Numeron 2/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 2/2005

jumalaton kulttuurilehti




Janne Vainio



Onko luonnontieteellinen selitysmalli sovinistinen?

Kysymyksestä väiteltiin Helsingin yliopistolla 14.1.2005 pidetyssä "Päivän painissa" otsikolla Sukupuolierot - biologiaa vai kulttuuria? Keskustelijoina olivat biologian professori, diplomi-insinööri Hanna Kokko ja valtio-opin professori, teoreettisen filosofian dosentti Tuija Pulkkinen.

Professori Kokko aloitti esiintymällä "pahan tiedon" edustajana. Hän esitti oletuksen, että älykkyys voisi todella jakautua sukupuolten välillä tilastollisesti hyvin epäsuhtaisesti. Jos näin olisi, sellaisen tosiasian lausuminen ei olisi mitenkään syrjivää, koska tämä ei oikeuttaisi minkäänlaista erityiskohtelua, vaan edelleen olisi katsottava yksilö yksilöltä, kuinka älykäs kukin on. Naiset ja miehet päätyisivät sitten kukin yksilöllisen aivokapasiteettinsa mukaisiin asemiin.

Professori Pulkkiselle individualismi oli vieraampaa; hän oli tottunut ajattelemaan sukupuolia sosiaalisesti muodostuvina ryhminä, joista yksi alistaa toista. Individualistisen ja kollektivistisen tasa-arvokäsityksen eroista ei valitettavasti päästy normatiiviseen väittelyyn, vaan keskustelu kulki näennäisessä yksimielisyydessä, että yksilöiden välillä tulisi olla mahdollisuuksien tasa-arvo sukupuolesta riippumatta.

Keskeinen erimielisyys liittyi kiistaan, onko raiskaus lajiyksilön väkivaltaa toista kohtaan vai tietyn ryhmän (miehet) kollektiivista valtaa toiseen ryhmään (naiset). Kokko kyseenalaisti ajatuksen, että raiskaus olisi vain yhden ryhmän valtaa toiseen ja vailla mitään biologista merkitystä. "On evoluutiobiologisesti hyvin vaikea ymmärtää, miksi yksilö toimisi ryhmän edustajana."

Esimerkkinä raiskauksen luonnollisuudesta Kokko mainitsi lintulajin nimeltä hihi, joka tuskin lisääntyisi ilman koiraiden harrastamaa itsepintaista seksuaalista ahdistelua, jota naaraat vastustavat viimeiseen saakka. Lajilla kuulemma olivat kivekset isompia kuin aivot.

Pulkkisen mielestä biologiset selitysmallit pyrkivät vastaamaan kysymykseen, mitä sukupuoli on - joka ei hänen mielestään vastaa siihen kysymykseen, mitä "sukupuoleksi" kutsuttu sosiaalinen ohjelmointimekanismi tekee, kun sitä ajetaan ihmisyhteisöissä. Luonnontieteellisistä väitteistä kyhätty biologisen sukupuolen käsite toimii kulttuurisena normituksena, jolla selitetään tietty ihmisyhteisöjen työnjako luonnolliseksi. Pulkkinen rinnasti sukupuolijaon luonnollistamisen siihen, että taloustieteessä esitettäisiin uskottavana argumenttina velkakirjojen laatimista vastaan, että "apinat eivät ota velkaa".

Molemmat keskustelijat kannattivat Humen giljotiinia (tosiasiaväitteistä ei voi johtaa arvoja). Pulkkisen mukaan sukupuoliajattelussa sivuutetaan giljotiini: "sukupuolella" tarkoitetaan arkikielessä sitä mitä ihmisen tulisi olla ja miten hänen tulisi käyttäytyä. Se määrää, mitä saa tehdä ja mitä pitää tehdä - ammatinvalinnasta tuntemisen tapoihin. Tämä ei ulotu vain sukupuolirooleihin, vaan biologisiin ominaisuuksiin, joita pitää ‘korjailla’ oikeanlaisiksi. "Biologista sukupuolta tehdään hyvin vahvasti kulttuurissa. Jos sukupuolet ovat niin luonnollisia, miksi niitä pitää tehtailla jopa lääkkeillä ja leikkauksilla?"




Numeron 2/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto