Numeron 4/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 4 - 2006

62. vuosikerta




Pentti Niskanen



Rikka silmässä

Vain vuosisata sitten Belle Époque'in rauhassa uinuvan Euroopan suurimmissa kaupungeissa suljettiin juutalaisten ghettojen portit pääsiäispyhiksi, ettei hengellisen riehan kiihottama kristitty roskaväki ryntäisi tappamaan "Kristuksen murhaajia".

Tämän mielessä pitäen ei tunnu uskottavalta, että eurooppalaiset, autuaasti unohtaneina oman menneisyytensä, eivät tunnistaisi rahvaan uskonnollista raivoa, kun sellaista näkevät. Lähi-idässä ja muussa muslimimaailmassa riehuvalle raivolle keksitään kuitenkin läheltä ja kaukaa kaikkia muita selityksiä.

Satuin näkemään pätkän ranskalaisesta tv-ohjelmasta, jossa haastateltiin mustan Afrikan (l’Afrique noire) poliittisia johtajia, entisiä ja nykyisiä. Eräs entinen ministeri sanoi hivenen huokaisten, ettei demokratiansa lumoissa elävillä eurooppalaisilla ole enää edellytyksiä ymmärtää afrikkalaista tapaa ajatella. Kuvailla afrikkalaiselle länsimaista elämäntapaa on kuin kertoa lapselle Ihmemaasta, jossa kaikki hyvä tulee työtä tekemättä ilmaiseksi ylhäältä ja ruoka eteen kun pyyhkäisee pöytää jäniksen käpälällä. Alkukantaiselle kansalle puheet kaikkien ihmisten yhtä suuresta arvosta ovat kuin satua tai leikinlaskua, pahimmillaan pyhien arvojen rienausta. Ja loppujen lopuksihan kaikki on Korkeimman kädessä, eikä syntisen ihmisen itsensä ohjattavissa.

Jotain perverssiä on siinä, sanoi musta ministeri, etteivät sivistyneet ihmiset pysty enää ymmärtämään yksinkertaisen ihmisen ajatuksenjuoksua.

Siihen ajatukseen ei voi kuin yhtyä.



Eurooppalaisten, entisinä siirtomaaisäntinä, luulisi tuntevan köyhien ja kehittymättömien kansojen käytöstä ja ajattelua, joten merkillistä on, että erikoisesti Britanniassa, muinaisen brittiläisen imperiumin emämaassa, primitiivisen ihmisen tuntemusta ei tapaa enää kuin ehkä siellä missä se on pakollista, eli maahanmuuttajaslummeissa.

Britanniassa pakistanilaissukuisessa muslimiperheessä syntynyt ja kasvatuksensa saanut, menestysromaanistaan Maps for lost Lovers tunnettu kirjailija Nadeem Aslam on hyvin tietoinen tämän tuntemuksen puutteesta, josta johtuvana hän pitää monikulttuurisuudeksi kutsuttua ja yhä yleistyvää masokismin muotoa länsimaissa. Hän mainitsee nykyisen terroristiaallon kätilöinä monikulttuurisuuden puuhamiehinä tunnetut hyvää tarkoittavat lontoolaiset lehtimiehet ja kirjailijat, jotka ovat vaatimassa musliminuorille valtion rahoittamaa omakulttuurista opetusta.

Britanniassa on hallitustasolla vaadittu työssäkäyville muslimeille vapaatunteja maksetulla ajalla rukoilua varten ja muun muassa rukoustiloja kouluihin ja yliopistoihin erikseen mies- ja naispuolisille rukoilijoille.

Nadeem Aslam on kirjoituksissaan kuvannut, missä synnin ja helvetin kauhussa nuoret muslimit elävät Britanniassa. Suurimman osan elämäänsä, 25 vuotta, brittiläisen pikkukaupungin pakistanilaisvaltaisessa työläiskorttelissa eläneenä hän sanoo tuntevansa nuoria muslimeja, joiden nimet ja kuvat voisi odottaa milloin tahansa näkevänsä sanomalehdissä jonkin uuden terroristihyökkäyksen tekijöinä.

Kirjassaan Maps for lost Lovers hän kertoo seitsenvuotiaasta muslimipojasta, joka uskoo valkoihoisten luokkatoveriensa ja näiden vanhempien tulevan elävältä nyljetyiksi helvetissä. Tämän on seitsenvuotias kuullut vanhemmiltaan ja saarnamiehiltä moskeijassa.

Lehdissä ja televisiossa kertovat läheiset ja tuttavat päätään pyöritellen, miten hyviä poikia Lontoon pommi-iskuihin syyllistyneet olivat. Eivät juoneet alkoholia, eivät harrastaneet seksiä eivätkä esiaviollisia suhteita, yökerhoissa käyntejä, musiikkia, laulua ja tanssia. Pitivät huolta siitä, että heidän sisarillaan oli huntu päässä kodin ovesta ulos astuessaan.

Syyskuun yhdennentoista massamurhaajista olivat useimmat opiskelleet yliopistoissa ja suorittaneet tutkintoja saavuttaakseen tiettyjä mekaanisia ja tieteellisiä valmiuksia.

Nadeem Aslam sanoo tulleensa ajatelleeksi, ettei kukaan lentokonekaappareista ollut opiskellut maailman tai uskontojen historiaa, sosiologiaa, antropologiaa tai kirjallisuutta, ja epäilee, ettei näiden muslimien maailmankuva ollut kolmetoistavuotiaan tasoa korkeammalla.

Terrorismista, joka primitiivisistä maista on lähtenyt leviämään länteen, saavat länsimaalaiset tosiaan suurelta osin syyttää itseään.

Se joka kaivaa rikkaa omasta silmästään ei näe malkaa lähimmäisensä silmässä.




Numeron 4/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto