Vapaa Ajattelija 1/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon

Jouni Luukkainen



Uskonnonvapauslakia uhkaa huononnus



Huoltajilla on suvereeni valta päättää lapsen uskonnollisesta asemasta. Joulukuinen eduskunnan lausuma tähtää tämän vallan supistamiseen. Takana ovat kirkon konservatiivit.

Uuden uskonnonvapauslain (UVL) mukaan lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät huoltajat. Ainoa rajoitus on, että 12 vuotta täyttäneen lapsen uskonnollisen aseman muuttamiseen tarvitaan hänen suostumuksensa. Huoltajien suvereeni valta on periaatteellisesti tärkeä seikka, ja vapaa-ajattelijoille se on puolustamisen arvoinen erityisesti siksi, että kirkkoon kuuluvat huoltajat voivat nyt päätöksellään irrottaa lapsen kirkon jäsenyydestä ja tällöin panna tai siirtää hänet elämänkatsomustiedon opetukseen. Mutta eduskunta hyväksyi joulukuussa lausuman hallitukselle ryhtyä toimenpiteisiin UVL:n muuttamiseksi niin, että tämä estyisi. Tässä kirjoituksessani selvitän ensin tilanteen kehittymisen. Sitten esitän laajan kannanottoni sen puolesta, että UVL:ssä huoltajien suvereeni päätösvalta säilytettäisiin ja lapsen päätösvaltaa kasvatettaisiin.



Tilanne


Uusi uskonnonvapauslaki (453/2003) tuli voimaan 1.8.2003.

Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä säädetään sen pykälässä 3: Jokaisella on oikeus päättää uskonnollisesta asemastaan liittymällä sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka hyväksyy hänet jäsenekseen, tai eroamalla siitä. Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Lapsen uskonnollinen asema ei siis enää ole sidoksissa vanhempien tai huoltajien uskonnolliseen asemaan. Lakia koskeneessa hallituksen esityksessä (HE 170/2002 vp) tämä alaikäisen lapsen uskonnollisen aseman määräytyminen perustellaan (lakiehdotuksen yksityiskohtaisten perustelujen yhteydessä) seuraavasti: Säännöksen lähtökohtana on, että lapsen uskonnollisesta asemasta päättäminen olisi lapsen huollon piiriin kuuluva asia samalla tavoin kuin lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta ja muista henkilökohtaisista asioista päättäminen yleensäkin. Siltä osin kuin tässä laissa ei toisin säädetä, noudatettaisiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annettua lakia (361/1983). Hyväksyessään lain perustuslakivaliokunnan mietinnön (PeVM 10/2002 vp) mukaisena eduskunta ei muuttanut tätä säännöstä eikä sen tätä perustelua.

Uskonnonvapauslaki rajoittaa huoltajien päätösvaltaa ainoastaan antamalla lapselle omaa aloitteenteko- ja päätösvaltaa: Viisitoista vuotta täyttänyt lapsi voi kuitenkin huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä. Kaksitoista vuotta täyttänyt voidaan liittää uskonnolliseen yhdyskuntaan tai ilmoittaa eronneeksi siitä vain omalla kirjallisella suostumuksellaan.

Kumotun vuoden 1922 uskonnonvapauslain mukaan alle 18-vuotias lapsi kuului samaan uskontokuntaan kuin hänen vanhempansa. Jos vanhemmat eivät kuuluneet mihinkään uskontokuntaan, ei lapsikaan kuulunut. Milloin vanhemmat kuuluivat eri uskontokuntiin tai jompikumpi heistä ei kuulunut mihinkään uskontokuntaan, seurasi lapsi siinä kohden äitiä, jolleivät vanhemmat ennen avioliittoon menemistään tai sen jälkeen olleet kirjallisesti sopineet, että lapsi seurasi isää (äidin ja isän paikat olivat päinvastaiset vuoteen 1969 saakka). Viisitoista vuotta täyttänyt ei kuitenkaan seurannut, ellei hän itse ollut antanut suostumustaan, isää tai äitiä, kun nämä erosivat uskontokunnasta tai siihen liittyivät. Viisitoista vuotta täyttänyt oli oikeutettu yksin eroamaan uskontokunnasta tai siihen liittymään, jos vanhemmat siihen suostuivat. Kahdeksantoista vuotta täyttänyt oli oikeutettu eroamaan uskontokunnasta taikka liittymään semmoiseen uskontokuntaan, jonka järjestys sen salli. Yleisen täysi-ikäisyyden ikärajaksi 18 vuotta tuli vasta vuonna 1969.

Evankelis-luterilaista kirkkoa koskevan kirkkolain (1054/1993) jäsenyyspykälän 1.1.2004 voimaan tulleen muutoksen (1279/2003) mukaan alle 12-vuotias lapsi voidaan liittää kirkon jäseneksi, jos hänen vanhempansa tai huoltajansa on kirkon jäsen. Säädöksen tarkoitus on varmistaa kirkon jäseneksi liitetyn lapsen mahdollisuus saada kristillistä kasvatusta (HE 35/2003 vp). Säädöksen hyväksymisellä oli kirkkohallituksen mukaan jo kiirekin sille ja seurakunnille osoitettujen tiedustelujen tähden. Tämä on kirkkolaissa (kasteen vaatimuksen ohella) kirkon ainoa oma edellytys kirkon jäsenyydelle. Täten 14-vuotias rippikoululainen voi UVL:n ja kirkkolain perusteella liittyä kirkon jäseneksi, jos hänellä on tästä huoltajiensa kanssa yhteisymmärrys; vanhan UVL:n aikana tämä ei aina ollut mahdollista. Kirkkolain muutosta ehdotti kirkon ylin päättävä elin kirkolliskokous kevätistunnossaan 9.5.2003. Muutokseen asti kirkkolaki ei sisältänyt tällaisia kirkon omia jäsenyyden edellytyksiä, vaan ainoastaan viittauksen vanhaan UVL:ään.

Kirkkohallituksen esitys 1.4.2003 kirkolliskokoukselle oli vielä aivan hämmästyttävän konservatiivinen edellyttäessään alle 15-vuotiaan lapsen kirkon jäsenyydelle hänen huoltajistaan ainakin toisen kirkon jäsenyyden. Itse kritisoin esitystä julkisuudessa, ilmeisestikin ainoana.

Ortodoksista kirkkokuntaa koskevan lainsäädännön uudistamista valmistelemaan on opetusministeriö asettanut toimikunnan kaudeksi 16.10.2002-30.9.2004; toimikunnan ehdotus sisältänee sitten säännöksen ortodoksisen kirkkokunnan omista jäsenyytensä edellytyksistä.

Hyväksyessään 16.12.2003 äsken mainitun kirkkolain jäsenyyspykälän muutoksen hallintovaliokunnan mietinnön (HaVM 14/2003 vp) mukaisena eduskunta hyväksyi äänestyksen jälkeen (161 puolesta, 16 vastaan - melkein kaikki vihreät ja enemmistö ruotsalaisista, 3 tyhjää; poissa 19) myös seuraavan, mietintöön sisältyneen lausuman: Eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin uskonnonvapauslain pykälän 3 täsmentämiseksi tavoitteena turvata nykyistä selkeämmin alle 12-vuotiaan lapsen uskonnollisen aseman pysyvyys ja 12-14-vuotiaan oikeus antaa suostumuksensa uskonnollisen asemansa muuttamiselle vain silloin, kun huoltaja vaihtaa uskonnollista yhdyskuntaa tai jättäytyy uskonnollisen yhdyskunnan ulkopuolelle.

Eduskunnan lausumilla ei ole oikeudellista sitovuutta, mutta niillä on poliittinen velvoittavuus. Niiden toteutumista seurataan vuosittain hallituksen toimenpidekertomusta käsiteltäessä. UVL:ää koskeva lausuma uhkaakin johtaa UVL:n kiristämiseen vanhan UVL:n suuntaan.

Lausumaan johti tilanne, että UVL ei tullutkaan sellaiseksi kuin ilmeisestikin eräät tahot kuvittelivat sen tulleen. Näillä tahoilla, kirkkopuolen konservatiiveilla ja uskonnonopetuksen edunvalvojilla, jotka pelkäävät kirkkoon kuuluvien huoltajien päätöksestä tapahtuvaa alle 15-vuotiaiden lasten kirkosta eroamista, oli kaiketi vielä uskonnonvapauskomitean loppumietintö 28.2.2001 mielessään. Mietintö olisi nimittäin antanut huoltajille päätösvallan vain tietyissä rajoitetuissa tilanteissa aika lailla vanhan UVL:n hengessä. Hallituksen esitys ja sen mukainen laki poistivat elegantilla tavalla nämä rajoitukset. Tätä eivät nuo tahot, eräät tuolloiset kansanedustajat mukaanlukien, tahdo näin jälkikäteen hyväksyä. He kaiketi ajattelevat tulleensa johdetuksi harhaan tai olleensa huolimattomia niin mietinnön pohjalta opetusministeriössä ja hallituksessa tapahtuneen asian valmistelun kuin vielä asian eduskuntakäsittelynkin yhteydessä.

Itse soitin syksyllä 2002 heti päivänä, jona hallitus antoi eduskunnalle esityksensä UVL:stä, opetusministeriön virkamiehelle, jolta oli saatavissa lisätietoja, ja varmistuin, että hänellä oli esityksestä sama käsitys kuin jonka olin itse siitä saanut, se, että se todella antoi huoltajille suvereenin päätösvallan. Osasin kiinnittää huomioni tuohon seikkaan, sillä olin aiemmin kesällä Aamulehdessä vaatinut juuri sellaista vähimmäisparannusta mietinnön ehdotukseen nähden. Keskityin sitten toiminnassani ajamaan UVL:ään nuoren omaa päätösvaltaa.

Muhittuaan viime toukokuusta asti konservatiivien UVL:ään kohdistama kritiikki tuli julkisuuteen vasta elokuun lopussa kirkollisessa Kotimaa-lehdessä hallituksen annettua eduskunnalle esityksensä kirkkolain jäsenyyspykälän muutoksesta. Kirkolliskokouksessa tämän asian valmisteluun osallistuneet konservatiivit kritisoivat silloista omaa päätöstään UVL:n sananmukaista tulkintaa tukevana. Keskustelu ei levinnyt tiedotusvälineissä muualle.

Syksyllä eduskunnan hallintovaliokunta kutsui asiantuntijoikseen nimenomaan noita konservatiiveja. Asiantuntijoina myös toimineiden opetusministeriön ja joidenkin kirkon virkamiesten esittämä UVL:n tarmokas puolustus ei estänyt valiokuntaa laatimasta lausumaehdotustaan. Mutta valiokunta ei kutsunutkaan kuultavakseen ihmisoikeus- ja uskonnonvapausasiantuntijoita. Vihreiden kansanedustaja Rosa Meriläinen jätti kuitenkin mietintöön lausumaehdotuksen hylkäämistä ehdottavan vastalauseen. Hän perusteli nykyisen UVL:n säilyttämistä ja sen mukaisesti toimivaa kirkkolain muutosta toisaalta sillä, että yleisesti lainsäädännössä katsotaan, että lapsen tulee voida kehitystasoaan vastaavasti osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon, ja toisaalta lainsäädäntöä kuvaavalla lapsen edun ensisijaisuuden periaatteella. Hänen mukaansa lapsen edun pääsääntöisesti määrittää hänen huoltajansa.

Itse toimitin valiokunnalle kirkkolain muutosta ja sen takaista UVL:ää puolustaneen kirjelmäni, joka merkittiin kirjalliseksi lausunnoksi. Siihen liittyi oma dramatiikkansa. Uskonnonvapauskomitean (1998-2001) varapuheenjohtajana toimineen kirkkohistorian emeritusprofessori Juha Sepon asiaan laajasti kantaa ottava teos "Uskonnonvapaus 2000-luvun Suomessa" (Edita 2003) ilmestyi vain päivää ennen kuin huomasin, että valiokunta kuulisi seuraavalla viikolla häntäkin, UVL:n konservatiivista pääkriitikkoa. Ymmärsin, että juuri tuona ajankohtana olisi minun itsenikin yritettävä vaikuttaa asiaan, ja ehdinkin laatia myös Sepon kritiikkiin vastanneen kirjelmän.

Valiokunnan työn valmistumisviikolla Kotimaan pääkirjoitus kritisoi UVL:ää ja sen tulkintaa. Muutoin tiedotusvälineet sivuuttivat täysin niin eduskunnan päätökset kuin kirkkolain muutoksen voimaantulonkin. Tätä kirjoitettaessa opetusministeriössä ei ollut vielä ryhdytty konkreettisiin toimenpiteisiin lausuman johdosta.


Kannanotto uskonnonvapauslakiin

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon