Numeron 3/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 3 - 2006

62. vuosikerta




Politiikkaa?



Vapaa-ajattelijoiden liiton säännöissä todetaan, että liitto on "poliittisesti sitoutumaton". Tämä saattaa tuntua selkeältä rajaukselta, mutta silti vapaa-ajattelijoiden sähköpostikeskustelussa on kuluneen vuoden aikana syntynyt turhankin kiivaita poliittisia väittelyitä.

Vapaa-ajattelijoita yhdistää kriittinen suhtautuminen uskontoihin, mutta poliittisten mielipiteiden saralla tunnumme olevan harvinaisen hajanainen joukko. Vasemmisto - oikeisto -akselilla mielipidekirjo yltää punaisimmasta kommunismista radikaaliin markkinaliberalismiin. Ja miksipä ei, sopiihan uskonnottomuus järkiperäisenä vaihtoehtona hyvin yhteen kaikkien järkiperäiseltä pohjalta ponnistavien poliittisten suuntausten kanssa.

Tietosanakirja määrittelee politiikan "prosessiksi, jonka kautta tehdään yhteiskunnallisia päätöksiä". Poliittisen pidättyväisyyden keskustelussamme tekee vaikeaksi se, että monet tavoitteemme ovat tosiasiassa poliittisia. Me haluamme yhteiskunnallisia päätöksiä uskontojen etuoikeuksien poistamisesta ja esimerkiksi uskonnon poistamista kouluopetuksesta. Nämä ovat poliittisia tavoitteita, usein vaatien lakimuutoksia, ja me olemme valmiit niitä edistämään kannanottojen ja jopa suoranaisen poliittisen lobbauksen keinoin.

Voitaisiin toki ajatella, että rajaamme poliittisen keskustelun koskemaan vain uskonnottomuuteen liittyviä aiheita. Mutta tällainenkin rajaus olisi vaikea, kuten presidenttiehdokkaista vaalien alla listalla käyty sanailu osoittaa. Sauli Niinistön ja Tarja Halosen mahdollisista kytköksistä uskontoihin ja "paremmuudesta" uskonnottoman äänestäjän kannalta väännettiin kättä antaumuksella.

Yleisemmällä tasolla kiisteltiin siitä, missä määrin ehdokkaan valinta tulisi tehdä tämän uskonnon perusteella ja missä määrin muiden tekijöiden, esimerkiksi hänen oikeisto-vasemmisto -profiilinsa perusteella. Osa keskustelijoista olisi halunnut presidenttiaiheen kokonaan listalta pois vedoten säännöissämme mainittuun poliittiseen sitoutumattomuuteen - ja kuitenkin aiheella oli mielestäni hyvin selkeä kytkös uskonnottomuuteen.

Jopa talous- ja veropolitiikka, joissa sisäisen vasemmistomme ja oikeistoliberalistiemme erot ehkä eniten kulminoituvat, kytkeytyy vahvasti yksilönvapauden ja auktoriteettien väliseen suhteeseen - argumentteihin, joita käytämme voimakkaasti uskontokritiikissämme. Ja näissäkin kysymyksissä kirkko on ruvennut tekemään kannanottoja, nähdäkseni enimmäkseen vasemmiston hengessä hyvinvointiyhteiskunnan retoriikkaa hyödyntäen.

Sääntöjemme mainitsemaa poliittista sitoutumattomuutta ei mielestäni pidä tulkita politiikasta vaikenemiseksi. Koko kohta voitaisiin toki epäselvyytensä vuoksi poistaa, mutta niin kauan kuin se säännöissämme on, voitaneen se tulkita pidättäytymisenä suosimasta kannanotoissamme mitään yksittäistä poliittista puoluetta tai ideologiaa. Ja jos liitto saa mahdollisuuden lobata tavoitteitaan jonkun puolueen kautta, mahdollisuudet käytettäköön, olipa sitten kyseessä vasemmistoliitto, kokoomus tai vihreät.

Politiikkaa pohtiessamme on kuitenkin tärkeää muistaa, kuinka vaikeita poliittiset kysymykset ovat. On paljon helpompaa todistusaineistoa tutkimalla selvittää, että jumalat ovat ihmisen mielikuvituksen tuotetta kuin määrittää onko oikeudenmukaisuuden ja onnellisuuden maksimoivassa yhteiskunnassa tuloveroprosentti 0,50 vai 100.



Robert Brotherus



Numeron 3/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto