Numeron 5/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5/2005

jumalaton kulttuurilehti




LÄHDE: Kirkon tiedotuskeskus
Janne Vainio (toim.)



Kirkko etsii keinoja ehkäistä joukkoeroamisia



Kirkon osakkeet ovat laskussa, vaikka epämääräisen "henkisyyden" arvostus nuorison keskuudessa lisääntyykin perinteisten uskontojen kustannuksella. Nuoret ja nuoret aikuiset haluavat irtautua perinteisestä, auktoriteetteihin sidoksissa olevasta uskonnollisuudesta. He pitävät itseään henkisinä mieluummin kuin uskonnollisina, kristittyinä mieluummin kuin luterilaisina, ja alle 25-vuotiaista vain joka viides ei voisi kuvitella eroavansa kirkosta.

Tilanne käy ilmi Kirkon tutkimuskeskuksen tutkijan, dosentti Kati Niemelän käynnissä olevasta tutkimuksesta, joka perustuu tuhannen eri puolilla pääkaupunkiseutua asuvan 18-39-vuotiaan nuoren aikuisen haastatteluun.

Niemelän tutkimus liittyy Helsingin seurakuntayhtymän Nuori aikuinen -projektiin. Projektin taustalla on havainto siitä, että nuoret aikuiset ovat liian "hyvin" edustettuina kirkosta eroajien joukossa. Helsingin seurakuntien jäsenmäärä laski viime vuoden lopussa ensimmäisen kerran alle 70 prosentin, ja eronneiden suurin ryhmä, 70 prosenttia, kuuluu nuorten aikuisten ikäryhmään.

Vuosi sitten aloitetun kolmivuotisen projektin lähtökohtana on Case Kallio –tutkimus. Hankkeella pyritään lisäämään seurakuntien työntekijöiden ymmärrystä siitä, millaisessa maailmassa kalliolaiset nuoret aikuiset elävät. Tavoitteena on, että tutkimuksen johtopäätökset saisivat kirkon työntekijät arvioimaan uudelleen, millä tavalla kirkko voisi tavoittaa nuoret jäsenensä ja ehkäistä näiden joukkoeroamisen.

Kirkon työntekijät eroavat kokonaisuudessaan merkittävästi keskivertosuomalaisen asennemaailmasta ja vielä enemmän tämän päivän nuorisosta ja nuorista aikuisista. Kansainvälisen RISC-asennekartaston pohjalta tarkasteltuina nämä kaksi ryhmää ovat monessa mielessä hyvin kaukana toisistaan. Nuoret aikuiset ovat muutos- ja nautintohakuisia. Kirkon työntekijät sen sijaan edustavat juuri päinvastaista asennemaailmaa: pysyvyyttä, perinteellisyyttä ja yhteisöllistä vastuullisuutta.

Uskonnollisuus yksityistyy

Niemelän tutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla asuvat nuoret ja nuoret aikuiset pitävät itseään useammin henkisinä (69 %) kuin perinteisessä mielessä uskonnollisina (45 %). Muualla Suomessa luvut ovat hyvin samansuuntaiset. Nuoret aikuiset mieltävät uskonnollisuuden jonkin uskonnollisen instituution sanelemaksi ja ei-toivottavaksi.

Nuoret ja nuoret aikuiset kaikkialla Suomessa luokittelevat itsensä mielellään kristityiksi, mutteivät niinkään luterilaisiksi. 15-24-vuotiaista vain 44 % pitää itseään luterilaisena, mutta jopa 75 % pitää itseään kristittynä. Vanhemmissa ikäryhmissä näkemys on päinvastainen: eläkeläisistä kristittynä itseään pitää 81 % ja luterilaisena 86 %. Luterilaisuus näyttäytyy selkeästi suomalaiskansalliseen identiteettiin kuuluvana ominaisuutena ennemmin kuin uskonnollisena vakaumuksena.

Lähes puolet (45 %) pääkaupunkiseudulla asuvista nuorista aikuisista on mielestään saanut lapsena uskonnollisen kasvatuksen. Joka toinen nuori aikuinen kertoo saaneensa uskontokasvatusta äidiltään ja isoäidiltään. Vain joka neljäs nimeää isänsä, ja vain joka viides kummin. Lainsäätäjän oletus, että lapsi seuraa ristiriitatilanteessa äitiään, palvelee tiedetysti luterilaisen kirkon valtaa lasten uskontoelämään äidin auktoriteetin välityksellä.

Tutkimus osoittaa, että lapsuuden uskonnollinen kasvatus jättää vahvimmat jäljet nuoren aikuisen ajatusmaailmaan. Kodin vaikutus osoittautuu ylivertaiseksi verrattuna koulun ja kirkon eri toimintamuotojen kautta tulevaan indoktrinaatioon. Erityisen suuri vaikutus on silloin, kun sekä isä että äiti ovat uskontokasvatuksessa aktiivisia.



Toinen hiljattain valmistunut tutkimus Moderni kirkkokansa tarkastelee uskonnollisuuden yksityistymistä, joka on tehnyt "kansankirkon" aseman vaikeammaksi. Tutkimuksen takana ovat Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja, TT Kimmo Kääriäinen, sekä tutkijat TT Kati Niemelä ja FT Kimmo Ketola Kirkon tutkimuskeskuksesta. Tutkimus perustuu laajaan empiiriseen tutkimusaineistoon suomalaisten ja eurooppalaisten uskonnollisuudesta ja arvoista. Tärkeimmän aineiston muodostaa laaja eurooppalaisten arvomaailmaa kartoittanut World Values 2000 -kyselyaineisto.

Suomalaiset rukoilevat tänään yhtä aktiivisesti ja uskovat jonkinlaisen jumalan olemassaoloon yhtä paljon kuin vielä kaksikymmentä vuotta sitten. Samaan aikaan usko kirkon opettamaan jumalaan on laskenut 15 prosenttiyksikköä, jumalanpalveluksiin osallistuu 14 prosenttiyksikköä vähemmän ja kirkkoon kuuluvia on kuusi prosenttiyksikköä vähemmän.

Suomalaisten julkinen uskonnollinen osallistuminen on vähäistä, mutta yksityinen uskonnonharjoitus eurooppalaista keskitasoa aktiivisempaa. Kun eurooppalaisista joka kolmas ilmoittaa, ettei rukoile koskaan, suomalaisista vain joka viides ei rukoile koskaan.

Keskeisten kristillisten uskomusten kannatus on laskenut vuodesta 1999 vuoteen 2003. Jeesuksen jumalallisuuteen uskovien määrä laski 77 prosentista 68 prosenttiin. Kun Jeesuksen ylösnousemusta piti vähintään todennäköisenä 69 prosenttia suomalaisista vuonna 1999, vuonna 2003 siihen uskoi 61 prosenttia. Vuonna 2003 suomalaisista 59 prosenttia uskoi jumalan luoneen maailman, kun vuonna 1999 niin uskoi vielä 68 prosenttia. Viimeistä tuomiota piti vuonna 1999 vähintään todennäköisenä 60 prosenttia suomalaisista ja 50 prosenttia vuonna 2003. Vakaasti näihin oppeihin uskoo keskimäärin kolmannes suomalaisista.

Seremoniat myyntivalttina

Uskonnollisten tilaisuuksien kysyntä on Suomessa keskimääräistä alhaisempi, mutta ne ovat silti ainoa tuote mitä kirkolla on tarjota jäsentensä passiiviselle enemmistölle. Kirkko teki omien valtatavoitteittensa kannalta viisaasti lobbatessaan itselleen hautaustoimilain kautta pysyvästi määräävän markkina-aseman. Vuonna 2003 mahdollisuus kirkolliseen hautaan siunaamiseen, kasteeseen ja avioliittoon vihkimiseen olivat suomalaisille kolme tärkeintä syytä kuulua kirkkoon.

Kirkollisten toimitusten suosio ei kuitenkaan sido suomalaisten moraalikäsityksiä. Seksuaalieettiset kysymykset sekä aborttiin ja eutanasiaan liittyvät kysymykset ovat niitä, joissa suomalaisten käsitykset ovat kaikkein voimakkaimmin muuttuneet vapaamielisemmiksi viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Uskonnollisesti aktiivisten ihmisten joukossa henkilökohtaisiin vapauksiin kuitenkin suhtaudutaan muita kielteisemmin.

Individualismi ja kirkolliset arvot vastakkain

Erityisesti nuoriin, alle 35-vuotiaisiin, kaupunkilaisiin miehiin perinteinen uskonnollisuus ei näytä vetoavan. Miehet ovat kaikilla uskonnollisuuden mittareilla vähemmän uskonnollisia kuin naiset. Individualismi ja perinteinen uskonnollisuus eivät tutkimuksen mukaan näytä sopivan yhteen, ja naisten suurempi alttius uskonnolle selittyy ilmeisesti siten, että naisten sosiaalistumisessa individualistiset arvot ovat yhä keskimäärin vieraampia.

Ketolan mukaan "Siellä missä yhteisölliset arvot ovat voimakkaampia, kuten vanhemmissa ikäluokissa, maaseudulla sekä yleisesti ottaen naisten keskuudessa, myös perinteinen kristillisyys on vahvempaa. Pääkaupunkiseudulla joka toinen ilmoittaa kannattavansa mieluummin monien uskontojen opetusten opiskelua kuin yhdessä uskossa pysymistä, kun taas maaseudulla sitä mieltä on joka neljäs."



Kirkko näyttäisi siis olevan vaikean dilemman edessä. Yhtäältä kirkon pitäisi onnistua lähestymään mahdollisimman myyvällä tavalla keskimääräistä eroajaa - nuorta aikuista, joka on omaksunut kaupunkikulttuurin individualistiset perusarvot. Toisaalta kuitenkin yhteisöllisyyden ja perinteellisyyden imago on se, mikä pitää uskollisia lampaita kiinni seurakunnallisessa aitauksessa ja liekaköydessä. Tulevaisuuden vaihtoehtoina kirkolle näyttäytyvät ennen pitkää joko jäsenkato tai hajoaminen - ja parhaassa mahdollisessa tapauksessa molemmat.




Numeron 5/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto