Numeron 2/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 2/2005

jumalaton kulttuurilehti




Janne Vainio



Kvanttifysiikka ja "postmoderni" irrationalismi

Kvanttifysiikkaa on käytetty argumenttina paitsi fysiikan, myös kulttuuri- ja yhteiskuntatieteiden sisäisessä keskustelussa. Kvantti-ilmiöt tulevat avuksi silloin kun halutaan kumota väitteitä, joiden mukaan ihmisten välisessä todellisuudessa on joitakin kausaalisia vaikutussuhteita (että yksi asia mekaanisesti aiheuttaa jonkin toisen asian). Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen todellisuus pitää nykyisen intellektuaalisen eliitin omaksuman perusdogmin mukaan selittää humanistisesti "merkityksillä" ja niiden välisillä suhteilla mutta ei herran nimessä luonnontieteellisen mallin ehdoilla.

Hiukkasilmiöihin vedotaan toteamalla, että kausaliteetti muuttuu jo luonnontieteen alueella epätarkaksi, jolloin kaikki on niinkuin nähkääs vähän kaikkea. Tästä päätellään, että myös yhteiskuntaelämän tasolla kausaaliset selitykset on hylättävä: mikään ei aiheudu mistään, vaan kaikki sosiaaliset ilmiöt ovat toisiinsa merkityssuhteissa, jotka muodostavat kokonaisuuden. Luonnontieteellinen totuuskin on yksi sosiaalinen rakennelma muiden joukossa, koska on todettu mittaajan vaikuttavan koetuloksiin.

Kuitenkaan ei tunneta yhtäkään teoriaa, joka selittäisi millä tavoin hiukkasilmiöt suoraan vaikuttaisivat sosiaalisiin rakennelmiin (lukuun ottamatta mittaustapahtumia). Ei ole pystytty selittämään edes niiden vaikutusta mikrotasolla tapahtuviin yksittäisen henkilön mielentilojen vaihteluihin, vaikka tämä sentään vielä olisi aivan järkeenkäypä hypoteesi. Silti hiukkasilmiöiden sattumanvaraisuus vedetään esiin pyrittäessä "pelastamaan" esimerkiksi humanistinen oletus vapaasta tahdosta.



Ateistifilosofin viaton kysymys on, millä tavoin sattuma tekisi tahdon sen "vapaammaksi" kuin luonnonlakien orjuus. Eikö kyseessä ole vain usko kohtaloon luonnonlakien sijasta? Minulle riittää sellainen vapaa tahto, jolla tarkoitetaan ainoastaan riippumattomuutta jonkin toisen henkilön tahdosta. En liioin tunne valintojani erityisen vapaiksi, jos joudun pelaamaan arpapeliä ilman tietoa syistä ja seurauksista. Mieleen tulee lähinnä kioskikirjallisuuden markkinoima astrologinen vapauskäsitys: valinta on "aidosti vapaa", jos romanssi syntyy umpimähkäisesti ("tähtien" siunauksella) ja ilman suunniteltua aikomusta.

Entä mitä ihmettä tarkoittaa se paljonpuhuttu yhteiskunnallisten ilmiöiden (kuten esimerkiksi talouselämän tai vaikkapa sukupuolten) selittäminen sosiaalisina merkitysrakennelmina? Jollei sillä tarkoiteta sitä, että ilmiö A aiheuttaa ilmiön B tai on mukana aiheuttamassa sitä (toisin sanoen kausaalista syyn ja vaikutuksen ketjua), niin onko se silloin enää mikään selitys lainkaan? Mikäli jonkin yhteiskunnallisen tosiasian (kuten vaikkapa sukupuolijaon) selitykseksi tarjotaan jonkin sitä rakentavan "sosiaalisen merkityksen" olemassaoloa, niin eikö tällä tarkoiteta sitä, että kyseisen merkityksen omaksuminen ihmisten päässä aiheuttaa tiettyjä luonnonlakien mukaisia seurauksia ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa?

Esimerkiksi sukupuolelle annettujen "sosiaalisten merkitysten" kohdalla tämä on käytännössä täysin ymmärrettävissä: ihmisten päihin indoktrinoidaan tiettyjä merkityksiä siitä, mitä on olla nainen tai mies, ja tällaisesta ’ohjelmoinnista’ seuraa taipumusta omaksua sukupuolisesti asenteellista käyttäytymistä. Suomen johtava postmoderni filosofi Tuija Pulkkinen (ks. artikkeli) on alleviivannut, että kyse ei ole siitä, mitä tällainen merkitysrakennelmaksi kyhätty sukupuoli "on", vaan siitä, mitä sellainen merkityksiä antava monimutkainen rakennelma tekee muodostuessaan osaksi sosiaalista todellisuutta.

Jonkin tietyn käsitteellisen rakennelman levittäminen siis aiheuttaa ihmisten välisessä toiminnassa joitakin havaittuja materiaalisia vaikutuksia - aivan kuten tietyn aineettoman ohjelmiston ajaminen tietokoneessa aiheuttaa tiettyjä raudan tasoisia prosesseja. Mitä muuta tällainen selitys voisi olla kuin puhtaasti kausaalinen, luonnontieteellisen mallin mukainen selitys? Kulttuurisilla merkitysrakenteilla on sosiaalista vaikutusta, joka voidaan määritellä operationaalisesti ja sen jälkeen (mikäli tilanteeseen ei olla tyytyväisiä) voidaan esittää teknisiä korjausehdotuksia (kuten ohjelmiston päivittämistä uudempaan versioon).

Nykyisen intellektuaalisen eliitin mukaan yhteiskuntatieteelliset ja kulttuuriset selitykset ovat jotakin muuta kuin mekanistis-kausaalisia - mutta he eivät ole onnistuneet selittämään, mitä. He viittaavat vain siihen, ettei nyky-yhteiskunnan ongelmia voida ratkaista "mekanistisen järjen" ehdoilla ja että "tekniset" ratkaisumallit ovat tuhoon tuomittuja, jollei pelastuspaketti sisällä sitä vaatimusta, että me intellektuellit pääsemme itseoikeutettuina poliittisina pastoreina latelemaan kansalle niitä toisenlaisia "sosiaalisia merkityksiä" jotka johtavat valoon.



Tyypillistä on, että kiistasta tehdään myös tasa-arvokysymys: "miehinen" tiede ja filosofia ovat mekanistisesti unohtaneet jotakin, mitä ei niiden hallitsemalla päättelyllä voi selittää. "Naistutkimus"-nimisellä alalla on validia tutkia, millä tavoin esimerkiksi tieteellisen selittämisen subsumptioteoria (oletus, että eri selitystasot, kuten fysikaalinen, biologinen jne. ovat hierarkisesti alisteisia toisilleen) heijastaa tiedemiesyhteisön oletettua raiskausfantasiaa, jossa kovan tieteen välineet tunkeutuvat kliinisesti pehmeän tiedon omille alueille. On hankalaa arvostella tällaista retoriikkaa, jollei halua leimautua "patriarkaatin" puhetorveksi; voidaan silti kysyä, eikö juuri tässä uusinneta vuosituhantista seksististä normittamista, jonka mukaan "kovan tieteen" mallin mukainen ajattelu kuuluu miehille.

Mekanistis-kausaalisten selitysmallien hyljeksimisen taustalla kummittelee vuosituhantinen kristillisen yliopistohumanismin käsitys ideoista, jotka leijuvat aineellisen kausaalitodellisuuden yllä. Sylttytehdasta ei kuitenkaan suostuta tunnustamaan, vaan sen sijaan tällaisen platonistisen vetistelyn väitetäänkin olevan postmodernia "perustahakuisten teorioiden" kritiikkiä, joka kuulemma hylkää myös humanismin sen "fallosentrisyyden" vuoksi ja vaatii tällä perusteella, että kuuntelisimme imaamien vaihtoehtoisia ihmisoikeuskäsityksiä.



Postmoderni irtiotto humanismista ei sinällään estäisi käsittämästä ihmistä pelkkänä monimutkaisena tietokonejärjestelmänä ja sosiaalisen elämän ilmiöitä pelkkinä "koneistoina" joita voi teknisesti ajaa, päivittää ja vaihtaa (esim. Tuija Pulkkisen postseksualistisessa filosofiassa sukupuoli ja seksuaalisuus käsitteellistyvät tietoteknisinä koneistoina, joilla "ihmistä" tuotetaan). Postmoderni perustahakuisuuden kritiikki on ennen kaikkea humanististen tieteiden sisäistä kritiikkiä, joka kohdistuu sitä vastaan, että ihmiskokemuksen eri muodoille voisi löytyä jokin kaikenkattava teoreettinen selitysperusta. Jos kristillishumanistinen fantasia (ihminen jumalan kuvana) hylättäisiin, silloin olisi mahdollista kiistanalaistaa ihmiskokemuksen "perustavuus" sen sijaan että heitetään järki ja luonnonlait yli laidan.

Kulttuurieliitin valtaosa haluaa sen sijaan soveltaa postmodernismia kaikkeen muuhun mahdolliseen paitsi kuvitelmaan ihmistieteistä joinakin itsenäisinä tieteenaloina. "Ihmisen" haamu (jonka postmodernismi julisti teloittavansa) kummittelee yhä platonistisessa ideataivaassa. Perustahakuisuuden postmoderni kritiikki unohdetaan taktisesti juuri ihmiskokemuksen alueella - samalla kun "perustattomuuteen" vedotaan kiistettäessä luonnontieteellisten selitysten pitävyys. Jos ihmiskokemuksen sisäiset rajoitukset estävät tekemästä objektiivisia mittauksia kvanttitasolla, niin tästä halutaan päätellä, että ihmiskulttuuri onkin todellisempaa kuin kvanttitason ilmiöt.

Postmodernissa filosofiassa oleellista on "yleismaailmallisen ihmiskokemuksen" teoreettisen selitysarvon kiistävä posthumanistinen (Lyotardin mukaan "pakanallinen") näkökulma, joka postmodernissa puppugeneraattorissa kääntyy päälaelleen. Jälkimmäisellä ei välttämättä ole varsinaisesti tekemistä minkään filosofian - siis ei myöskään postmodernin filosofian - kanssa. Se on pikemminkin aikamme intellektuaalisen eliitin ikioma rousseaulaistyyppinen kansalaisuskonto, jonka tehtävänä on uskotella, että tällä erityisellä väestöryhmällä (johon itsekin kuulun) on hallussaan jokin korkeamman voiman johdatus, joka kumoaa luonnonlait. Tämä myös selittää, miksi teloitetun "ihmisen" haamu yhä kummittelee; ilman sitä meillä intellektuelleilla ei olisi edes kuvitteellista laumaa kaitsettavana.




Numeron 2/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto