Numeron 3/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 3 - 2006

62. vuosikerta




Pentti Niskanen



Kulttuurit sodassa



Eritasoisten kulttuurien sota on tämän päivän todellisuutta, takapajuisten kansojen hyökkäily kehittyneitä vastaan. Ilmiö on yhtä vanha kuin ihmiskunta.

Erikoista tässä maailman vaiheessa on se, että kehittyneet yrittävät ignoreerata koko ilmiön, lakaista sen maton alle. Ylellisyydessä elävä onnellinen länsimaalainen haluaa nähdä vain onnea ympärillään ja kieltää kiihkeästi pahan maailman ja pahan sodan olemassaolon. Uskomista siihen mitä toivotaan, vanhan luterilaisen reseptin mukaan.

Konsensus, integraatio, multikulttuuri ovat taikasanoja, joilla paha pidetään poissa, loitsuja niin kuin savolaisen piian "hyi Baabelin lohikäärme" suomalaisessa huvinäytelmässä, vaikka kiltimpiä.

Ranskalaisesta lehdestä luin kuvauksen kivityksestä Iranissa, entisessä Persiassa, jossa tapahtuma on yleistä kansanhuvia. Tottelematon nainen haudataan maahan vyötäisiään myöten, minkä jälkeen kansanjoukko aloittaa kivityksen. Laissa on täsmälliset määräykset kivien koosta. Ne eivät saa olla niin suuria, että niiden iskuista kuritettava kuolee ennen aikojaan.

Ranskalainen lehtimies pitää matkoja itään bungy-hyppyinä vieraaseen kulttuuriin ja suosittelee niitä äärimmäisiä elämyksiä etsiville turisteille.

Äskettäin näytettiin televisiossa elokuva, jossa amerikkalainen liikemies joutuu arabimaassa todistamaan torilla tapahtuvaa varkaan rankaisemista ja perinteistä käden katkaisua. Ruotsalaisissa lehdissä elokuva leimattiin karkean rasistiseksi.

Uuspakanoina tunnetuista ruotsalaisista on tullut omantunnonarkoja; vieraskoreuttaan maahan muuttaneille muslimeille. Vain omaa ammoista uskontoaan kohtaan ruotsalaiset eivät tunne, tottumuksen voimasta, mitään kunnioitusta.

Kun Lundin ylioppilaat järjestivät karnevaaliyönä hupailun, jossa yleisölle esitettiin erittäin kevyessä muodossa "Jeesus-hierontaa", itse hiippakunnan piispa tuli esitystä katsomaan, ja piti sitä hyvänä pilana. On itsestään selvää, että jos Jeesuksen sijasta olisi tehty pilaa Muhammedista, poliisi olisi pamputtanut pilailijat ja vielä piispankin.

Kunnia kuolemaksi

Eräästä toisesta ranskalaisesta lehdestä luen raportin, jossa Lähi-idän korrespondentti tekee selkoa pienen kylän pienestä, aivan arkipäiväisestä tapahtumasta: Kyllästyneenä kylän pilkkaan perheen ainoa elossaoleva miespuolinen jäsen, keskenkasvuinen poika, oli vetänyt leipäveitsellä auki äitinsä kurkun pelastaakseen sukunsa kunnian. Äiti oli kulkenut huivitta kylällä, tukka paljaana kaikkien miesten katseltavana. Riisuttuaan äitinsä ruumiin nuorukainen oli polttanut vainajan veriset vaatteet talonsa katolla merkiksi naapureille, että perhe oli noudattanut yhteisön kunniakäsitteitä.

Kunniamurha on tavallinen Euroopasta itään ja etelään sijaitsevissa maissa.

Viime aikoina Ruotsissa ovat saaneet kuuluisuutta monet maahanmuuttajien tekemät kunniamurhat, joissa murhattuina, länsimaisittain uhreina, on ollut aivan nuoria tyttöjä. Murhaajilta ei ole puuttunut ruotsalaisia puolustajia. Koska uppiniskaisten naisten murha on perinne maahanmuuttajien perheissä, vaaditaan perinteen jatkajille ymmärtämystä myös uudessa kotimaassa.

Länsimaisten arvioiden mukaan maailmassa tapetaan kunniasyistä, kivitetään, poltetaan roviolla tai murhataan myötäjäisten tähden vuosittain noin 5000 (viisi tuhatta) naista tai tyttöä. Yksin niin pienessä maassa kuin Jemenissä nelisen sataa.

Päänkivistystä länsimaisille ajattelijoille tuottaa se, että kunniamurhat on kytketty kulttuuriin.

Siirtomaa-ajalta Intiasta on kotoisin kasku brahmaanista, joka kertoo vasta maahan saapuneelle englantilaiselle hallintovirkamiehelle:

- Täällä Intiassa meillä on vanha hieno tapa, joka on syvästi juurtunut kulttuuriimme: me poltamme leskeksi jääneet vaimot miehensä ruumisroviolla.

- Hyvin mielenkiintoista, sanoo englantilainen virkamies, meillä englantilaisilla on vanha hieno tapa, joka on syvästi juurtunut meidän kulttuuriimme: me hirtämme kaikki leskien polttajat.

Virkamies ei ollut luultavasti kuullutkaan kulttuurirelativismista, jonka mukaan kaikki kulttuurit ovat yhtä hyviä. Tänään tätä poliittisesti korrektia käsitystä ei kukaan virkamies uskaltaisi vastustaa.

Vessapaperia jokamiehelle

Näennäisesti pelkkää spontaanisuuttaan Italian konservatiivinen pääministeri Silvio Berlusconi tuli tokaisseeksi, että länsimainen kulttuuri ja sen edustamat arvot (demokratia, ihmisoikeudet, uskonnollinen ym. suvaitsevaisuus…) ovat ylempiä ja ylivoimaisia kaikkiin muihin verrattuna, muhamettilaiset mukaan lukien.

Tämä ällistyttävä suorasukaisuus herätti pahennusta ja suuttumusta väriin katsomatta kaikissa poliittisissa piireissä. Entisen siirtomaavallan Belgian Guy Verhofstadt säikähti ehkä eniten, ja Italian ajattelematon pääministeri tuomittiin kerettiläisenä kollegoiden toimesta Brysselissä.

Poliitikko Berlusconi joutui pyytelemään anteeksi ja kumartamaan ainakin kolmeen ilmansuuntaan. Silti oli kaikille selvää, ettei katumus ollut aitoa.

Kauppamiehenä Berlusconi tietää, mikä puhe on myyvää. Abstrakti idealismi ei ole hänen alaansa. Jos hän antaa itsestään kuvan toisinajattelijana, hän laskee mielessään, että nimenomaan tässä hänen esittämässään asiassa toisinajattelijoita on enemmistö.

Eikö maailman alusta lähtien kansojen ja kansanryhmien, myös kulttuurilla rajattujen, ominaisuuksien arvostelu ole ollut heti seksin jälkeen suosituin puheenaihe? Ympäristön, lajitoverien, yksilöiden ja ryhmien analysointi kuuluu ihmisen elinehtoihin. Sallittua tai ei, joka päivä puhutaan yhä työpaikoilla, kodeissa ja kaduilla, miten saksalaiset ovat sitä, ranskalaiset tätä, japanilaiset tuota. Monet käyttävät sanaa kulttuuri vain ruotiessaan siihen kuuluvien ominaisuuksia.

Suomessa vielä sotien aikana käytettiin kansallisuuksista ronskia kieltä, jota kukaan ei paheksunut eikä pahemmin pitänyt rasistisenakaan. Suosittua oli kertoa henkevässä seurassa, että maailman paras armeija on se, jossa sotilaat ovat suomalaisia, aseet saksalaisia, huolto amerikkalainen ja vastustajina - italialaiset.

Sana ei kuitenkaan ollut vapaampi ennen, vain eri asiat olivat kiellettyjä. 1950-luvulla viimeksi alkoivat arvot vaihtua. Sampo Sovijärvi sai potkut Suomen Yleisradiosta puhuttuaan mielestään sukkelasti "Italian kansallisurheilun edustajista": taskuvarkaista.

Että kulttuureissa on tuntuvia, enemmän tai vähemmän mitattavia eroja, sai Skandinavian ylikansallinen osuusliike Coop Norden kokea yrittäessään sovittaa samaa vessapaperin leveyttä kolmeen monikulttuuriseksi pyrkivään pohjoismaahan. Jouduttiin kokemaan, että tanskalaisille kelpaa vain 9,9 sentin levyinen rulla. Ruotsalaiset ja norjalaiset suostuvat vain pahimmassa hädässä hoitamaan hygieniaansa muulla kuin 10,6 sentin paperilla. Ero ei ole enempää kuin 7 millimetriä, mutta se on railona aukeava raja kulttuurien välillä.

Köyhyyden romantiikkaa

Eräs tunnetuimpia kerettiläisiä, poliittisesti poikkeavia, tällä hetkellä on Gabriel Stein, Lontoossa sijaitsevan Lombard Street Research -instituutin tutkija.

Viriilin islamin ja länsimaiden väsähtäneen uskonnon luomille arvoille perustuvan kulttuurin välille uudelleen puhjenneen sodan syttymiseen tarjoavat läntiseen rationalistiseen ajatteluun tottuneet analysoijat yleisesti rationaalisia syitä, kuten Yhdysvaltain ulkopolitiikka, Lähi-idässä erityisesti Israelin tukeminen ja vihamielisyys joitakin islamistisia valtioita kohtaan.

Gabriel Steinin ajattelua seuraten: rationalisteja tai ei, länsimaalaiset enemmän tai vähemmän romantisoivat köyhyyttä, ja käsityksiin vaikuttavat ylellisyydessä elävän hentomieliset asenteet. Toynbeelaisittain ylikypsän kulttuurin kasvatti, masokismiin taipuvainen länsimainen intellektuelli asettuu halukkaasti köyhän puolelle rikasta vastaan, toisin sanoen primitiivisen, heikon ja pienen puolelle kehittynyttä ja vahvaa itseään vastaan - ja syyllistyy oman kulttuurilla rajatun ryhmänsä kritiikkiin, "hets mot folkgrupp"-rikokseen.

Tämäntyyppinen ajattelu etsii aina malkaa omasta silmästään. Yleislääkkeenä loukkauksiin on toisen posken kääntämispolitiikka.

Gabriel Steinin mukaan huomattavasti paremman selityksen kuin Yhdysvaltain tai muun vahvan valtion virheet ja ulkopolitiikka antaa nykyiselle terrorismille perehtyminen fundamentalistisen muslimin ajatusmaailmaan.

Vaarallista toisinajattelua

Oikeauskoiselle muslimille Yhdysvaltain politiikka on yhdentekevää. Luonnollisesti olisi hyvä, jos Yhdysvallat tukisi esimerkiksi Saddam Husseinia Israelin asemesta, mutta pohjaltaan sillä ei olisi suurta merkitystä. Länsimaiden tuki Israelille on sopiva selitys länsimaille, kun halutaan vaikuttaa niiden mielipiteisiin taktisista syistä.

Muslimit tietävät, miten lännessä ajatellaan. Ei olisi viisasta mennä kertomaan Lontoon tai Wall Streetin liberaaleille, että Israelissa on inhottavinta juuri sen länsimaalaisuus, sen lännen dekadenssia edustava elämänmuoto, tai esimerkiksi että Persian shaahin kukistuminen ei johtunut hänen diktatuurisesta ja oppositiota suvaitsemattomasta hallitustavastaan, vaan hänen vapaamielisyydestään ja liiallisesta demokraattisuudestaan.

Muhamettilaisen tehtävä on tehdä maailmasta muhamettilainen. Demokratia on oikeauskoiselle muslimille sitä, mitä se oli oikeauskoiselle kristitylle ei vielä kovinkaan kauan sitten, jotain minkä kissa on löytänyt kiven alta.

Gabriel Steinin analyysi ei ole saanut paljon kaikua eikä levitystä länsimaissa, koska on vaarallista ajatella, että kulttuureilla ja uskonnoilla olisi fundamentaalisia eroja. Historiasta on opittu, että liian selvä erottelu voi johtaa konflikteihin - sotaan. Toisen maailmansodan jälkeen on läntisissä demokratioissa eletty viisaasti itsesensuurin ja selektiivisen sananvapauden aikaa. Yhä useammin toivotaan toisinajattelijoiden tyytyvän, sananvapauden asemesta, pelkästään ajatuksen vapauteen.




Numeron 3/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto