Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5 - 2006

62. vuosikerta




Pentti Niskanen



Köyhyys ei ole kaunista

Mutta se on kiehtovaa, usein nautinnollista, ja antaa eksoottista väriä matkoille, joita tehdään kehityksen kelkasta jälkeen jääviin maihin.

Läntisestä hyvinvoinnista ja onnesta osallisiksi päässeille on köyhyys läheltä nähtynä ja kosketeltavan matkan päästä koettuna eräs tavallisimpia iloja. Moderni matkailu suuntautuu suurelta osin takapajuisiin maihin.

Vanhan porvarillisen vallan päivinä matkustivat elämän- ja kulttuurinnälkäiset syrjäisestä Suomesta ensiksi Pariisiin ja sieltä muihin suuriin kaupunkeihin. Nykyiset turistivirrat tulevat toisesta yhteiskuntaluokasta (ja niille on Pariisi nähty parissa päivässä). Kehittymättömiin maihin köyhyyttä katsomaan kiirehtijät ovat tällä hetkellä valtaosaltaan vaurastumaan päässeitä työläisiä.

Kulttuuriakin tämä luokka katsoo, mutta ikään kuin olan yli. Tyypillisimmän maailmanmatkaajan kulttuuriharrastukset hoituvat pizzakioskin, täpötäyden uimarannan ja hieromalaitoksen väliin jäävällä ajalla. Yleisin kulttuurimatkailija kysyy matkakohdetta valitessaan aina ensiksi, onko siellä hyvä hiekka.

Köyhien ja primitiivisten kansojen lumovoima on noussut samaan tahtiin kuin elintaso rikkaissa maissa. Tutkijat saavat selvittää, onko se yksinomaan työläisten, entisten köyhien, noususta johtuvaa läntisissä demokratioissa. Nousukkaiden, äkkirikkaiden ja rahoihin käsiksi päässeiden ensimmäisenä ajatuksena on päästä näyttämään rahojaan. Nöyryytetyn halu on nousta nöyryyttäjän asemaan, käsketyn päästä käskemään. Työläinen ottaa tilipäivänä taksin ravintolaan ja käskee, leveilläkseen, toisten taksien seurata tyhjinä perässä.

Moderni matkailija, käärittyään rahat kokoon, halajaa lämmön ja auringon lisäksi ympärilleen hyysäilyä ja hyvää palvelua. Sitä on köyhissä maissa.

Ongelmana on löytää köyhyyttä miellyttävissä mitoissa.

Kun punnitaan primitiivisyyden spektakuläärisiä puolia (joita teevee on tehnyt tunnetuksi), on henkisesti lähes kivikautinen Afrikka asetettava ensimmäiseksi. Maanosa ei kuitenkaan ole matkailijalle ihanteellinen uskonnoltaan eikä ulkonäöltään. Sen harvoilla hyvähiekkaisilla rannoilla näytetään vieraalle kieltä, milloin ei tehdä muuta pahempaa, ja aina ovat uhkana sodat ja sairaudet.

Köyhiä, jotka eivät ole korskeita, on valkoisen miehen etsittävä enemmänkin itä-länsisuunnassa.

Minun tuttavapiirissäni tunnettu eläkkeelle jäänyt (ja asuntokaupoilla säästöjään kartuttanut) työkalujyrsijä käy joka kevät "Karibialla" katsastamassa pikkurahalle persoja poikia sikäläisissä rantahotelleissa. "Heität lantin lattialle, ja kun köyhä kumartuu...", hän kuvailee käsiään apuna käyttäen, miten helppoa tuttavuuden tekeminen on viehättävän luonnollisina pysyneissä maailmanosissa. Hänen kaverinsa taas, lomamatkoillaan, ostavat Thaimaassa mitä irti saavat ja mitä ei myydä kotipuolessa.

Moralistit ovat nähneet tässä rikkaan ja köyhän kohtaamisessa kolonialismia, jossa taas on totuttu pitämään rikasta hyödyn saajana ja siis moraalisesti epäilyttävänä puolena. Raamatun populistinen sanoma on vakuuttanut kristityn maailman köyhän moraalisesta ylemmyydestä. Kaikki pyhät miehet ovat olleet köyhiä. Rikasta, joka yrittää tunkea itsensä näihin köyhän oletettuihin moraalisiin korkeuksiin, on kaksi tuhatta vuotta verrattu kameliin, joka pyrkii liian pienestä portista sisään.

Tavallaan rikastumaan päässeen proletariaatin into käyttää hyväkseen itseään köyhempiä on lyönyt kynsille näitä käsityksiä.

Tasa-arvo on hyvä asia, mutta pienet arvojen erot ovat nekin nautinnollisia.




Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto