Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 1 - 2006

62. vuosikerta



Teuvonneuvo




Historiasta ja insinööreistä

Viime aikoina insinööreistä on kertynyt monta jännää kokemusta. Ja vielä näin perjantain 13. jälkeen ja ennen presidentin vaaleja kirjoittaessani voi vain todeta, että välillä on hyvä tietää ettei tiedä tulevaa. Siis sitä kenestä tulee kirkollisen yhteisvastuukeräyksen suojelija. Menneestä tiedän, että eilinen tapaturmien kansallinen ehkäisemispäivä meni hyvin. Liukasta oli maailman teillä, muttei luut kolisseet. Kolmannentoista perjantain historiasta on monta tarua. Kuuluisin saattaa olla viittaus erään kuuluisaksi tulleen timpurin viimeiseen ruokailuun. Pöytäseurueessa oli 13. juudas, joka petti rahasta kaverinsa halvalla ja viskeli verirahansa sitten peltoon.

Tätä taikauskoa on levitetty niin paljon, että monista pilvenpiirtäjistä kuulemma puuttuu kokonaan 13. kerros. Lienee jotain insinöörihuumoria. Henkilökohtaisesti en ole asiaa ihmeemmin tarkastellut, kun niin korkealle ei usein ole ollut asiaa. Joskus kyllä täytyy mennä kauas, jotta näkee lähelle ja korkealle, että tietää mistä on noussut.

Taikausko -termin käyttö on hankalaa, kun heti tulee mieleen, että on sitten oikea usko. Kun uskoa on perusteltua ja perustelematonta niin "oikea usko" ja taikausko saattavat mennä perustelemattomien laariin saman tien. Perusteltua uskoa voisi vaikka sanoa tieteelliseksikin "uskoksi" eli tiedoksi. Tieto on aina valtaa ja insinööreillä perinteisesti on paljon tietoa.

Historiasta

Sata vuotta sitten Ranskassa valtio ja kirkko erotettiin toisistaan. Siitä on tullut jo kirjoiteltua niin paljon, ettei tarvitse siihen heti palata. Paitsi tietenkin sen verran, että kirkkoa ei saa irti valtiosta, sillä leipäpuunsa pitävät palkolliset eivät siihen hevin suostu.

Valtion voi kyllä saada eroon kirkosta, jos niin sanottua poliittista tahtoa on riittämiin. Mutta se saattaa mennä politiikaksi ja pois se meistä uskonnottomista, ettei tule sisäisiä kiistoja. Ollaan vaan lipilaareja kaikkiin suuntiin, niin hyvin menee. Vitsaillaan jos vitsaillaan, mutta varovasti, ettei vain loukata kenenkään tunteita ja sitten taas ollaan "suvaitsemattomia ateisti-uskovaisia" ja kunnia menee maineen kasvaessa.

Samaiset sata vuotta sitten venäläinen Boris Rosing sai aikaan karkeita tv-kuvia katodisädeputkella ja Nipkowin levyllä. Tämä oli neljäs askel tv-kehityksessä kertoo Logistiikan kronikka 0-2000 -opus (IBSN 951-98050-3-6). Kirjanen on mukava, kun siinä on vain vuosilukuja ja tapahtumia. Saa treenattua muistia, ettei dementia yllätä. Aivoja kun on käytettävä joskus, jos ei satu olemaan sopivaa piip-piip -konetta hollilla.

Nykymenossa moni kone ohjailee niin, ettei muistin merkitystä aina tiedetä. Voisi muistaa senkin, että mitä et itse tiedä niin sitä et tiedä. Mitäköhän sekin oikein tarkoittaa?

Jos ei ole sadassa vuodessa valtion ja kirkon ero oikein edistynyt, niin ei ole kaikki muukaan. Esimerkiksi 1906 määrättiin Helsingissä henkilöautojen tuntinopeuskatoksi 15 km tunnissa ja kuorma-autoille 6 km/t.

Alimmat nopeusrajoitukset ovat vasta nyt 2006 asutusalueilla 30 km/t. Toki ruuhka-aikoina voidaan päästä jopa jo alle viidentoista kilometrin tuntinopeuden. Tietty ennätyksiä nopeuden laskiessa on saatu, kun insinööri on saanut ketjukolarin liisinkiautollaan absijarrujen toimiessa miten vain.

Vielä on insinööritieteillä tekemistä, että päästäisiin edes sadan vuoden takaiselle kehitystasolle "keskimäärin keskipitkällä tähtäimellä optimaalisesti", kuten eräs inssikaveri tapasi pikkupierussa todeta.

Alan Turingin tietojenkäsittelyn matemaattisesta teoriasta on jo kulunut 70 vuotta, tietokonekovalevyn keksimisestä 50 vuotta, Digital Equipmentin PDP-8:sta eli ensimmäisestä minitietokoneesta 40 vuotta, Applen mikrosta 30 vuotta.

Loppuaika nykypäivään onkin sitten vain mennyt kuin suhina uusien vempeleiden syntyessä ja kehitys vain kehittyy. Dataa pystytään käsittelemään sellaista vauhtia, vähällä energialla ja pienissä tiloissa, että bitit vain suhisevat korvissa radioaaltojen ja kaiken karvaisten säteilyjen kanssa.

Insinööreistä

Jos dataa on riittävästi ja sitten vielä osataan erottaa informaatio tiedosta, niin insinöörien keksinnöillä on jättimerkitys maapallon haltuunotossa. Jotkut 20 vuotta sitten tapahtuneet tsernobyli-challengerien poksaukset ovat vain mittatappioita ihmisen maailman valloituksessa. Epäonnistumisistahan moternit konsultit vain kehottavat oppimaan. Suomeen saadaan pian viides ydinvoimala ja varmaan se seitsemäskin, koska kuudes itsevaltiaat-ohjelman tietojen mukaan jätetään rakentamatta kansan vastustuksen takia.

Insinöörejä on muuten aikalailla tieteiskirjailijoiden joukossa. Tosin kyynistyneitä ja kaiken maailman uhkakuvien ja isoveljien maalareita. Tai sitten ovat ihan turhautuneet ja luoneet uususkonnollisia tarinoita. Tai sitten ovat muuten vain tehneet haluamaansa luovaa työtä ihan ufoina lennettyään nokioista pihalle työttömyyden luovaan vapauteen.

Tamperelainen scifi-lehti Portti (4/05) muuten kertoi, etteivät tieteiskirjaillisuuden harrastajat ole kovin uskonnollisia. WorldConin uskontopaneelin mukaan enemmistö scifi-harrastajista määritteli itsensä ateisteiksi.

Onko käynyt niin, että tulevaisuuden unelmointi ja eteenpäin katsominen vapaasti ilman ajatuksellisia kahleita johtaa ateismiin? Siinäpä taas ilmainen vinkki kirkkouskovaisille insinööreille, että keksikää nyt nopeasti joku helvetin kone, ettei ateisteja sikiä lisää.

Edellinen vinkki on kyllä valmiiksi vähän jälkijättöinen, sillä noita koneita on jo riittämiin. Kaikkien masiinoiden manuaalien lukemisessa menee jo ihmisikä, joten ei uskonnollisten kaste-rippi-hää- ja hautajais-seremonioiden lisäksi elämiseen muuta aikaa jääkään.

Tapasin yhden inssin, joka oli ihan poikki. Vuosi sitten hän valitteli kiireitään, oli levoton, ärtynyt, eristäytyi kaljallakin kulmapöytäänsä. Hänellä oli hyvät salaliittoteoriajutut. Kyyniseksikin oli tullut, muttei enää neuvonut minua kuten vuosi sitten. Oli kuulemma käynyt lääkärillä, kun muija oli lähtenyt penskojen kanssa. Lekuri oli pannut saikulle loppuunpalamisen takia ja työnantaja antoi sitten vielä kenkää.

Oli siinä lyhyt oppimäärä parin tuopin aikana. Ingenjööri, joksi hän itseään aina kutsui, oli uransa aikana kehitellyt nopeita ja tehokkaita sekä joustavia että liiketaloudellisesti kannattavia it-tuotteita. Olivat menneet hyvin kaupaksi ja rakkineille oli lopulta saatu jotain sisältöäkin, kun olivat tuotteitaan ulkoistaneet konsulttikyydillä. En oikeen saanut selvää, että miten tämä korvaamaton mukava seuramies nyt noin kyyniseksi oli tullut. Ehkä hän joutui vain kiteyttämään historiaansa jollain viisii.

Tapasin toisen ingenjöörin yksillä insinöörien vuosijuhlapippaloilla marraskuun puolivälissä. Hän se vasta pihalla oli vaikka nähtiin Pörssiravintelin pääsalissa. Hän oli jo poissa työelämästä, mutta oli keksimässä laitetta, joka sanoo montypythonilaisittain piip-piip sopivin väliajoin. Eikä sitä saa pois päältä. Tällöin käyttäjän olisi pakko aina olla tavoitettavissa ja läsnä. Ei tarvitsisi miettiä tulevaisuuden visioita eikä maallisia, kunhan vain maksaa ajallaan käyttömaksut.

Hän oli aivan innoissaan tulevasta keksinnöstään, kuten Bell oli 130 vuotta sitten saatuaan vahvistuksen puhelimen patentistaan. Keksintö vain enää odotti implementointia ja rahoittajaa. En viitsinyt sanoa, että Suomessa otettiin NMT-puhelimet käyttöön jo 24 vuotta sitten. Ennen kuin erosimme, hän vielä sanoi opetukseksi minulle, että kannattaa informaatioyhteiskuntaa ja ehkä tietoyhteiskuntaakin, mutta että vastustaa ehdottomasti tietämysyhteiskuntaa.

Varmaan perusteltu kanta, hänen mielestään, mutta en taaskaan oikein ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti. Varmaan jotain sellaista että on joko oltava tai ei - kuten on jumalien laita. Mutta mitä se "ehkä" tarkoitti?

Teuvonneuvo

Asiantuntijaorganisaatiot ovat in. Vallanpitäjissä on monta ingenjööriä ja he tietävät organisaationsa hyvin ja varmasti alastaan. Siksi koska he ovat kuultavia asiantuntijoina, konsultteina, parhaiten tietävinä - jotkut päättäjinäkin. Päätöksenteko vaatii asiantuntemusta, eikä kaikki tieto voi olla enää yhdessä päässä.

Historiantuntemus ja valistuneet arvaukset tulevasta ovat kaikkien pääomaa, ei vain asiantuntijoiden. Mielipiteet eivät aina ole riittävästi perusteltuja. Me tavikset voimme muuttaa mielipiteitämme milloin vain, mutta vasta historia tuomitsee asiantuntijoiden virheet. Asiantuntijan oman alansa ulkopuolisiin mielipiteisiin olisi syytä suhtautua varauksellisesti.

Yritän selventää vielä ajatuksiani kuvitteellisella esimerkillä. Olisi olemassa sellainen ammatti kuin kirkkoinsinööri, jonka tehtävä on soveltaa jumalansa opit käytäntöön. Hänellä olisi verovaroin kustannettu koulutus ja hän oikeasti olisi akateemisesti koulutettu. Hän olisi siis ehdottomasti paras asiantuntija alallaan.

Häntä kuultaisiin asiantuntijana ja hän saisi päättääkin monista asioista ja olla konsultti firmansa koulutettaville. Mutta jos hän sanoo vaikka julkisesti mielipiteitä muista asioista asiantuntija-alansa ulkopuolelta, niin niitä voitaisiin sanoa vain mielipiteiksi, eikä niillä mielipiteillä olisi sen kummempaa merkitystä kuin it-insinöörin mielipiteillä jumalasta. Eli tännepäin niin kuin tavallaan yritin edellä taasen sanoa - tai jotain. Mutta mitens sitten kirkkoinsinöörille kävisi, jos maksajat loppuisivat tai jos työnantaja ei olisi olemassa? Voisi olla burnoutin paikka.

Jotenkin minulle on vain tullut sellainen tuntu, että hän, joka tietää jostain kaiken, ei sittenkään tiedä kaikesta kaikkea.



Teuvo



Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto