Numeron 3/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 3 - 2006

62. vuosikerta




Pentti Niskanen



Työn kirous



Kristittyjen tarinakokoelman mukaan Jumala kirosi ihmiset työllä jostain näiden ajattelemattomien olentojen pikkurikkeestä suuttuneena.

Alkujaan luultavasti markkinoilla kerrottu, kuulijoita ällistyttämään tarkoitettu tarina antaa ymmärtää, että ennen kirousta työ ja ruumista väsyttävä vaiva oli maailmassa täysin tuntematonta. (Tässä kertojan on täytynyt unohtaa tai ummistaa silmänsä sille seikalle, että kertomuksen alkupuolella itse Jumala väsyi ja oli maailman luotuaan levon tarpeessa.)

Riippumatta alkuperästään ja uskomuksista työ on ollut ihmiselle kirous näihin päiviin asti. Vaivaa on pitänyt myös ylimpien herrojen ja hallitsijoiden nähdä, jos ei muussa niin alamaisten kurittamisessa ja kuuliaisiksi opettamisessa.

Työssä puurtajan ohjaamisen helpottamiseksi lienee jonkun joutilaan aivoissa syntynyt ajatus, että työ ja vaiva itsessään on jotain arvokasta ja ylevää. Erikoisesti kristillisen maailman luterilaisella puolella on työn pyhyyttä koskeva oppi otettu omaksi ja kätketty sydämiin.

Ehkei kirous ollenkaan

Espoon bussissa kuulin kerran kahden humalaisen kiistelevän siitä, mikä on eniten kunnioitusta ansaitsevaa elämässä. Toinen vakuutti totisen itsekehun kyyneleet silmissä tehneensä aina työtä ja piti sitä suurimpana kunnianaan. Hänen kaverinsa, intellektuaalista ylemmyyttä tuntien, sanoi tekevänsä työtä vain päästäkseen huvituksiin ja elämän tarjoamiin iloihin käsiksi.

Bussiyleisö tuntui paheksuvan kevytmielisempää puolta keskustelijoista, jotka molemmat, se kävi puheesta ilmi, olivat rakennustyöläisiä tuhlaamassa viikon aherruksella ansaittua palkkaansa.

Ruotsissa on viime aikoina huolestuttu siitä kansantaloutta ja moraalia uhkaavasta ilmiöstä, että yhä useammat vieraantuvat työstä ja ovat varsinkin työttömyyden aikoina löytäneet vapaa-ajan ja joutenolon ihanuuden. Joka vuosi yhä harvempi työikäinen tekee työtä. Eivätkä työssäkäyvätkään osoita enää samaa ahkeruutta kuin ennen.

Joidenkin tutkimusten mukaan työpaikoilla enin aika oikeastaan vain oleillaan, jutellaan ja juodaan kahvia. Työaikoina arkipäivinä shoppaillaan, koululaiset kuljeksivat kaduilla, työläislähiöissä istutaan toreilla tupakka suussa ja raavitaan triss-lottoja.

Jumalan ihmisille sinkoama kirous on menettänyt vaikutustaan samanaikaisesti, kun usko itse Jumalaan on vähentynyt.

Työtä huvikseen

Kaikkina aikoina on ollut selvää, etteivät kaikki työt ole yhtä kirottuja. On töitä, jotka ovat itse asiassa huvia ja tuottavat tekijälleen mielihyvää, ja toisia, jotka tehdään itkua vääntäen ja hampaita kiristellen. Työn kirous, jos tarkkoja ollaan, on aina koskenut vain niin sanottuja työläisiä, joita vanhoista ajoista alkaen on pidetty eräänlaisina työjuhtina.

Työläiskaupunkien toreilla voi nähdä työn kunniaksi pystytettyjä patsaita. Uskoa työn universaaleihin arvoihin on lievästikin sanoen liioiteltu.

Sosiologit joutuvat, joskus omaksi hämmästyksekseen, tekemään sen huomion, että työn ja ammattien eriarvoisiin luokkiin ja lohkoihin, ylempiin ja alempiin, jakava vaikutus on ehdottominta juuri työläisten joukossa. Toisin sanoen on todettu, että työväki on luokkatietoisinta väkeä.

Tapasin junamatkalla Suomessa hyvin työläiseltä tuntuvan, viinan vahvistaman matkustajan, joka työntyi esittäytymään, sanoi kätensä ojentaen tiukan tuntuisesti vain yhden sanan: Arvo. Lausuin oman etunimeni ennen kuin selvisi, että minulle oli esitetty kysymys.

Luokkatietoista väkeä

Ruotsalainen "luokkaretken" tehnyt dokumenttielokuvaaja Stefan Jarl sanoi kerran eräässä haastattelussa, että kaikissa yhteisöissä työläiset (arbetarklassen) ovat maailman konservatiivisinta joukkoa, jossa jokaisen arvo määräytyy ammatin, työn ja sen tuoman rahamäärän mukaan. Työläisellä ei ole varaa olla ennakkoluuloton. On ikuinen totuus, että alhaalta katsotaan ylös.

Työläisen jumalia ovat rikkaat ja menestyneet, varsinkin rikkaat. Vain leivän puute ja äkillinen nälänhätä saisi tämän luokan kapinoimaan ylempiään vastaan. Se totuus valkeni pettymystä tuottavalla tavalla barrikadeille nousseille keskiluokkaisille opiskelijoille 1968. Oppineitakin ihaillaan, mutta matkan päästä työläiskodeissa, joiden kirjahyllyihin on kerätty aurinkomatkoilta tuotua rihkamaa.

Kouluissa kerrotaan lapsille legendoja pohjalta ponnistajista, lahjakkuutensa avulla sosiaalisessa portaikossa nousemaan päässeistä. Suomen alakoulun oppikirjoissa on kuva Paikkarin torpasta ja nurmijärveläisen räätälin tuvasta. Saduissa sikopaimenet ja tuhkimot onnistuvat ylenemään.

Paradokseja rakastavassa raamatussa kerrotaan nousemaan päässeestä puusepän muijan huoripojasta. Alhaisesta työläistaustastaan irtautuneet menestyjät ovat yksi maailman ihmeitä.

Työn kirousta sekin.




Numeron 3/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto