Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5 - 2006

62. vuosikerta




Esa Ylikoski



Nuorisobarometri 2006 herättää kysymyksiä



Tulkittiinko tuoreen nuorisobarometrin tuloksia tarkoituksenhakuisesti? Esa Ylikoski pohtii oheisessa artikkelissaan barometrin tutkimuseettisiä ongelmia.

Uusin nuorisobarometri antaa mielenkiintoista tietoa nuorten katsomuksellisesta ajattelusta ja muistakin mielipiteistä. Siinä on haastateltu peräti 1900 iältään 15 - 29 -vuotiasta suomen- ja ruotsinkielistä nuorta, joten otos on varsin suuri.

Uskonnottoman maailmankatsomuksen ja vapaa-ajattelun kannalta tulokset ovat mielestäni kohtuullisen hyviä, mutta samalla haasteellisia. Niihin kannattaa tutustua myös uskonnoista vapaan tieteellisen maailmankuvan levittämisen näkökulmasta.

Barometrin tuloksista tiedotettiin väärällä, tarkoitushakuisella tavalla. Myös tutkimuksen eräiden kysymysten muotoiluista herää kriittisiä kysymyksiä. Yleisen metodisen kritiikin lisäksi herää myös jopa epäilys suoranaisesta tarkoitushakuisuudesta, mikä on tietysti tutkimuseettisesti aika kovan luokan kysymys.

Omituinen kytkentä tiedotuksessa

Opetusministeriön tiedotteessa kerrottiin näin: "Barometrin mukaan kaksi kolmasosaa haastatelluista nuorista uskoi Jumalaan, joskin vain hieman yli 40 % piti itseään uskonnollisena. Toisaalta vakaumuksellisia ateisteja löytyi alle kymmenen prosenttia. Kirkon oppien mukaan Jumalaan uskoi viidennes nuorista." Tämä ei vastaa barometrin todellista tulosta, kuten tässä artikkelissa osoitan, mutta tuo sanoma meni läpi eli uutisoitiin mediassa kattavasti.

Lisäksi barometrista tiedottamiseen yhdistettiin evankelisluterilaisen kirkon kaikissa hiippakunnissa toteutetun Kuuluuko nuorten ääni kirkossa? -seminaarikiertueen tiedotus. Seminaarien (10 kpl) toteutuksesta vastasivat valtion nuorisoasiain neuvottelukunta (Nuora), kristillinen nuorisojärjestö Nuorten Keskus ry ja sen yhteydessä toimiva NAVI-ryhmä, Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi ry, Nuorisotutkimusverkosto sekä Kirkon tutkimuskeskus yhteistyössä evankelisluterilaisen kirkon hiippakuntien kanssa.

Miksi nuorten uskonnollisuutta koskeva tutkimus ja sen julkinen käsittely on näin selkeästi sidoksissa yhteen uskontokuntaan? Eikö barometrin tulosten hyödyntämisen pitäisi olla jokaisen katsomuksellisen suuntauksen oma asia eikä valtiovallan asia? Varsinkin uskonnottomien etu-, kulttuuri- ja katsomuksellisen järjestön Vapaa-ajattelijain liiton piirissä koetaan opetusministeriön menettely yhdenvertaisen kohtelun periaatteen rikkomisena.

Omituisia tulkintoja ja kysymyksiä

Kysymyksessä "Jumalaan uskominen" annetuista vastausvaihtoehdoista valittiin seuraavasti:

- Uskon kristinuskon jumalaan, kuten oma kirkkoni opettaa. (23%)
- Uskon kristinuskon jumalaan, joskin varsin eri tavalla kuin oma kirkkoni opettaa. (10%)
- Uskon jumalaan/korkeampaan voimaan jonkin muun uskonnon mukaan. (1%)
- Uskon jumalaan/korkeampaan voimaan omalla tavallani. (31%)
- En todellakaan tiedä mitä ajatella. (19%)
- En usko, että on olemassa minkäänlaista henkeä, jumalaa tai elämänvoimaa. (16%)

Yllä olevaa tulosta ei voi tulkita niin, että jumalaan uskoisi kaksi kolmasosaa, niin kuin tiedotuksessa tehtiin. Neljännessä vaihtoehdossa, jonka valitsi 31 prosenttia vastaajista, on pienellä kirjoitetun jumalan lisäksi vaihtoehtona mukana ilmaisu "korkeampaan voimaan". Tuota vaihtoehtoa ei voi pitää synonyyminä jumalan, eikä varsinkaan isolla Jiillä kirjoitetun jumalan kanssa. Lisäksi vaihtoehdossa korostuu ilmaus "omalla tavallani".

Vain alle viidennes sanoi uskovansa siten kuin oma, käytännössä tässä evankelisluterilainen kirkko opettaa. Kirkon piirissä jumala kirjoitetaan johdonmukaisesti isolla alkukirjaimella, koska sillä tarkoitetaan persoonallista subjektia.

Mihin sitten perustuu tiedotuksen väite, jonka mukaan vakaumuksellisia ateisteja tutkimuksessa löytyi alle kymmenen prosenttia? Jos 16 prosenttia vastaajista ilmaisee olevansa uskomatta minkäänlaiseen henkeen, jumalaan tai elämänvoimaan, eikö silloin ateisteja ole itse asiassa enemmän kuin 16 prosenttia?

Viimeinen kysymysvaihtoehto onkin laadittu kohtuuttoman laajaksi! Voidaan hyvin ajatella, että joidenkin mielestä ei ole jumalaa, mutta on kuitenkin esimerkiksi persoonatonta elämänvoimaa tai jonkinlaisia henkiä. Näin ollen he jättivät valitsematta tämän vaihtoehdon. Olisi ollut tarpeellista tarjota yhdeksi vaihtoehdoksi yksinkertaisesti "En usko, että on olemassa jumalaa." tai "En usko, että on olemassa Jumalaa."

Joka tapauksessa ateisteja on tuon kysymyksen valossa vähintään 16 prosenttia, todellisuudessa aivan ilmeisesti enemmänkin. Tiedotuksen väite ateistien alle 10 prosentin määrästä perustuu alla olevaan kysymyksenasetteluun.

"Riippumatta siitä, käytkö kirkossa tai uskonnollisissa tilaisuuksissa vai et, sanoisitko olevasi..." sai seuraavat vastaukset:

- Uskonnollinen ihminen 42 %
- Ei uskonnollinen ihminen 51 %
- Vakaumuksellinen ateisti, jumalankieltäjä 7 %

Tässä on viimeinen vaihtoehto laadittu ilmaisumuodoltaan kohtuuttoman kovaksi. Varsinkin nuorten, 15 - 17 -vuotiaiden osalta tuo vakaumuksellisuuden vaatimus on kyseenlaista. Jos se ilmaisu välttämättä haluttiin, miksi ei sitten tarjottu yhdeksi vaihtoehdoksi myös ilmaisua vakaumuksellisesti uskovainen tai edes vakaumuksellisesti uskonnollinen?

Kysymyksessä myös otetaan kyseenalainen suomennus termille ateisti, koska ateismia on paitsi jumalien olemassaolon kieltäminen myös jumalaan uskomisen puuttuminen. Henkilö voi siis myös vain yksinkertaisesti olla uskomatta jumaliin tai olla sitä mieltä, että ei ole perustetta uskoa jumaliin. Jumalankieltäjä-termi on siis ilmaisuna kyseenalainen, yksipuolinen, vaikka toki usein kirkollisessa kielenkäytössä esiintyvä.

Voisiko olla mahdollista, että kysymysten muotoilu olisi tarkoituksella rakennettu sellaiseksi, että ateismin, jumalien kieltämisen ja uskonnottomuuden kannatus olisi saatu näyttämään mahdollisimman pieneltä?

Uskonnottomuuden kunnioittaminen katsomuksena

On tietenkin mielenkiintoinen tulos, että tässä tutkimuksessa kehitetyn eräänlaisen hard core -ateismin kannatus on kuitenkin peräti seitsemän prosenttia. Jos nimittäin puhutaan katsomuksellisista tai muista vähemmistöistä Suomessa, yleensä on kysymys paljon pienemmistä vähemmistöistä (esim. ruotsinkieliset, maahanmuuttajat, ortodoksit, katoliset, islamilaiset..)

Näin ollen jo seitsemän prosenttia on paljon, jos asiaa ajatellaankin vähemmistöjen oikeuksien kannalta. Uskontokuntiin kuulumattomien, uskonnottomien ja ei-uskonnollisten ihmisen osuus on kuitenkin vielä selvästi paljon suurempi.

Valtiovallan ja nuorisoasiain neuvottelukunnan tehtäväksi ei voi asettua pelkästään se, miten nuorten toimintaa evankelisluterilaisessa kirkossa voitaisiin aktivoida, vaan paljon enemmän myös esimerkiksi se, miten erilaisten uskonnottomien nuorten katsomukselliset tarpeet otetaan kunnioittavasti huomioon julkisissa palveluissa, muun muassa peruskoulussa ja lukiossa.

Vapaa-ajattelijain kannalta oli mielestäni myönteinen ja haasteellinen tulos, että 58 prosenttia vastaajista ilmoittaa olevansa vähintäänkin ei-uskonnollisia ja että vain 23 prosenttia ilmoittaa uskovansa jumalaan oman kirkkonsa opetuksen mukaisesti. Tämä antaa hyvän perusteen ja oikeutuksen esimerkiksi tarjota ihmisille palveluja kirkosta eroamiseen. Miksi kuulua katsomukselliseen yhteisöön ja maksaa sille suuria summia rahaa, jos ei usko kyseisen uskonnon opin ja uskontunnustuksen mukaisesti?

Tämä tutkimus osoittaa myös suuren kehittämistarpeen uskonnottomien etujärjestön toiminnan laajentamiseen. Vapaa-ajattelijain liiton jäsenmäärän kasvattamiselle on olemassa hyvää pohjaa ja perustetta. Uskonnottomat tarvitsevat etujärjestöä, joka näkyy ja jota kuullaan.



Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto