Numeron 3/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 3/2005

jumalaton kulttuurilehti




Kai Leivo



Uskonnonvapaus? Nyt!



"KESKIVERTOIHMINEN, JOKA EI TIEDÄ MITÄ TÄLLÄ ELÄMÄLLÄÄN TEKISI, HALUAA UUDEN JOKA KESTÄÄ IKUISESTI."

– ANATOLE FRANCE

Erinomainen filosofi Benedictus de Spinoza totesi eräässä aksioomassaan: "Jos jokin voidaan mieltää ei-olemassaolevaksi, niin sen olemukseen ei sisälly olemassaoloa." Tuosta tulee mieleeni uskovaisten jumala. Jotain on kuitenkin aina ollut ja tulee aina olemaan; nimittäin ainetta ja energiaa. Vaikka ns. big bang pitäisi paikkansa oman planeettamme kohdalla, ei sekään tyhjästä ole muodostunut. Kun aine + energia ovat häviämättömiä, voidaan niitä perustellusti pitää luomattomina. Niiden tuotteilla, esim. ihmisellä ja muulla elollisella, on nähtävästi alkunsa, kasvunsa ja loppunsa. Yliluonnollisia selityksiä ei kuitenkaan olemassaoloon tarvita - evoluutioteoria selittää jo paljon.

"Ei voi olla niin, että jokin samanaikaisesti on ja ei ole" kirjoitti puolestaan Kantin seuraaja C. Wolff. Minä päädyn sellaiseen ratkaisuun, että kaikki uskonnolliset hypoteesit ovat osoittautuneet mielikuvituksen villeiksi leikeiksi. Käytännössä todistamattomat dogmit jäävät jäljelle. Niiden pohjalle ei mielestäni taivaita kannata rakentaa. Jumala on jäänyt pelkäksi sanaksi jonka takana ei ole vastaavuutta.

Todellista uskonnonvapautta kuitenkin Suomeen kaipaisin. Mitä uskonnonvapautta sellainen on, että syntymän kautta omaan itsenäiseen ajatteluun kykenemättömiä lapsia liitetään seurakunnan jäseniksi? Se on nurinkurista uskonnonvapautta. Valtiokirkon kannalta katsoen ymmärrettävää mutta ei todellakaan hyväksyttävää. Todellista uskonnonvapautta on, kun ihminen täysi-ikäisenä ja järjissään päättää haluaako liittyä johonkin uskonnolliseen seurakuntaan vai katsooko tulevansa toimeen ilman uskontoa. Vapaa-ajattelijoiden vanhat yhteiskunnalliset tavoitteet - kirkko eroon valtiosta ja uskonnonopetus pois kouluista odottavat vielä toteutumistaan. Mielestäni koulussa voisi uskonto (Freudin mukaan ihmiskunnan kollektiivinen pakkoneuroosi) olla aineena vertailevan uskontotieteen nimellä. Jokaiselle oppilaalle tulisi selväksi esim. se että Jeesus-myytti on vain muunnelma vanhemmasta Krishna-tarusta (ks. yhtäläisyyksistä Erkki Hartikaisen teoksesta Tieteellinen maailmankatsomus), jota on ryyditetty useilla stoalaisilla plagiaateilla, essealaisuudella, ja ties mistä kaikista peräisin olevista lähteistä evankeliumit on koottu.

Lapsen tajuntaan ehdollistetut uskonnolliset ennakkoluulot aiheuttavat tietenkin sen, että niistä on välillä vaikea päästä eroon. Vaikka käytännössä kulkisi maallistuneesti, saattaa tulla elämäntilanne, jossa pyydetään uskonnolta helpotusta ja jumalalta apua. Tämä osoittautui ns. Frankfurtin koulukunnan "kriittisen teorian" erään alullepanijan, Max Horkheimerin, osaksi. Kun omat yhteiskunnalliset unelmat eivät toteutuneet, Horkheimer vaati "transsendentaalista" oikeudenmukaisuutta.

"Horkheimerin Der Spiegel -lehdelle antama haastattelulausunto vaikutti tyrmistyttävästi hänen kannattajiinsa. Ne opiskelijat, jotka pitivät Horkheimeria marxilaisena, olivat selvästi pettyneet. Porvarilliset kommentaattorit alkoivat puhua radikaalista käänteestä Frankfurtin koulun perustajien katsomuksista. Vanhan johtajan aatetoverit pitivät tässä arkaluonteisessa tilanteessa parempana vaieta. He ovat nähtävästi samaa mieltä kommentaattorien kanssa. Eräät niistä yliopiston opettajista, jotka ovat olleet Frankfurtin koulun vaikutuksen alaisia, sanoutuivat irti Horkheimerin teologisesta filosofiasta. He taipuvat pitämään sitä vanhuuden heikkoutena, joka vääristää kriittisen teorian todellista sisältöä." (T. I. Oizerman: Marxismin heijastuminen pikkuporvarillisessa tietoisuudessa, teoksessa Frankfurtin koulun sosiaalifilosofia. Kriittisiä esseitä. Moskova 1981)

Suomessa tällainen osallistuva keskustelija on viime vuosina voimakkaasti uskontoon hassahtanut sosiaalipsykologian emeritusprofessori Antti Eskola. Hänen kotonaan uskonnollisuus on ollut kuvioissa mukana. Puolustuskyvyttömään lapseen iskostetut uskonnolliset ennakkoluulot jättävät jälkensä, joista kaikki eivät voi koskaan kokonaan vapautua. Vanhuudessa, kuoleman vääjäämättä lähestyessä, ne otetaan uudestaan esille tuomaan lohtua, ja sitä vapautta ja oikeudenmukaisuutta, jota nykyinen yhteiskunta ei kykene kaikille jäsenilleen tarjoamaan. Henkisen itsepetoksen eräinä muotoina uskonnot on todellisuudessa käsitettävä illusorisiksi kuvitelmiksi ja politiikka ideologiana vääräksi tietoisuudeksi. Koska tilanne tulee muuttumaan, jää nähtäväksi. Kaikenlainen, eikä vähiten yhteiskunnallinen, kehitys on joskus tuskastuttavan hidasta.

JK. Kävelimme vaimoni kanssa kotiimme. Vastaan tuli hymynaamainen mies joka kohdallamme sanoi: "Jeesus rakastaa teitä". Ajattelin että jaa jaa - Jeesus-tarulla rahastetaan sinuakin ja miljoonia muita. Jotain tarttis tehrä!




Numeron 3/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto