Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5 - 2006

62. vuosikerta




Salla Hongisto



Taivaiden äärellä Turussa



Turussa syleiltiin taivaita Tutkijan taivas - teologin taivas -tilaisuudessa 28. lokakuuta, kun erilaisia näkemyksiä ’taivaasta’ nostettiin keskustelupöydälle Maistraatin istuntosalissa. Turun Vapaa-ajattelijat ry:n yhteistyössä Turun Kulttuurikeskuksen kanssa järjestämän tilaisuuden päätteeksi professori Esko Valtaojalle myönnettiin Väinö Voipio -palkinto vapaa-ajattelun edistämisestä.

Taivas on tunnelatautunut sana, ja käsitykset siitä - sekä tieteelliset ja uskonnolliset - ovat vaihdelleet aikojen myötä. Turun Vapaa-ajattelijoiden tilaisuudessa näkemyksiään taivaasta valottivat tähtitieteen professori Esko Valtaoja, Kristillisdemokraattisen viikkolehden päätoimittaja Esa Erävalo sekä Jehovan todistaja Kauko Haverinen.

Puhetta johti Turun Vapaa-ajattelijoiden Tauno Lehtonen. Mielipiteitä ei puhujista tarvinnut pumpata, jokaisella oli oma vahva käsityksensä.

Keskustelu käynnistyi osallistujien puheenvuoroilla, joissa puhe rönsyili myös maailmankaikkeuden synnyn ja jumalan olemassa olon pohdinnassa. Ensimmäisenä vahvasti tieteellisen näkemyksensä esitteli Esko Valtaoja.

Tieteen taivaassa ei tilaa uskonnolle

Valtaojan mukaan nykyisessä tähtitieteellisessä maailmankaikkeuden synnyn ymmärtämisessä ei ole tilaa uskonnolliselle taivaalle. Koska tuonpuoleisen tutkiminen ei ole mahdollista, siitä ei voida sanoa mitään lopullista suuntaan tai toiseen.

Valtaoja arveli, että osa ihmisistä tulkitsee yliluonnolliset kokemukset uskonnollisiksi kokemuksiksi.

- Taivasta on etsittävä jostakin muualta kuin fysikaalisesta todellisuudestamme, hän korosti.

Kauko Haverisen ajatukset taivaasta puolestaan pohjasivat niihin eri merkityksiin, joita hänen mukaansa Raamattu sille antaa. Haverinen luotti muiden Jehovan todistajien tavoin Raamattuun. Raamatussa taivas saa monia merkityksiä.

-’Taivas’ viittaa muun muassa avaruuteen, ilmakehään tai uskonnolliseen taivaaseen. Se on valtavan laaja asia puhua, hän selitti.

Esa Erävalolle omat kokemukset jumalasta olivat tärkeintä uskossa taivaaseen.

- Ainoa malli selvittää jumalan olemassa olo on käyttää itseään työkaluna ja rukoilla, hän kertoi. Entisenä ateistina Erävalolla ei ollut vaikeuksia ymmärtää heitä, mutta hän kuitenkin totesi, että omat jumala-kokemukset on helppo ohittaa. Hänelle kokemukset jumalasta, kuten valoilmiöt, olivat todellisia.

- Henkilökohtainen kokemus jumalasta, esimerkiksi valoilmiö, muuttaa ihmistä. Ulkopuolisia todisteita ei silloin tarvita, hän valaisi.

Harhaanjohtamista ja syntymän syytä

Myös parikymmenpäinen yleisö osallistui aktiivisesti keskusteluun. Puhujien omien käsitysten esittelyn jälkeen tapahtuma etenikin pitkälti yleisön kysymysten johdattelemana.

Osanottajissa ihmetystä herätti muun muassa se, mitä hyötyä jumalalle oli luoda ihmisiä, jotka sitten johdetaan harhaan. Sekä Erävalo että Haverinen korostivat, että jumala loi luomakunnan rakkautensa ilmaisuksi ja paikaksi kokea jumalan rakkaus. Sen enempää kysymystä ei käsitelty.

Maailmankaikkeuden synty herätti myös yleisön kiinnostuksen. Nykytiede on selvittänyt kehityskulut aina syntyhetkiin asti, mutta syy, miksi ne ovat lähteneet liikkeelle, on edelleen tietämättä.

Haverinen totesi, että jumala on kaiken luoja. Valtaoja puolestaan huomautti, että kaiken luojaa etsitään, koska ihmisajattelulle on tyypillistä uskoa siihen, että kaikella pitää olla syynsä. Maailmankaikkeus on kuitenkin voinut syntyä myös syyttä.

- Kvanttifysiikka on osoittanut, että on olemassa ilmiöitä, joilla ei ole syytä, vaan ne perustuvat täyteen sattumanvaraisuuteen. Voi siis olla, että maailmankaikkeuden synty on tämänkaltainen sattuma, hän sanoi.

- Kvanttiteoriat eivät kuitenkaan osoita, ettei jumalaa olisi, väitti puolestaan Erävalo.

Psykologiasta ja uskon väkivallasta

Myös psykologiset prosessit uskonnollisuuden taustalla nousivat esiin.

- Ihmisillä on tietty hengellisen ruuan tarve, Haverinen selitti. Osa uskoo uskontoon, osa aatteeseen tai johonkin muuhun ajatusrakennelmaan. Valtaoja kertoi biologien tutkivan nyt sitä, löytyykö mystiikan kaipuun voimakkuus mahdollisesti geeneistä, jolloin perimässä löytyisi todisteet ihmisten uskovaisuudelle. Erävalo pitäytyi kuitenkin omien kokemusten tärkeydessä.

- Ihminen typistää itseään, jos pitää itseään pelkästään rationaalisena kokonaisuutena, hän sanoi. Uskovaisuus ei Erävalon mukaan kuitenkaan vaikuta maalliseen ajattelukykyyn, vaan on toinen ulottuvuus.

- Sama avaruus se teologilla on kuin tieteilijälläkin, hän perusteli.

Keskustelu soljui myös uskontojen nimissä toteutetun väkivallan pohdintaan. Valtaoja oli valmis haastamaan kirkkokunnat ottamaan vastuun niiden nimissä tehdyistä väkivallanteoista. Haverinen ja Erävalo nostivat esiin kommunistivaltioissa ateismin nimissä tehdyt rikokset. Kaikki keskustelijat olivat yhtä mieltä siitä, että uskonnon varjolla ei voi tehdä mitä vain.

- Jos uskonnolla perustellaan väkivaltaa, ollaan väärillä teillä, Erävalo tiivisti mietteitään.

- Uskonnoilla ei pitäisi olla roolia konflikteissa, Haverinen tähdensi.

Takaisin taivaisiin

Tovin jälkeen keskustelu ohjautui takaisin ’taivaaseen’. Mielenkiintoinen ja toisten mielipiteitä kunnioittava keskustelu päättyi siihen, mistä se alkoikin: ’taivas’ on monitulkintainen ja merkitsee eri asioita eri ihmisille.

Yhteisymmärrys näytti syntyneen siinä, ettei jumalaan uskominen estä tieteen tekemistä, muttei tiede myöskään saa jumalasta lisäarvoa. Kaikille keskustelijoille oli itsestään selvää, että jokaisen vakaumusta on kunnioitettava, vaikka itse edustaisikin erilaista mielipidettä.

Tilaisuuden lopuksi itseään pakanaksi kutsuvalle Valtaojalle ojennettiin Väinö Voipio -palkinto humanistisen elämänasenteen ja vapaa-ajattelun edistämisestä. Valtaoja oli otettu ja kiitteli lämpimästi huomionosoituksesta.




Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto