Numeron 6/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 6 - 2006

62. vuosikerta




Pentti Niskanen



Synti pyhää henkeä vastaan

Tiedemieheksi ryhtynyt ruotsalainen televisiotoimittaja Sören Wibeck arkailee Uskontojen historiassaan (Religionernas historia, Historiska media, 2005) käyttää nimitystä primitiiviset uskonnot primitiivisistä uskonnoista. Samoin hän vasta selitysten jälkeen uskaltaa panna paperille sanan korkeakulttuuri (högkultur), jonka käyttö edellyttää käsitteen matalakulttuuri (lågkultur) olemassaoloa. Sanan primitiivinen kulttuuri hän sijoittaa lainausmerkkeihin.

Wibeckin historiateosta lukiessa tulin muistaneeksi, miten meillä kotona äiti opetti meille lapsille omatekoisen teologiansa mukaan, että kaikkein suurin synti on synti Pyhää Henkeä vastaan. Sitä ei saa anteeksi. Jos muistan oikein, koskaan ei käynyt oikein selväksi, mikä tämä syntien synti oli, ja tuskin äiti itsekään sitä tiesi, mutta varhaisvuosina meille lapsille synti Jumalan pyhintä sivupersoonaa vastaan oli jokin aina uhkaava, salaperäinen, pelottava raja, jota ei saanut edes ajatuksissa ylittää. Varsinkaan ajatuksissa.

Myöhemmin Pyhän Hengen tilalle on tullut muita pelkoja, mutta ymmärrän hyvin niitä ajatustyöläisiä, tutkijoita, oppineita, jotka kirjoissaan arastelevat, anteeksipyytelevät ja panevat lauseita lainausmerkkeihin. Ja jotenkin tunnen, että näissä arasteluissa on kysymys ajatuksista, ei niinkään ajatusten sanallisesta ilmaisusta.

Sananvapaudesta puhutaan länsimaissa lähes joka päivä. Ajatuksenvapaus on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Puheen ja kirjoituksen puolella on selvät säännöt, mitkä sanat tai mielipiteet milloinkin ovat kiellettyjä, mitkä vastaavasti sallittuja tai suositeltavia. Ajatusten säännöt, suositukset ja esteet ovat epämääräisempiä. Ajatukset liikkuvat useimmin kuin hieman sokkona, haparoiden. Eksymistä, väärää askelta pelätään. Voin kuvitella, miten tutkijat ovat varuillaan joka hetki, etteivät vain lähtisi kulkemaan kiellettyyn suuntaan.

Uskontojen ja kulttuurien tutkijat voivat pelkällä vaistolla selvitä melko pitkälle. Yleisen historian puolella on kurin struktuuri löysempää, ja virheitä voidaan katsoa joskus sormien läpi. Kuten viime aikojen ruotsalaisessa arvoteoksessa 1900-talet (Atlantis, 2005), jossa eräs emeritusprofessori antaa ajatustensa harhailla ja tutkailee, onko kolonialismista, takapajuisten maiden valtauksesta, ollut hyötyä vai vahinkoa, ja kummalle puolelle, vallatuille vai valtaajille (mistä voi versoa se kielletty käsitys, ettei kaikista kansoista ole itseään elättämään). Mutta teoksen tekijä, Svante Nordin, on jo eläkkeellä, eikä hänellä ole muuta menetettävää kuin maineensa.

Uskontojen pyhä historia on ajastettuna yleensä sileää sanoittelua, joten tutkijalta se vaatii vähemmän vaivaa (jos kohta hieman ponnistelua hereillä pysymiseksi). Kaiken elämän historia amebasta ihmiseen kulkee erilaisten kehitysasteiden kautta, joita on helppo kuvailla kirjoitettuja ja kirjoittamattomia kieltoja liiaksi vilkuilematta.

Varhaisimmat uskonnot Afrikan ja Aasian alkuasukkaiden, aboriginaalien ja Amerikan intiaanien ihmissyöjäkulttuureissa voidaan esittää sellaisinaan. Vasta kun lähestytään nykyaikaa, tulevat vaikeudet, ja lainausmerkit. Miten esittää kehittymättömät mutta vielä elävät uskonnot ja kulttuurit? Tässä alkavat tutkijoiden ja oppineiden ajatukset harhailla. Pannako paremmuusjärjestykseen?

Yhä olemassaolevien uskontojen ja kulttuurien vertailu on kehittyneimmissä länsimaissa laissa kielletty. Vaikka yliastumisia aina sattuu samaan tapaan kuin tämän hetken tunnetuimmalle ranskalaiselle kirjailijalle Michel Houellebecqille, joka haastettiin oikeuteen harkitun hajamielisestä huomautuksestaan keskustelussa Lire-lehden kanssa, että islam on uskonnoista kaikkein typerin ("La religion la plus con, c’est quand même l’islam"). Tai minun tuttavapiiriini kuuluvalle pianonsoiton opettajalle, joka matkusti Amerikkaan valitsemaan itselleen ja perheelleen uskontoa ja palattuaan matkalta pienen seurakunnan pastorina haastoi kaikille kovaäänisesti ja vähääkään oikeudellisia seuraamuksia pelkäämättä, että hänen valitsemansa uskonto on paras kaikista uskonnoista.

Mielipiteitä ja niiden ääneenlausumista kieltävät lait ovat hyvin ymmärrettävää ja inhimillistä suojautumista. Voitaisiin ehkä ajatella, että ihmisoikeuksiin lisättäisiin oikeus olla kuulematta joitakin mielipiteitä. Eräs minun sukulaiseni Suomessa, jonka elämän kolme kovaa peruspilaria ovat Krishnamurti, kommunismi ja sielunvaellus, suojaa ajatuksiaan rajoittamalla vähimmäismäärään kaiken kommunikaation muiden kuin samanuskoisten kanssa. Jos puhelinkeskustelussa joku epäuskoinen lähestyy näitä kolmea hänelle tärkeää aihetta, hän sulkee puhelimen tai laskee luurin pöydälle.

Ymmärrän hyvin, että tämä on yleistä toisinajattelun torjumista, mutta tavallisen maallistuneen länsimaalaisen mielessä elää myös hieman sitä synnin pelkoa, jota minä tunsin lapsena. Aikuiset eivät pelkää Pyhää Henkeä, mutta ehkä jonkinlaista pyhää henkeä pienillä kirjaimilla.




Numeron 6/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto