattoi vaihtua samalla. Uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolella olevaa lasta saatettiin siirtää evankelis-luterilaisen uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon opetuksen välillä. Itse asiassa kenenkään enemmistönä olevaan evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuulumattoman lapsen katsomusaine ei ollut täysin sidoksissa hänen uskonnolliseen asemaansa. Tämäkään asia ei siis ole uusi.

9. Eduskunnan lausuma (HE 35/2003 vp) viittaa vain tilanteisiin, joissa huoltajan uskonnollinen asema muuttuu. Mutta, kuten kohdassa 8 totesin, jo vanhan UVL:n aikana vanhemmat, joiden uskonnollinen asema oli eri, saattoivat päättää lapsen uskonnollisen aseman vaihtamisesta sopimalla kirjallisesti, että lapsi seuraakin toista vanhempaansa kuin oli seurannut siihen asti. Ei voikaan ajatella, että UVL huononnettaisiin jopa muotoon, jossa huoltajat eivät voisi yhdessä päättää, että lapsen uskonnollinen asema muutetaan samaksi kuin on toisella huoltajista jo entuudestaan.
Tuo vanhan UVL:n seuraamisperiaate ontui muuten tietysti siksi, että kirkkoon kuuluvat tai siihen liittyvät vanhemmat saattoivat jättää lapsensa kirkon jäseneksi kastattamatta tulematta tästä huolimatta kirkosta erotetuiksi, sekä myös siksi, että kirkkoon liittämistään vastustava lapsihan saattoi kieltäytyä kasteesta aivan konkreettisestikin. (Kuvanneeko lausuman yksipuolista henkeä myös se, että lausuma ohittaa tämän tavanomaisimman tilanteista, joissa lapsi voi päätöksellään pysyä uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolella?)

10. Konservatiivista kritiikkiä on kohdistettu UVL:ään siltä pohjalta, että UVL sallii lapsen liittämisen sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon yksikään huoltajista ja vanhemmista ei kuulu ja johon lapsellakaan ei olisi yhteyksiä.
Mutta merkittävin ja monissa tapauksissa myös lähes ainoa seuraamus lapselle uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä on koulun pakollinen uskonnonopetus. Siksi lapsen uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi liittämisen ja uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman lapsen uskonnonopetukseen panemisen välillä ei ole niin suurta eroa, etteikö saman kritiikin olisi silloin koskettava tätä jälkimmäistäkin ilmiötä. Silloin johdonmukaisesti kritiikin mukaan ajatellen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumatonta lasta ei siis saisi lainkaan panna uskonnonopetukseen. Kuitenkin vanhan UVL:n aikana uskonnonopetuksesta piti jopa erikseen vaatia vapautus, ja uudenkin UVL:n aikana peruskoulussa tähän uskonnonopetukseen lapsen voi huoltaja ilmoittaa (ehkä jopa vastoin toisen huoltajan kantaa). Itse asiassahan suuri enemmistö kirkkoon kuulumattomista lapsista on aina ollutkin ja on edelleen uskonnonopetuksessa. Monesti silloinkin, kun vanhemmat ovat uskonnottomia vakaumukseltaan. Se, että tämä ei ole nostattanut laajempaa huolestumista, kertoo juuri, että UVL:n huoltajille antamassa suvereenissa päätösvallassa ei ole pohjimmiltaan mitään uutta ja outoa.
On myös huomattava, että kirkkoonkaan kuuluvan perheen lapsella ei ole luontaista yhteyttä uskonnonopetukseen; hänhän syntyy ateistina, ja uskonnonopetus voi olla hänelle henkistä väkivaltaa, jossa vanhemmista ei ole apua.

11. Uskonnolliset yhdyskunnat eivät ilmeisestikään opillisin perustein tai oppiensa opettamista koskevista syistä salli omissa jäsenyytensä edellytyksissään jäsenekseen liitettävän jotain tiettyä ikää nuorempaa lasta tai ainakaan ilman, että vanhempi tai huoltaja on jäsen. Evankelis-luterilaisen kirkon tapauksessa tämä ilmeni kirkkolain jäsenyyspykälän muutoksesta. Uskonnollinen yhdyskunta saattaa jäsenekseen liitettävältä lapselta vaatia myös kypsyyden ymmärtää jäsenyyden merkitys tai jopa hyväksyy vain lapsen omasta aloitteesta tapahtuvan jäseneksi liittymisen.
Ei ole yhteiskunnan asia ottaa näitä uskonnollisten yhdyskuntien omia jäsenyyden eri edellytyksiä huomioon supistamalla UVL:n huoltajille antamaa suvereenia valtaa päättää lapsen liittämisestä uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi. Tätä ei toisaalta tarvitsekaan tehdä, sillä vastuulliseen huoltajuuteen ymmärretään sisältyvän ilman UVL:ään tehtäviä rajoituksiakin, ettei pientä lasta liitetä uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon yksikään hänen vanhemmistaan ja huoltajistaan ei kuulu ja johon hänellä ei ole muitakaan yhteyksiä. Näin nämä kaksi lähestymistapaa samaan kysymykseen lähestyvät toisiaan.

12. Konservatiivista kritiikkiä on kohdistettu UVL:ään siltä pohjalta, että UVL sallii lapsen siirtämisen pois huoltajien uskonnollisesta yhdyskunnasta, uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolelle. Huoltajat ovat kuitenkin aina voineet siirtää uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman lapsen pois uskonnonopetuksesta, joten huoltajien suvereeni päätösvalta ei ole sikäli uutta tässäkään. Mutta toisaalta ei myöskään ole mielekästä pakottaa ketään olemaan uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Oikeus erota uskonnollisesta yhdyskunnasta on uskonnonvapauden keskeisin osa. Siksi huoltajien on saatava pitää oikeutensa päättää ilmoittaa lapsi eronneeksi uskonnollisesta yhdyskunnasta siitä riippumatta, mikä huoltajien oma uskonnollinen asema on. Uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolella olemisesta ei ole mitään erityistä haittaa lapselle siinä mielessä kuin hänelle voi olla haittaa uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä. Huoltajilla on lisäksi oikeus säilyttää lapsi tämän aiemmassa uskonnonopetuksessa. Toisaalta huoltajilla on oikeus siirtää lapsi elämänkatsomustiedon opetukseen. Tämä jälkimmäinen oikeus heillä tuleekin olla, sillä yhteiskunta ei voi vaatia, että uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat huoltajat antavat lapselle tämän yhdyskunnan mukaisen uskonnollisen kasvatuksen; eihän huoltajilla itsellään edes tarvitse olla yhdyskuntansa opin mukaista vakaumusta. Jos taas elämänkatsomustiedon opetus selitetään yleisesti olevan lapselle vahingollista, poistettakoon katsomusaineopetus koulusta kokonaan.
Uskonnollinen yhdyskunta, joka ei hyväksy sitä, että huoltajat, jotka kuuluvat siihen, ilmoittavat tähän yhdyskuntaan kuuluvan lapsensa eronneeksi siitä, käyttäköön oikeuttaan erottaa tällaiset huoltajat jäsenyydestään.

13. Perustuslain ja eduskunnan tuoreiden kannanottojen nojalla peruskoulussa uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvan oppilaan huoltaja voi ilmoittaa, että oppilas ei omantunnonsyistä osallistu tämän yhdyskunnan uskonnollisiin tilaisuuksiin. (Opetushallituksen tästä 6.6.2003 antamien ohjeiden rajoitukset ovat mielestäni pätemättömät (Vapaa Ajattelija 6/2003).) Tuolloin olisi toki hyvin monessa tapauksessa johdonmukaista, jos huoltajat samalla ilmoittaisivat oppilaan eronneeksi tästä yhdyskunnasta ja siirtäisivät hänet elämänkatsomustiedon opetukseen. Siksi UVL:n on edelleenkin annettava huoltajille mahdollisuus toimia juuri niin.

14. Konservatiiviset UVL:n kriitikot puhuvat lapsen uskonnonvapaudesta lapsen oikeutena uskonnollisen tai elämänkatsomuksellisen kasvatuksen pysyvyyteen ohi huoltajien päätösvallan tilanteissa, joissa lapsella ei kuitenkaan ole vielä omaa päätösvaltaa. Mutta he eivät silti ole huolestuneita lapsen uskonnonvapauden loukkauksista silloin, kun elämänkatsomustiedon opetuksessa oleva lapsi ei saa olla koulussa johdonmukaisessa ympäristössä, vaan saattaa huoltajien päinvastaisesta tahdosta ja jopa tarmokkaista ponnisteluista huolimatta joutua heti ensiluokalla uskonnollisen vaikutuksen piiriin. Musiikintunnilla opetetaan sanoiltaan suggestiivisia virsiä, vaikka mikään pedagogiikka ei voi sitä lapsen kannalta puolustaa ja vaikka ainoa huoltajan vallassa oleva keino korjata asia on lapsen kannalta epämukava, lapsen poisottaminen sellaisilta tunneilta. Kriitikoille virret ovat kuitenkin vain yhteistä kulttuuria, eivätkä he myöskään tunnusta koulun yhteisiksi tarkoitettujen juhlien sisältämien uskonnollisten osien ongelmallisuutta. Edelleen mikään tilanne ei ole taannut eikä nykyisinkään takaa oppilaalle oikeutta pysyä elämänkatsomustiedon opetuksessa.

15. Huoltajien suvereenissa vallassa UVL:ssä ei syvimmin ajateltuna ole kyse lapselle asetettujen ikärajojen poistumisesta siten, kuin konservatiiviset UVL:n kriitikot sen esittävät, vaan siitä, saako lapsen uskonnollisesta asemasta ja siihen liittyen koulun kasvatusaineesta päättäminen olla aina perheen sisäinen asia kuten lapsen henkilökohtaisista ja huoltoon kuuluvista asioista päättäminen on yleensäkin. Näin tulee olla. Uskonnolliset yhdyskunnat pitävät oppejansa oikeina ja tärkeinä, ja sen ne ottavat huomioon omissa jäsenyytensä edellytyksissä. Mutta oman asennoitumisensa näihin oppeihin ratkaisevat yksilöt itse. Siksi juuri päätösvaltaa lapsen uskonnollisesta asemasta, mainittujen edellytysten puitteissa, ei ole perusteltua viedä perheen yläpuolelle, vaikka uskontojen näkökulmasta niin kenties tulisi ollakin. Päinvastoin, päätösvallan erityisesti uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamiseen on oltava mahdollisimman lähellä yksilöä itseään.

16. Seurauksena UVL:stä toki on, että lapsi voi nyt minkä ikäisenä tahansa, jo alle 12-vuotiaanakin, tehdä epävirallisesti aloitteen huoltajilleen uskonnollisen asemansa muuttamiseksi, eikä UVL aseta huoltajille aiemmanlaisia heidän omaa uskonnollista asemaansa koskevia ehtoja aloitteen toteuttamiseksi. Erityisesti lapsi saattaisi nykyään haluta erota uskonnollisesta yhdyskunnasta ja siirtyä uskonnonopetuksesta elämänkatsomustiedon opetukseen. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumaton lapsi on aina ennenkin voinut huoltajien toimesta päästä pois uskonnonopetuksesta. Kirkkoon kuulumaton lapsi saattaisi haluta liittyä kirkkoon. Yleisimmin se kaiketi tapahtuisi rippikoulun yhteydessä, mutta esimerkiksi uskonnonopetuksessa oleva ja seurakunnan toimintaan osallistuva lapsi saattaisi syvästä vakaumuksesta haluta liittyä kirkkoon jo ennen kuin on saavuttanut kirkon asettaman rippikouluiän. Tämän vuoden alusta lähtien kirkkolaki sallisi liittymisen 12-14-vuotiaillekin.

17. Silti on hyvin aiheellista, että UVL antaa lapselle omaa aloitteenteko- ja päätösvaltaa ja että lapsella on oikeus saada tieto tästä vallastaan. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen uskonnollisen aseman voivat UVL:n mukaan huoltajat muuttaa vain lapsen omalla kirjallisella suostumuksella. Hänellä on siis oikeus estää sellainen uskonnollisen asemansa muutos, jonka kokee etujensa vastaiseksi. Tietysti huoltajat voivat tiedustella myös alle 12-vuotiaan lapsen kantaa aikomukseensa muuttaa tämän uskonnollinen asema. Hallituksen esityksessä UVL:stä 12 vuotta täyttäneen lapsen suostumuksen vaatimista perusteltiin halulla turvata lapsen uskonnollisen tai muun katsomuksellisen kasvatuksen jatkuvuutta.
Konservatiiviset UVL:n kriitikot haluavat korostaa tätä jatkuvuutta siihen mittaan asti, että huoltajien valta ei heidän mielestään saisi olla suvereeni. Toisaalta koulussa katsomusaine on täysin sidoksissa lapsen uskonnolliseen asemaan vain lapsen kuuluessa enemmistönä olevaan evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Siksi itse esitin kirjelmässäni eduskunnan sivistys- ja perustuslakivaliokunnille UVL:n käsittelyn yhteydessä seuraavan: Perusopetuslakia olisi täydennettävä niin, että 12 vuotta täyttäneen oppilaan katsomusaineen saa vaihtaa vain hänen suostumuksellaan. Puute on kuitenkin edelleenkin korjaamatta. Siksikään kriitikoiden jatkuvuusperusteille ei voi paljon arvoa antaa.

18. UVL:n mukaan 15 vuotta täyttänyt lapsi voi muuttaa uskonnollisen asemansa huoltajiensa suostumuksella. Mielestäni tämä oikeus tulisi olla 12 vuotta täyttäneellä lapsella. Konservatiiviset UVL:n kriitikot vastustavat sitä. Heidän mukaansa näin on tosiasiassa tällä hetkellä huoltajien suvereenin vallan tähden, ja siksi juuri he haluavat sen poistaa. Mutta kyllä lain muotoilut toisaalta 12 vuotta ja toisaalta 15 vuotta täyttäneiden lasten oikeuksien osalta eroavat toisistaan tavalla, jolla on merkitystä. Ensiksikin korkeamman ikärajan antama virallinen aloitteenteko-oikeus tuo lapselle myös oikeuden saada koulussa tieto tästä oikeudesta tätä ikää lähestyttäessä, kun taas alemman ikärajan antama vastaanpano-oikeus esitellään koulussa ehkä vasta samalla kerralla, jolloin oppilasta siis ajateltaisiin vain tulevana lapsen huoltajana. Toiseksi lain eri kohdilla on myös selvä psykologinen merkityseronsa siinä, miten huoltajat saattavat kokea lakitekstin kuvaavan lapsen valtaa ja miten he sen seurauksena tosiasiassa lakia soveltavat. Sikäli huoltajien suvereenius ei kuitenkaan tee tyhjäksi ikärajojen eroa.

19. Itse asiassa mielestäni 12 vuotta täyttäneen lapsen tulisi saada itse päättää uskonnollisesta asemastaan (ja huoltajien siis sitä nuoremman lapsen), ja tällöin hänellä tulisi myös olla oikeus saada päättää jo peruskoulussa katsomusaineestaan uskonnollisen asemansa puitteissa samoin perustein kuin nyt lukiossa. Tämä olisi joka tapauksessa pisimmälle menevä lapsen uskonnonvapauden laajennus tilanteessa, jossa uskonnonopetus on pakollista kirkkoon kuuluvalle lapselle. Mutta tyydyn nyt vain vaatimaan, että 14 vuotta täyttäneellä tulisi olisi nämä oikeudet. Ikäraja ottaisi huomioon sekä nykylukion kurssimuotoisuuden että kirkon rippikouluiän. Silloin 12 vuotta täyttäneellä tulisi olla edellisessä kohdassa vaatimani oikeus. Tilanne, jossa UVL:ssä olisi jäljellä vain nämä mainitsemani 12 ja 14 vuoden ikärajat, olisi nykyisten kolmen, 12, 15 ja 18 vuoden ikärajan tilannetta luonnollisempi, eikä huoltajien suvereenia valtaa siinä tilanteessa myöskään tarvitsisi enää kenenkään kyseenalaistaa.

20. UVL:n ikärajojen laskemiseen on paineita. Aivan uudenlainen paine koituu lukion kurssimuotoisuudesta. Lukioon menevä, kirkkoon kuuluva nuori, joka tahtoo sekä erota kirkosta että jättää uskonnonopetuksen, mutta joka ei edelliseen saa huoltajiensa suostumusta, voi joka tapauksessa torjua uskonnon kurssit, kunhan 18 vuotta täytettyään ja kirkosta erottuaan suorittaa elämänkatsomustiedon kurssit. Katsomukselliset ja yhteiskunnalliset omantunnonsyyt saattavat vaatia häntä toimimaan juuri siten. Sen seurauksena kuitenkin hänen lukioaikansa uhkaisi venyä yli kolmen vuoden ja ohi ylioppilaskirjoitusten. Mutta missä olisi silloin perustuslain hänelle takaama yhdenvertaisuus lain edessä? Miten vastuuttomasti olisivatkaan hänen huoltajansa menetelleet? Eikö nuorella olisi aihetta nostaa vahingonkorvausoikeudenkäynti heitä vastaan? Eikö jo katkos katsomusaineopiskelussa merkitsisi vastuutonta lapsen huoltoa? Onko silloin hiukankaan vastuutaan tuntevilla huoltajilla enää mahdollisuutta evätä päättäväiseltä nuorelta kirkosta eroamista toisin kuin heillä oli luokallisen lukion aikana? Tuolloinhan uskonnonopetuksen välttäminen olisi vaatinut nuorelta todella suuren uhrauksen, johon varmaankaan yksikään ei ryhtynyt. En minäkään, mutta olen täysin vakuuttunut, että jos lukio olisi aikanani ollut nykymallinen, olisin toiminut kuvaamallani lailla.
Kerroin tämän näkökohtani UVL:n valmistelun yhteydessä sekä kirjelmin hallitukselle ja eduskunnalle että laajasti sanomalehdissä. Professori Juha Seppo myönsi minulle viime toukokuussa, että uskonnonvapauskomitea, jonka varapuheenjohtaja hän oli, ei lainkaan kiinnittänyt huomiotaan lukion nykyiseen luonteeseen. Hän ei sitten myöskään viime lokakuussa ilmestyneessä kirjassaan "Uskonnonvapaus 2000-luvun Suomessa" tarttunut aiheeseen.
Täten UVL on kelvottomasti jättänyt huoltajat kohtaamaan yksin tilanteen, jossa on säilytetty 18 vuoden korkea ikäraja perusteluna se aivan toista aikaa kuvaava ajatus, että huoltajat voisivat pakottaa nuoren uskonnonopetukseen pitämällä hänet kirkon jäsenenä. Asiahan keskustelua on kääntynyt päinvastaiseksi: nuori voi kieltäytyä uskonnonopetuksesta, eivätkä huoltajat silloin pysty olemaan antamatta suostumustaan hänen kirkosta eroamiseensa, mikä voisi olla heistä hyvinkin loukkaavaa. Vastuunsa väistäviä huoltajia taas on tietysti varoitettava tutkimattomasta jatkosta, kuten olen tehnytkin.

21. Lukiossa opiskelija käyttää itse puhevaltaa opiskeluasioissaan.
Ilmoituksen, ettei omantunnonsyistä osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin, hän tekee itse. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumaton opiskelija voi omalla ilmoituksellaan osallistua enemmistön uskonnonopetukseen elämänkatsomustiedon opetuksen sijasta. Nämäkin seikat puoltavat sitä, että uskonnollisesta asemastaan olisi saatava päättää itsenäisesti viimeistään 15 vuotta täytettyään.

22. Eduskunnan lausuman mukaisia uskonnonvapauden vastaisia pyrkimyksiä kuvaa seuraava lainaus Juha Sepon kirjoituksesta Kirkko, valtio ja uskonnonvapaus arkkipiispa Jukka Paarman juhlakirjassa Arkki ja arki (Kirjapaja 2002): "On tietysti selvää, ettei uskonnonvapauslaista pidä tieten tahtoen tehdä sellaista, että sen säännökset houkuttelisivat eroamaan kirkoista ja uskonnollisista yhdyskunnista." Tämähän voi viitata vain alaikäisiin: UVL:n pitää estää nuoren kirkosta eroaminen niin pitkään, että uskonnonopetuksesta vapautuminen ei enää voisi toimia välittömänä motiivina siihen. Kuitenkin siis kyseessä olisivat erityisen vakaumukselliset nuoret, jotka eroavat kirkosta joka tapauksessa.

23. Ei ole erityistä syytä olettaa, että nykyinen UVL vanhaan verrattuna kasvattaisi niiden alaikäisten vuosittaista lukumäärää, jotka muuttavat uskonnollisen asemansa omasta aloitteestaan. Tarvitaanhan nimittäin tämän muutoksen toteuttamiseen yhä yhteisymmärrys huoltajien kanssa, mikä siis säilyy esteenä.
Kirkosta eroavien määrä olisi siis vuosittain edelleenkin sama pieni 300-400 kuin on ollut tähänkin asti. Kirkosta erottaisiin edelleenkin lukuisammin vasta, kun sen voi tehdä itsenäisesti, eli 18-vuotiaana, sillä huoltajien suostumuksen saaminen eroamiseen on suhteellisen vaikeaa. Kaikenikäisistä kirkosta eroavista tuonikäisiäkin olisi silti yhä vain pieni määrä. Uutta olisivat alle 15-vuotiaana kirkosta eroavat, mutta heidän määränsä olisi arvatenkin erittäin pieni. Kasvun alaikäisten eroamislukuihin toisi vain se, siirtymänä, että itsenäisen kirkosta eroamisen ikärajaa alennettaisiin. Sekään ei välttämättä muuttaisi sitä kokonaiskuvaa, että kirkosta erotaan pääsääntöisesti vasta myöhemmin kuin 18 vuoden iässä.
Kirkkoon liittyneiden määrä on ollut moninkertainen kirkosta eronneiden määrään verrattuna, ja liittyminen keskittynee kirkon rippikouluikään edelleenkin. Sillä, että syksyllä 15 vuotta täyttävä voi nyt liittyä kirkkoon edellisen kesän rippikoulun yhteydessä, on merkitystä. Huoltajien suostumuksen saaminen kirkkoon liittymiselle on tilastojen mukaan ollut pääsääntöisesti helppoa sikäli, että 18 vuoden ikärajan saavuttaminen ei ole merkinnyt liittymiselle ainakaan aivan samanlaista murrosta kuin kirkosta eroamiselle. Mutta koko suostumuskäytäntö on loukkaava.

24. Huoltajien suvereniteetin merkitys onkin sen periaatteellisessa tärkeydessä. Kyllähän se tietysti myös auttaa moniakin pääsemään identiteettinsä mukaiseen uskonnolliseen asemaan ja katsomusopetukseenkin nuorempana kuin aiemmin oli lain puolesta mahdollista, ja tämä koskee erityisesti uskonnotonta identiteettiä. Mutta arvatenkin vasta lapsen oman päätösvallan lisääminen johtaisi vanhaan UVL:ään verrattuna tilastollisesti katsoen merkityksellisempään ja myös nuorten eri katsomusryhmien ja eri perheistä olevien kesken oikeudenmukaisempaan tulokseen.

25. Suomen uskonnonopettajien liitto on ilmaissut huolestumisensa UVL:n vaikutuksesta erityisesti 12-14-vuotiaiden oppilaiden uskonnonopettajien työllisyyteen. Kohdan 23 perusteella huoli on tarpeeton. On hyvin väärinkin, että työllisyyskysymys edes yhdistetään keskeiseen uskonnon- ja omantunnonvapauteen, johon perustuviin ihmisten ratkaisuihin koulun on vain sopeuduttava. Käsittääkseni sopeutuminen olisi helppoakin; nämä ilmiöt ovat vähäiset ja niiden muutokset hitaat.

26. UVL:ää tukee myös Ruotsin malli, jossa huoltajat päättävät lapsen uskonnollisesta asemasta (vanhemmuuslaki), mutta 12 vuotta täyttäneen lapsen osalta vain tämän suostumuksella (uskonnollisia yhdyskuntia koskeva vuonna 2000 voimaan tullut laki).

27. Lausumaan päädyttiin haluamatta odottaa kokemuksia UVL:n uusista piirteistä. Olisi kuitenkin aiheellista seurata UVL:n toimintaa, jotta nähtäisiin, onko sittenkään syytä peruuttaa UVL:n järkeviä vapausoikeuksia.
Itse laadin UVL:n puolivuotispäivänä maistraateille kyselyn tapauksista, joissa huoltajat ovat niille ilmoittaneet a) alle 12-vuotiaan lapsen tai b) 12 vuotta täyttäneen lapsen eronneeksi uskonnollisesta yhdyskunnasta heidän itsensä pysyessä tämän yhdyskunnan jäseninä. Saamani 15 vastausta perustuivat muisteluihin. Tapauksia a) ei ollut esiintynyt. Tapauksia b) oli esiintynyt yhteensä vain yksi Tampereen (!) maistraattia lukuunottamatta, jossa niitä oli ollut arviolta 50. Vanhemmat eivät kaiketi vielä tunne lain uusia mahdollisuuksia. Kokemukset laista ovat siis niukat, mutta selvästikään mitään dramaattista ei ole tapahtumassa. Lausuma perustuu eduskunnan turhaan hätäilyyn ja konservatiivisten UVL:n kriitikoiden turhaan myötäilyyn.

Eduskunnan lausuma on jätettävä sikseen. Huoltajien suvereeni valta on säilytettävä. Uskonnonvapauslakia on korjattava niin, että uskonnollisen asemansa voi muuttaa 14 vuotta täyttänyt lapsi itse ja 12 vuotta täyttänyt lapsi huoltajiensa suostumuksella.


Katsomusvapautta aiotaan huonontaa

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon