Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5 - 2006

62. vuosikerta




Pentti Niskanen



Herravihaa vai -rakkautta?

Kirjailijat kuvailevat tavallisesti suomalaisen kansan- ja kadunmiehen herroja halveksivaksi purnaajaksi, koska hieman kapinallinen kuva kansanmiehestä on lukijoiden suosiossa. Luonnollisesti kaunokirjallisuudessa myös harmaa ja hissuksiin elävä kansa haluaa nähdä itsensä enemmän ja vähemmän värikkäänä sankarina, ja tietysti joukossa on aina yksi ja toinen poveensa puhuja tai peräti kriminelli vastaanhangoittelija, mutta suurena kokonaisuutena suomalainen kristitty rahvas on aina pelännyt ja rakastanut herrojaan, kättä joka sitä kurittaa, ja seisonut kuin kinkereillä tuppisuuna ja suorana esivaltansa edessä.

Nöyristely erilaisten taivaallisten ja maallisten mahtien edessä on inhimillistä, ihmissuvulle ominaista, ja kuuluu tavallisen kansan elämään pyhinä ja arkipäivinä. Kaikki maailman kansat ihailevat ylempiään, voiman ja kunnian kuninkaita, rikkaita ja kauniita.

Eilen heittivät jehovantodistajat, ensin kauan ovelle koputettuaan, Uutta Jerusalemia mainostavan lehtisen kynnysmatolleni. "Jehovan palvonnan takia me olemme kärsineet vainoa", luki lehtisessä. Mitä vainoa? minä ajattelin. Jos ihmiset patistaisivat paksulla kepillä tai tarkoitukseen valmiiksi varatulla vitsalla nämä palvojat pois oveltaan, se olisi vainoa. Mutta sellaisista tapauksista ei ole vielä kuultu. Palvojia, jos jonkinlaisia, ymmärretään.

Ylempien, herrojen, ihailu on ehkä yleisin tunne tässä maailmassa, ja uskollisimpia ihailijoita ovat luultavasti työjuhtina pidetyt työläiset. Vähänkoulutettu alin kansa ei kapinoi. Kuusikymmentäluvulla, kun yliopistoista karannut keskiluokan myöhäismurroskautinen jälkikasvu viimeksi pystytti barrikadeja kaduille, työläisten opiskelijapojat ja -tytöt istuivat kotona tankkaamassa päähänsä tietoja päästäkseen mahdollisimman lyhyessä ajassa virkoihin käsiksi.

Suomessa vain Persian shaahin vierailu sai kansan syvät rivit liikkeelle ja keräsi Helsingin hienoimman hotellin eteen sankoin joukoin tukkansa tilaisuutta varten tupeeranneita työläisnaisia. "Me vaikka maksetaan, että saahaan saahi nähdä", huutelivat raskaan työn rasittamat naiset, joita olisi kaivattu avant-gardena katusuluilla.

Myös kaunaa ja kateutta, jota suomalaisten on väitetty tuntevan ruotsalaisia kohtaan, on suuresti liioiteltu. Ruotsalaisvihastaan tunnettu Seppo Heikinheimo, elämään kyllästynyt entinen Helsingin Sanomain musiikkiarvostelija, sättii jälkeenjääneissä muistelmissaan ruotsalaisia miehittäjiksi ja maan valtaajiksi. Niin kuin miehittäminen ja maan valtaus olisi mikään syy vihamielisiin tunteisiin miehittäjiä kohtaan.

Minun isälläni, entisellä valkokaartilaisella, oli tapana sanoa talvisodan tuiskeisimpina päivinä, että jos Suomi Amerikkaan liitettäisiin, kukaan ei panisi vastaan. No, Ruotsi ei ole Amerikka, mutta syitä mahdolliseen ruotsalaisvihaansa suomalaiset eivät löydä miehityksestä, vaan omasta povestaan. Se ajoittain ihailun sävyttämä vihoittelu, joka värjää suomalaisten suhteita hienompina (hyvinvoivempina ja sivistyneempinä) pidettyihin suomenruotsalaisiin, on tavallista naapurikateutta. Riikinruotsalaisia sen sijaan katsovat Pohjanlahden vähäisemmällä puolella asujat niin kuin vähälahjaisempi väki töllistelee teeveessä esiintyjiä. Idästä nähtynä Ruotsi on idoli, ja kaikki maailman muoti ja muut uudistukset tulevat Suomeen Tukholman kautta.

Tämän hetken ruotsalaiset puolestaan, kylläkin köyhtyneinä mutta parempia päiviä nähneinä ja entisinä herroina, suhtautuvat suomalaisiin enemmän ja vähemmän kuin alustalaisiinsa. Vaikka peruskoulunjälkeisessä Ruotsissa ei virallisesti tunneta aikaa ennen sosiaalidemokraatteja, on perimätieto säilyttänyt muistoja maan tuhatvuotisesta historiasta. Hämärästi on tavallisen kansan tajunnassa se tieto, että suomalaisten asuttama metsäinen Venäjän rajaseutu liitettiin Ruotsiin väkivaltaisesti eli maailman vanhimmalla ja varmimmalla tavalla joskus keskiajan lopulla. Kollektiivinen muisti on konservoinut sen käsityksen, että suomalaiset ovat kauan eristyksissä eläneitä metsäläisiä, tavoiltaan raakoja ja kieleltään köyhiä. Tiedetään, että Suomi on ollut Ruotsin renkitupa.

Ero herran ja palvelijan välillä ei olisi selvemmin voinut tulla näkyviin, kun maailmanmiehenä esiintynyt Suomen presidentti virallisella vierailulla Tukholmassa, herraskaisissa kengissä liukkaalla parketilla, kopsautti kolmannen pullon jälkeen otsansa lattiaan. Multikulttuuriin kasvatetut ruotsalaiset hymyilivät vasta, kun vieras oli poistunut seurasta.

Muistutuksen alemmuudestaan saavat joka vuosi vähän ennen joulua ne suomalaiset, joilla on tilaisuus seurata television suoraa lähetystä Nobel-juhlasta. Tukholman kaupungintalon suuressa salissa tuhatlukuiselle pöytäseurueelle, jota koristaa kuningas (olkoonkin että luku- ja kirjoitushäiriöinen) ja kaikkialta maailmasta tulleet merkkihenkilöt, tarjoillaan viittä lajia lämmintä ruokaa ja kuutta kylmää satapäisen tarjoiluhenkilökunnan toimesta kansainvälisen viihteen ja vuosikertaviinien vauhdittamina.

Samoihin aikoihin Helsingissä Suomen hienoimmassa juhlassa 1800-luvun kauppiaan talon ahtaissa tiloissa on pääattraktiona presidentin kättely, minkä jälkeen seisoskellaan tai tanssitaan tungoksessa lehterille katonrajaan ahdetun torviorkesterin tahdittaessa tilaisuutta (töräyttelemällä pienen repertuaarinsa loppuun ja aloittamalla sen taas uudestaan alusta). Pientä suolaista tarjotaan talon puolesta suunnilleen kuin supermarketin avajaisissa.

Herravihaa tuntevat kerran vuodessa ne suomalaiset jotka vastoin odotuksiaan eivät saa kutsukorttia tähän tilaisuuteen.




Numeron 5/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto