Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5 - 2006

62. vuosikerta



Pääsihteeriltä




Ateismi ja uskonnonvapaus

Esa Ylikoski kirjoitti numerossa 1/2006, että ateismilla on kaksoisluonne kuten valolla kvanttimekaniikan mukaan. Ylikosken kirjoitus oli hyvä esitys vakioaiheesta, siitä onko ateismi uskonto ja ellei, mitä se sitten on. Jatkan selvittämällä uskonnonvapauden ja ateismin suhdetta.

Tiivistäen: Ateismi on rinnastettava uskontoihin kun kyse on uskontojen ja katsomusten tasa-arvosta. Muihin uskonnonvapauden osiin ateismi ei liity.

Ensiksi uskonnonvapaudesta voidaan erottaa negatiivinen uskonnonvapaus. Se ei liity erityisesti ateismiin. Kristilliseen jumalanpalvelukseen ei voi pakottaa ateistia, mutta ei myöskään muslimia eikä toisen suuntauksen kristittyä.

Toinen osa on vapaus uskonnollisen propagandan levittämiseen. Tältä osin ei erillistä uskonnonvapautta edes tarvita, vaan sananvapaus kattaa myös uskonnolliset julkaisut ja ateistista katsomusta levittävät kirjoitukset. On yhdentekevää, onko tämän lehden julkaiseminen sananvapauden vai uskonnon- tai katsomuksen vapauden käyttämistä.

Mitään erityislakia ei uskonnonvastaisuus tietenkään tarvitse: Vapaa Ajattelija, Raamattu ja Aku Ankan taskukirjat olkoot yhtä paljon sananvapauden suojaa nauttivia. Jumalanpilkkalain kumoamisen jälkeen tilanne olisikin tämä.

Kolmanneksi tulee oikeus uskonnollisiin rituaaleihin ja tapoihin. Uskonnon vuoksi pukeudutaan musliminaisten huiviin tai mormonien alusasuun, uskonnon vuoksi on sallittu tarpeettoman julma rituaaliteurastus, uskonnoilla on omia pyhäpäiviään ja ruokasääntöjään, ja niin edelleen.

Tässäkään ei ateismi kosketa uskonnovapautta lainkaan. Ateismi ei ole uskonto, eikä sillä ole pyhäpäiviä tai pyhiä rituaaleja, ei pukeutumissääntöjä eikä ruokia joista pitää kieltäytyä ateistisista syistä.

Kasvissyönti, pasifismi ja samantapaiset eettiset näkemykset ovat katsomuksista riippumattomia vakaumuksia. Vakaumus ei ole ateistin yksinoikeus: esimerkiksi moni teosofi on kasvissyöjä, mutta teosofia uskomusjärjestelmänä ei ota kantaa lihansyöntiin. Vakaumusta pidetään nykyään usein yhtä tärkeänä kuin uskontoa. Esimerkiksi vankilassa kasvisruokaa saa krishna-liikkeen kannattaja, jonka uskonto kieltää lihansyönnin, mutta myös muutoin vakaumuksellinen vegaani.

Viimein asia, jossa ateismi ja uskonnonvapaus kohtaavat: katsomusten tasa-arvo. Tässä mielessä ateismi voidaan rinnastaa uskontoihin, ja puhua nimenomaan katsomusten tasa-arvosta. "Ateismi on uskonto, jos kaljuus on hiusten väri", sanotaan, mutta toisaalta kaljun syrjintä on yhtä väärin kuin blondin tai punatukkaisen syrjintä.

Tätä tasa-arvoa loukataan, kun eroakirkosta-sivun mainostus kielletään siellä missä uskonnolliset mainokset on sallittu. Ehkä pahiten tasapuolisuutta loukkaa vihkimisoikeus, joka on uskonnoilla mutta ei ateistisilla katsomusyhteisöillä. Vähäisempi esimerkki on varainsiirtovero, josta uskontokunnat on vapautettu.



Jori Mäntysalo



Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto