Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 2 - 2006

62. vuosikerta




Vanhemmat ja lapsen usko



Uskonnonvapauslakia ja yhdistyslakia on toisinaan mielenkiintoista tarkastella rinnakkain. Yksi tällaisesta tarkastelusta seuraava havainto on, että uskonnoille annetaan laissa erityisoikeuksia, joita ei tavanomaisilla yhdistyksillä ole.

Yksi käytännössä merkittävä joskin melko vaiettu ero liittyy jäsenyysehtoihin. Yhdistyslain mukaan yhdistykseen voi liittyä jäseneksi vain henkilö, joka ilmaisee halunsa liittyä siihen. Jopa YK:n ihmisoikeuksien julistus toteaa: "Ketään älköön pakotettako liittymään mihinkään yhdistykseen." Erityisesti vastasyntyneet vauvat eivät voi liittyä yhdistyksiin, koska heillä ei ole kykyä omata tahtoa tällaisesta asiasta saatika ilmaista sitä.

Sen sijaan uskonnonvapauslain mukaan uskonnolliseen yhdyskuntaan voidaan ilmaisukyvyttömät vauvatkin liittää vanhempiensa pyynnöstä - ja näin evankelisluterilaisen valtakirkkomme piirissä yleensä toimitaankin. Tämä ei selvästikään ole osoitus lapsen uskonnonvapauden ilmaisemisesta vaan vanhempien uskonnon vapaasta soveltamisesta lapseen.

Ainoastaan jotkut uudemmista kristillisistä suuntauksista kuten Helluntaiherätys ovat sikäli eettisempiä, että ne ottavat jäsenikseen vain aikuisia ihmisiä omasta tahdostaan.



Vauvat ovat ateisteja. Kreikan a-theist tarkoittaa kirjaimellisesti henkilöä, joka ei omaa uskoa jumalan olemassaoloon. Vauvoilla ei tällaista uskoa ole, ei voikaan olla, ja he ovat siksi ateisteja. Näin ollen eivät raamatun mukaan vauvat myöskään pääse taivaaseen, koska heiltä puuttuu usko, jonka Jeesus ja Paavali asettivat tiukaksi taivasehdoksi.

Mutta pienet lapset ovat myös herkkäuskoisia, eivätkä monet pysy ateisteina. Evoluutiopsykologit selittävät lasten herkkäuskoisuutta sillä, että se on mahdollistanut lapsen kyseenalaistamattoman ja siten nopean oppimisen.

Lapsuudessa syötettyä tietoa enemmän kyseenalaistavat yksilöt ovat omaksuneet selviytymisen kannalta oleellisia tietoja hitaammin ja karsiutuneet joukosta suuremmalla todennäköisyydellä. Se, että herkkäuskoisuuden avulla omaksuttava tietomassa on voinut sisältää myös virheellisiä käsityksiä, on ollut evoluutiossa pienempi haitta kuin nopean oppimisen tuomat hyödyt.



Lapsijäsenyys ja pienestä pitäen aloitettava uskonkappaleiden toistaminen ja rukoiluttaminen ovat modernin luterilaisuuden käyttämiä tapoja, joilla tämä lapsen herkkäuskoisuus hyödynnetään. Aikuisuuden kriittisemmän asenteen herättyäkään ei ole helppoa kyseenalaistaa ja arvioida uudelleen lapsuudessa omaksuttujen uskonkappaleiden todenperäisyyttä.

Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyyden salliminen vasta 15-vuotiaalle yhdistysjäsenyyksien tapaan olisi mielekäs askel kohti katsomusten tasa-arvoa ja uskoisin itselleen rehellisten evankelisluterilaisen kirkon edustajien myös näkevän tämän.

Helpoiten tämä muutos tapahtuisi poistamalla laista uskonnollisen yhdyskunnan käsite, kuten Vapaa-ajattelijain liitto on esittänyt. Tällöin kirkkokunnat toimisivat lain edessä yhdistyksinä kuten muutkin katsomusjärjestöt ja saataisiin kerralla ratkaistua monta tasa-arvon esteenä olevaa ongelmaa.



Robert Brotherus



Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto