Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 1 - 2006

62. vuosikerta




Esa Ylikoski



Onko uskonnottomuudesta elämänkatsomukseksi?


Valolla on fyysikkojen mukaan kaksoisluonne, se on toisaalta aaltoliikettä ja toisaalta ainetta. Tämä tuli mieleeni, kun pohdin kysymystä, onko uskonnottomuus yksi katsomussuunta uskonnollisten katsomusten rinnalla vai ei.

Ehkäpä uskonnottomuus yhtäältä on katsomus niin kuin uskonnotkin ovat, mutta toisaalta se on luonteeltaan hyvin erilainen katsomus kuin uskonnot. Vai onko niin, että uskonnottomuutta ei tarvitse noteerata katsomukseksi siinä missä uskonnot ovat?

Uskonnottomuuden katsomukselliseen luonteeseen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Esimerkiksi koulujen evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa uskonnottomuutta ja ateismia käsitellään äärimmäisen vähän, ja jos niitä käsitellään, hyvin heikosti. Toisaalta melko usein esitetään ikään kuin syytöksenä, että uskonnottomuus tai ateismi on uskoa siinä missä uskonnotkin.

Koulun opetussuunnitelmien mukaan "oman uskonnon" lisäksi oppilaita tutustutetaan jo kohtuullisessa määrin muihin uskontoihin, kuten islamiin, juutalaisuuteen ja hindulaisuuteen. Sen sijaan koululaisille ei opeteta, että monet ihmiset elävät sitoutumatta mihinkään uskontokuntaan, että voi olla myös uskonnoton elämän- ja maailmankatsomus sekä uskonnoton etiikka ja moraali.

Uskonnottoman vaihtoehdon salaamisella lapsille ujutetaan huomaamatta ajatus, että kaipa sitten joku uskonto ihmisillä on oltava, harvinaisia poikkeuksia ehkä lukuun ottamatta, ja kun täällä Suomessa se "oma uskonto" on evankelisluterilainen, siinä pysyminen on kai sitten luonnollista.



Uskonnottomuuden tunnustamattomuus ilmenee myös monien kunnallisten päiväkotien haluttomuutena järjestää normaalia, uskonnollisesti sitoutumatonta palvelua lapsille evankelisluterilaisen seurakunnan toteuttamien kasvatus- ja hartaustuokioiden ja muunkin uskontokasvatuksen aikana. Suomessa on pitkä, vahva kulttuuri uskonnottomien perheiden lapsien vetämisessä päiväkotien uskontokasvatukseen, koulujen uskonnonopetukseen ja jopa rippikouluun.

Peruskoulussa uskonnon opetuksen vaihtoehtona olevan elämänkatsomustiedonkin asema oli lainsäädännöllisesti vuoteen 2003 asti selvästi syrjitty, kun koulu sijoitti kaikki oppilaat lähtökohtaisesti uskontoon. Elämänkatsomustietoon pääsi vain hakemalla pois uskonnosta.

Nyt tilanne on onneksi muuttunut tai muuttumassa niin päin, että elämänkatsomustieto on kirkkoon ja uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille ensisijainen katsomusaine.

Kaikesta tästä huolimatta uskonnottomat, uskonnollisiin yhdyskuntiin sitoutumattomat ovat maassamme toiseksi suurin, koko ajan kasvussa oleva katsomuksellinen ryhmä. Pääkaupunkiseudulla siihen kuuluu yli neljännes väestöstä. Uskonnottomia on siis paljon enemmän kuin esimerkiksi julkisuudessa paljon esillä olleita islamilaisia. Lisäksi on syytä pitää mielessä, että varsin monet evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvat eivät tutkimusten mukaan tosiasiassa usko kirkon uskontunnustusta.



Palatkaamme kysymykseen, onko uskonnottomuus katsomus.

Pitää paikkansa, että ei ole olemassa mitään uskonnottomuuden ainoaa oikeaa oppia ja ideologiaa, puhumattakaan uskonnottomuuden pyhästä kirjasta. Ihminen voi olla uskonnoton monella tapaa. Ihmiset ovat yksilöitä ja ajattelevat vapaasti monella tavalla.

Uskonnottomuus ei ole katsomus sanan ahtaassa mielessä. Yhdistävää uskonnottomilla on oikeastaan vain vapaus uskonnollisesta sidonnaisuudesta.

Toki käytännössä monilla uskonnottomilla on yhteisiä humanistisia arvoja ja pyrkimystä rationaaliseen ajatteluun. Olennaista kuitenkin on, että uskonnottomien katsomuksellinen ryhmä ei muodostu yhden opin tai ismin varaan. Mitä tästä seuraa?

Eikö uskonnottomuutta sitten oikeasti ole olemassa katsomuksena? Puuttuuko uskonnottomilta jotakin inhimillistä ajattelussaan, kun heillä ei ole uskontoa, jotain maailman monista uskonnoista?

Vastaus on, että uskonnottomilla ei ole aukkoa aivoissaan eikä reikää päässään, mielessään. Heiltä ei puutu uskontojen käsittelemiä asioita koskevia ajatuksia. Uskonnottomilla nimittäin voi olla uskonnottomia ajatuksia, pohdintaa ja vastauksiakin niihin kysymyksiin, joihin uskovilla on uskonnollisia vastauksia.

Toki kaikki uskonnottomat eivät pidä kaikkia uskontojen esittämiä kysymyksenasetteluja mielekkäinä. Esimerkiksi sen pohtiminen, mikä on syntiä tai ei ole, jää pois, jos hylkää koko synnin käsitteen. Silti voi pohtia oikeaa ja väärää. Samoin pähkäily siitä, kuka pääsee taivaan iloihin ja kuka helvetin kauhuihin, ei ole enää mielekästä, jos koko iankaikkisen elämän ajatus hylätään luonnottomana.



Uskonnottomuus ei silti tarkoita, että ihminen kiertäisi kaukaa eksistentaaliset ja filosofiset, niin sanotut perimmäiset kysymykset, taikka eettiset ja moraaliset pohdinnat. Toki monet niin uskontojen ulkopuolella kuin niiden jäsenistäkään eivät vaivaa päätään niillä asioilla jatkuvasti.

Mutta kirkosta eronneet tai uskonnottomaan vähemmistöön kasvaneet miettivät näitä asioita aivan yhtä suuressa määrin kuin kirkon jäseniksi pienestä pitäen kasvatetut. Ja uskonnottomat ovat myös tosiasiassa käytökseltään ja ajattelultaan yhtä eettisiä ja moraalisia ihmisiä kuin uskontokuntiin kuuluvatkin.

Uskonnottomuus on moninaisuudestaan ja moniarvoisuudestaan huolimatta katsomuksellinen ryhmä, jolle tulee kuulua samat tai samantapaiset katsomusvapauteen kuuluvat oikeudet kuin on uskonnoillakin. Sitä paitsi evankelisluterilainen kirkkokaan ei ole yhtenäinen, sillä sen jäsenten katsomukset ovat hyvin moninaisia ja vaihtelevia, myös suhtautuminen itse kirkon oppiin ja julistukseen, joka kuitenkin periaatteessa nojaa yhteen oppiin.

Uskonnottomat on näin ollen pluralismistaan huolimatta yksi maamme katsomuksellisista ryhmistä, jonka olemassaolo ja arvo on paikallaan aikaisempaa paremmin tunnustaa, ottaa huomioon ja tuoda esiin aiempaa moniarvoisemmassa ja monimuotoisemmassa yhteiskunnassamme.

Erityisesti näin on syytä toimia julkisten palvelujen piirissä ja aivan erityisesti lapsia ja nuoria koskien. Toki myös uskonnottoman vanhusväestön oikeudet pitää alkaa ottaa huomioon.



Uskonnottomuus on nostettava katsomusryhmäksi katsomusten joukkoon. Valtiovallan, kuntien ja myös median tulee osoittaa huomiota ja arvostusta myös uskonnottomuutta kohtaan yhtä hyvin kuin kirkkoja ja uskonnollisia yhdyskuntia kohtaan.

Uskonnottoman identiteetin arvostuksen vahvistumiseen kuuluu luonnollisesti myös uskonnottomien itsensä omanarvontunnon ja itsetunnon vahvistumista.

Uskonnottomuus on luonnollinen valinta, jossa ei ole mitään häpeämistä. Historiaamme pitkään kuuluneessa uskonnottomuuden paheksumisessa tai tukahduttamisessa sen sijaan on paljonkin häpeämistä. Ajatuksen ja sanan vapaus eivät ole edelleenkään itsestään selviä asioita, vaan ne kaipaavat vaalimista, kehittämistä ja puolustamista.




Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto