Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5 - 2006

62. vuosikerta



Muslimit omissa oloissaan Euroopassa




Marketta Ollikainen



Tieteen vapaus ahdingossa muslimimaissa



Islamilainen fundamentalismi kiristää otettaan muslimimaissa, jotka samalla yrittävät kuroa kiinni lännen teknologista ylivaltaa. Mutta miten käy edistyksen, jos tutkimuksen metodit kopioidaan kirjaimellisesti Koraanista?

Suuri osa muslimimaista kuuluu niin sanottuihin kehitysmaihin, joilla ei ole useinkaan kykyä eikä halua panostaa tieteeseen. Tämä ei kuitenkaan yksistään selitä sitä, miksi juuri muslimimaissa tieteen tila on erityisen huono. YK:n kehitysohjelman raportin mukaan arabiaa puhuvissa maissa luovaan ajatteluun perustuvat alat kuten tiede, innovaatiot, julkaisutoiminta ja kirjallisuus ovat huonoimmassa jamassa kuin missään muualla maailmassa.

Arvostettu tiedelehti Nature kertoo tuoreessa numerossaan, että monet muslimimaat ovat kuitenkin tehneet viime vuosina merkittäviä panostuksia akateemisen koulutuksen kehittämiseksi ja tutkimustasonsa nostamiseksi. Esimerkiksi Pakistanissa oli korkeakoulujen kirjoilla noin 276 000 opiskelijaa vuonna 2001, mutta jo pari vuotta myöhemmin 423 000 opiskelijaa. Sama suuntaus on ollut nähtävissä monissa muissakin muslimimaissa.

Mutta - kuten Nature huomauttaa - panostus tieteeseen on ollut hyvin valikoivaa. Iso osa tutkimusvaroista on suunnattu suoraan armeijojen tutkimus- ja kehittämishankkeisiin, kun mailla on ollut iso hinku päästä eroon läntisestä teknologiariippuvuudestaan ja vahvistaa puolustustaan. Juuri nyt maailmanyhteisö riitelee siitä, pitäisikö Iranin antaa kehittää omaa ydinteknologiaansa. Vastaavia pyrkimyksiä on Iranin lisäksi ainakin Pakistanilla, Egyptillä, Turkilla, Sudanilla ja Libyalla.

Hallitukset myös yrittävät kaikin keinoin suitsia akateemista vapautta. Varsinkin yhteiskuntatieteet ovat vaikeuksissa erityisesti islamjohtoisissa Saudi-Arabiassa, Sudanissa, Iranissa ja Pakistanissa. Tiukkaan Koraanin tulkintaan politiikkansa perustavat hallitukset eivät tietenkään halua, että tiedeyhteisö pääsisi penkomaan niiden toimia. Siksi myös tiede- ja teknologiapolitiikka näissä maissa on heikko tai sitä ei ole käytännössä lainkaan.

Koraani määrittää rajat

Naturen mukaan ne hallitukset, jotka tulkitsevat Koraania kirjaimellisesti, näyttävät myös selvimmin kontrolloivan tiedettä ja teknologiaa. Yliopistojen ja korkeakoulujen johtoon tuskin pääsee, ellei hakija ole vakaumuksellinen muslimi.

- Kehotan kaikkia tutkijoita lukemaan Koraania, josta he oppivat paljon niin monesta tieteen eri kysymyksistä, toteaa Naturen haastattelema Kamal El Helbawi.

Helbawi on yksi fundamentalistista islamia kannattavan muslimiveljeskunnan keskeisimpiä teoreetikkoja. Periaatteessa 1926 perustettu muslimiveljeskunta on kielletty järjestö kaikkialla muslimimaissa, mutta sen kannatus on vahva varsinkin uskonnollisissa piireissä. Sillä on esimerkiksi Egyptin parlamentissa 88 kansanedustajaa.

Helbawin näkemyksen mukaan tieteellä on kolme funktiota yhteiskunnassa. Ensinnäkin se on työkalupakki, jolla autetaan ihmiskuntaa parantamaan elämänsä laatua tai ratkaisemaan ongelmia, jotka ylläpitävät köyhyyttä. Toiseksi tiedettä voidaan käyttää estämään aggressioita ja kolmanneksi tieteen tehtävänä on vahvistaa ihmisten uskoa Allahiin.

Helbawille kuten monille muillekin islamisteille Koraani on paitsi jumalan sanaa, myös jumalan itsensä sanelema oppikirja, jolla vakuutetaan epäilijät islamin ja luomisen totuudesta.

Akateemisen vapauden rajoituksista huolimatta itse teologian piirissä saatetaan monissa maissa käydä vilkastakin keskustelua monista tiedettä ja teknologiaa sivuavista aiheista, kuten uusien teknologioiden etiikasta ja evoluutiosta.

Myös julkinen keskustelu on antanut viime aikoina merkkejä vilkastumisesta, vaikka ilmaisun vapautta pyritäänkin kaikin keinoin rajoittamaan. Kiitos tästä lankeaa kaapelitelevisiolle - erityisesti qatarilaiselle Al Jazeera -tv-kanavalle - ja internetille. Mutta kuten Nature toteaa, "henkilön tai tutkijan (joka on myös perillä teologiasta) täytyy olla rohkea voidakseen haastaa ne (tieteen etiikkakysymykset) julkisesti".

Maat, jotka ovat ottaneet poliittiseksi ohjanuorakseen Koraanin ja islamilaisen lain, sharian, eivät kuitenkaan välttämättä jaa yhteisiä näkemyksiä tieteestä ja sen etiikasta. Esimerkiksi lääketieteessä Saudi-Arabia kieltää kolmannen osapuolen sperman käytön hedelmöityshoidoissa, koska sen näkemyksen mukaan seksi ja lisääntyminen kuuluvat ainoastaan vaimon ja aviomiehen väliseen suhteeseen. Iran puolestaan sallii kyseiset hoidot sillä perusteella, että muutoin lapsettomat parit saattavat erota, ja se taas olisi yhteiskunnan kannalta huonoin vaihtoehto.

Pakistan ainoana muslimimaana kieltää myös elinten luovutukset. Maan islamististen valtaapitävien mukaan ruumis on lainassa jumalalta, ja kun ihminen kuolee, se on palautettava luojalleen mahdollisimman alkuperäisenä.

Älykästä suunnittelua muslimimaissa

Lännessä usein ajatellaan, että islamistit haluavat sulkea itsensä ulkopuoliselta maailmalta, mutta Naturen haastatteleman Lontoon yliopiston tutkijan Abdelwahad El Affendin mukaan tämä ei ole välttämättä koko totuus.

- Islamisteista, jotka pääsivät valtaan ’me-emme-tarvitse-länttä’ -retoriikalla, on tullut paljon pragmaattisempia, hän toteaa.

Kiinnostavana kuriositeettina Nature nostaa esiin älykkään suunnittelun (ID), joka on saamassa jalansijaa myös muslimimaissa. Ideaa on markkinoinut muun muassa tunnettu turkkilainen kirjailija ja kolumnisti Mustafa Aykol, joka on kääntänyt aihetta käsitteleviä perusteoksia ja solminut suhteita yhdysvaltalaisiin uskonveljiin.

- Älykäs suunnittelu voi toimia siltana näiden kahden kulttuurin välillä. Muslimit huomaavat, että heillä on yhteinen perusta uskovien kanssa lännessä, Aykol kirjoitti viime vuonna ilmestyneessä yhdysvaltalaisessa National Review -lehdessä.

Älykkääseen suunnittelijaan uskovat väittävät, että koska maailmankaikkeus ja elämä on niin monimuotoista, se ei voi olla evoluution synnyttämää. Tarvitaan jokin ihmisälyn ulottumattomissa oleva tekijä - älykäs suunnittelija - joka on pannut kaiken alkuun.

Vielä viime vuosisadan lopulla evoluution perusteos Darwinin Lajien synty oli suosittu muslimimaissa, mutta tämä on historiaa, eivätkä evoluutiota kannattavat tutkijat uskalla edes mainita sitä. Sen sijaan kaupan käyvät kreationismia käsittelevät kirjat, pamfletit ja elokuvat.

Naturen mukaan aikuiset esimerkiksi Turkissa vastustavat evoluutioajatusta jopa jyrkemmin kuin heidän uskonsisaret ja -veljet Yhdysvalloissa.

(Lähde: Nature 2.11.2006)



Tieteen vapaus ahdingossa muslimimaissa



Marketta Ollikainen


Muslimit omissa oloissaan Euroopassa


Toimittaja Marita Vihervuori kertoo 10. kesäkuuta Turun Sanomissa julkaistussa artikkelissaan Itävallassa tehdystä tutkimuksesta, jossa selvitettiin maassa asuvien muslimien ja kantaväestön kanssakäymistä. Tutkimuksessa haastateltiin Bosniasta ja Turkista muuttaneita muslimeja.

Tutkimuksen mukaan valtaväestöstä yli puolet suhtautui muslimeihin myönteisesti tai neutraalisti, mutta kontakteja heillä oli hyvin vähän. Kaksi kolmannesta ei ollut missään tekemisissä muslimien kanssa ja nekin joilla oli kontakteja, tapasi heitä lähinnä työpaikoilla.

Mutta eivät muslimitkaan olleet kovin innostuneita sopeutumaan uuteen kotimaahansa. Lähes 80 prosenttia turkkilaisista torjui eurooppalaisen elämäntavan. Kriittisimmin he suhtautuivat lastenkasvatukseen ja perheiden yhteenkuuluvuuteen Euroopassa. Itävallan kansalaisuudestaan huolimatta muslimit kokivat itsensä ensisijaisesti muslimeiksi, tuskin kukaan ilmoittautui itävaltalaiseksi.

Muslimeista 45 prosenttia ei ollut edes halukas integroitumaan itävaltalaiseen yhteiskuntaan.

- Tämä siitäkin huolimatta, että Turkissa valtio ja uskonto on erotettu ja Bosnialla on suorastaan uskonnonvastainen kommunistinen menneisyys, Vihervuori toteaa artikkelissaan.

Muslimeista noin 39 prosenttia toivoi islamin vaikutuksen kasvua politiikassa ja yhteiskunnassa. Kantaväestöstä 73 prosenttia piti tätä huolestuttavana, mutta 66 prosenttia uskoi niin tapahtuvan joka tapauksessa. Tuskin kukaan oletti islamin vaikutuksen vähenevän.

Kantaväestöstä 62 prosenttia myös uskoi jännityksen kasvavan muslimien ja muun väestön välillä lähivuosina.




Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto