Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 1 - 2006

62. vuosikerta



Tunnustuksellista sananjulistusta Ylessä



Marketta Ollikainen



Lakialoite kirkon erottamiseksi valtiosta



Vihreiden kansanedustajat Rosa Meriläinen ja Irina Krohn ovat tehneet eduskunnalle lakialoitteen, jossa he esittävät muun muassa kirkkolain poistamista perustuslaista, uskonnonopetuksen lakkauttamista peruskoulussa, lukioissa ja päiväkodeissa sekä siviilivihkimistä kaikille.

Kansanedustajat Rosa Meriläinen ja Irina Krohn jättivät joulukuussa 2005 eduskunnalle lakialoitteen, jolla he haluavat edistää kansalaisten uskonnollista yhdenvertaisuutta. Tämä toteutuu heidän mielestään parhaiten purkamalla evankelisluterilaisen kirkon sekä ortodoksisen kirkon nykyinen vahva asema suomalaisessa lainsäädännössä.

He muistuttavat, että tasa-arvoa kunnioittavassa ja tavoittelevassa valtiossa julkisen vallan tulee suhtautua puolueettomasti erilaisiin maailmankatsomuksiin.

- Tämä lähtökohta ei nykyään toteudu Suomen perustuslaissa, jossa on mainittu evankelisluterilaisen kirkon kirkkolaki. Samoin sekä evankelisluterilainen kirkko että ortodoksinen kirkko mainitaan erikseen esimerkiksi koululaeissa, ja niillä on erityisasema verrattuna muihin uskontoihin ja maailmankatsomuksiin, he toteavat.

Kirkkolaki pois perustuslaista

Perustuslain 76 pykälässä on erikseen mainittu kirkkolaki, jolla säädetään evankelisluterilaisen kirkon järjestysmuodosta ja hallinnosta. Kyseisessä pykälässä todetaan myös, että "kirkkolain säätämisjärjestyksestä ja kirkkolakia koskevasta aloiteoikeudesta on voimassa, mitä niistä mainitussa laissa erikseen säädetään".

Tämän kohdan Meriläinen ja Krohn haluaisivat kokonaan pois perustuslaista, koska heidän mielestään erilaisia maailmankatsomuksia tulisi kohdella yhdenvertaisina eikä korostaa minkään yksittäisen uskonnollisen yhdyskunnan asemaa suhteessa valtioon.

Nykyisin eduskunta hyväksyy tai hylkää kahden uskonnollisen yhteisön - evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon - esitykset näitä koskevien kirkkolakien muuttamisesta. Meriläisen ja Krohnin mielestä eduskunnalla ei kuitenkaan pitäisi olla mitään tekemistä kyseisten yhteisöjen kanssa.

- Uskonnollisilla yhdyskunnilla tulisi olla oikeus päättää itse omista asioistaan, valtion tehtävänä ei ole puuttua minkään uskontokunnan sisäisiin asioihin, he muistuttavat.

Samoin vielä nykyisin rikoslaissa oleva maininta jumalanpilkasta pitäisi poistaa kokonaan. Sen sijaan he säilyttäisivät hartaustilaisuuksien häirinnän edelleenkin rangaistavana.

- Julkisen vallan tulee suojata uskonnollisia toimituksia häirinnältä. Samalla on taattava mahdollisuus avoimeen vuoropuheluun eri maailmankatsomusten välillä ilman erityisiä keskustelua rajoittavia kriminalisointeja, Meriläinen ja Krohn perustelevat.

Uskonnonopetus ei kuulu kouluun eikä päiväkotiin

Meriläinen ja Krohn esittävät myös uskonnonopetuksen poistamista peruskoulusta ja lukiosta. Tilalle he tarjoavat mallia, jota toteutetaan nykyisin muun muassa Ruotsissa. Siellä kouluissa opetetaan kaikille yhteistä oppiainetta "religionkunskap" (uskontotieto), jonka tarkoituksena on kehittää oppilaitten kykyä ymmärtää ja pohtia omaa itseään, elämäänsä ja ympäristöään sekä kykyä toimia vastuullisesti.

Vaihtoehtoisesti uskontoihin liittyvä opetus voisi tapahtua kansanedustajien mielestä muiden soveltuvien oppiaineiden kuten historian, maantiedon ja filosofian yhteydessä.

- Lasten uskonnollinen ja katsomuksellinen kasvatus on ensisijaisesti kotien ja oman uskonnollisen yhteisön tehtävä. Nykymuotoinen uskonnon opetus jakaa turhaan oppilaita eri ryhmiin, ja siitä tulee luopua, he toteavat.

Sama pätee heidän mielestään myös päiväkoteihin. Päivähoitolain erityisongelma yhdenvertaisuuden kannalta on vielä se, että siinä mainitaan uskonnollinen kasvatus, mutta ei lainkaan puolueetonta katsomuskasvatusta.

- Lasten jakaminen ryhmiin päivähoidossa vanhempien muodollisen uskontokunnan mukaan aiheuttaa lasten eriytymistä ja vaikeuttaa maahanmuuttajataustaisten lasten integroitumista ryhmiin.

Hartausohjelmat pois Ylestä ja ehtoollisviini verolle

Yleisradiota koskevan lain 7 pykälässä Ylen tehtäväksi on sälytetty myös hartausohjelmien tarjoaminen. Meriläisen ja Krohnin mielestä tämä ei kuulu Ylen sivistystehtävään ja ne pitäisi poistaa lakitekstistä.

- Käytännössä ohjeet antaa hartausohjelmien valvontaelimen ohjesääntö, jonka allekirjoittajina on vain kristillisinä pidettäviä uskonnollisia ryhmiä, mikä on ristiriidassa Yleisradion tasa-arvoisen palvelutehtävän kanssa, he perustelevat.

Nykyisen lain mukaan tiettyjen uskonnollisten yhteisöjen - lähinnä evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon - ei tarvitse maksaa alkoholiveroa uskonnollisissa rituaaleissaan käyttämistään ehtoollisviineistä. Meriläisen ja Krohnin mielestä myös näiden yhteisöjen tulisi kantaa yhteiskunnallinen vastuunsa maksamalla alkoholiveronsa samalla tavoin kuin muutkin vakaumukseen perustuvat yhteisöt.

Vain siviilivihkimys pätevä

Johdonmukaisesti Meriläinen ja Krohn poistaisivat myös vihkimisoikeuden tietyiltä uskonnollisilta yhteisöiltä, kun sitä ei kuitenkaan kaikille vakaumukseen perustuville yhteisöille sallita. Siksi kansalaiset ovat vihkimisen suhteen nykyään eriarvoisessa asemassa ja syrjintä vain lisääntyy, kun maahan tulee yhä uusia uskontokuntia.

Meriläisen ja Krohnin mielestä tilanne korjautuisi, jos vihkimisoikeus poistettaisiin kaikilta tasapuolisesti ja vihkimisen virallinen osuus suoritettaisiin siviilivihkimisenä samoin kuin monissa Euroopan maissa jo tehdäänkin. Uskonnolliset yhteisöt voisivat halutessaan tämän jälkeen siunata liiton omien perinteittensä mukaisesti, mutta se ei olisi enää juridisesti pätevä.

Meriläinen ja Krohn korostavat, että he ovat tehneet lakialoitepaketin omissa nimissään, eikä vihreällä puolueella ole virallista kantaa asiaan. Evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon erityisasemasta on vihreissä myös aivan päinvastaisia näkemyksiä.




Lakialoite kirkon erottamiseksi valtiosta



Marketta Ollikainen


Tunnustuksellista sananjulistusta Ylessä


Kansanedustajat Rosa Meriläinen ja Irina Krohn halusivat lakialoitteessaan poistaa Yleisradiolta lakisääteisen velvoitteen tuottaa hartausohjelmia. Käytännössä nykyinen velvoite tarkoittaa sitä, että Yleisradio harjoittaa tunnustuksellista evankelisluterilaista ja ortodoksista sananjulistusta.

Yleisradion omilla toimittajilla ei ole mitään sanansijaa hartausohjelmien sisältöihin eikä ohjelmissa esiintyviin henkilövalintoihin. Niistä päättää seitsenhenkinen hartausohjelmien valvontaelin, jossa on edustettuna evankelisluterilainen ja ortodoksinen kirkko, Suomen vapaiden kirkkokuntien ja seurakuntien radiotoimikunta sekä kaksi edustajaa Yleisradiosta.

Itse laatimansa ohjesäännön mukaan valvontaelin muun muassa päättää siitä, missä suhteessa ja milloin eri kirkot ja uskonnolliset järjestöt saavat esiintyä Yleisradion ohjelmissa sekä miten tämä käytännössä eri kirkkojen ja kirkkokuntien toimesta järjestetään. Se laatii esiintyjille esiintymistä koskevat ohjeet, hyväksyy uskonnollisten ohjelmien esiintyjät ja päättää mahdollisista esiintymiskielloista.

Valvontaelin myös päättää sille tehtyjen huomautusten ja valitusten aiheuttamista toimenpiteistä sekä antaa tarkempia ohjeita tehtävien käytännön hoidosta.

Valvontaelimen toimivalta ulottuu kaikkiin Yleisradiossa esitettäviin hartausohjelmiin, joita ovat jumalanpalvelukset ja niihin verrattavat kirkolliset tilaisuudet sekä Yleisradion itsensä järjestämät varsinaiset sananjulistusohjelmat, kuten radiossa esitettävät aamuvartio, aamu- ja iltahartaus ja sana sunnuntaiksi -ohjelmat. Ulkopuolelle jäävät lähinnä Yleisradion omat uskontoja käsittelevät dokumentti- ja ajankohtaisohjelmat sekä esitelmät.




Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto