Vapaa Ajattelija 4/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 4/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Aate ja solidaarisuus



Vuonna 1968, panssareiden vyöryessä Prahan kaduille, Suomen Rauhanpuolustajat päättivät, että "tässä historiallisessa tilanteessa" rauhanliikkeen ei pidä tuomita supervallan voimapolitiikkaa, vaan ilmaista sille tukensa. Selityksenä annettiin pysyminen solidaarisena USA:n imperialismin vastaiselle rintamalle. Ottamatta tässä yhteydessä kantaa miehityksen oikeutukseen ja Prahan kevään kukistamiseen (josta lukijamme saattavat yhä olla erimielisiä) kiinnitän huomiota erääseen toiseen asiaan, joka liittyy myös vapaa-ajattelijoiden toimintaperiaatteisiin.

Rauhanpuolustajien toiminnan sääntöjenmukaisena tarkoituksena ei tuolloinkaan ollut tietyn suurvaltablokin sotilaallisten erityisetujen ajaminen. Oltiinpa Neuvostoliiton sotilaallisista etupiirieduista mitä mieltä tahansa, ei välttämättä ollut poliittisesti sitoutumattoman rauhanjärjestön asia sovittaa omia kannanottojaan tällaisiin näkökohtiin. Asettuessaan ideologisin perustein tietyn suurvaltapoliittisen miehitysvallan puolelle järjestö ymmärtääkseni astui omissa säännöissään selvästi rajatun toimintansa tarkoituksen ulkopuolelle.

Samoin tekisimme me vapaa-ajattelijat silloin, jos ryhtyisimme sovittamaan kannanottojamme sen mukaan, mitä suurvaltapoliittista leiriä ne todennäköisimmin kulloinkin hyödyttävät. Sen jälkeen emme enää toimisi vapaa-ajattelijajärjestönä, jonka tehtävänä on levittää uskontokritiikkiä ja järkiperäistä etiikkaa sitoutumatta järjestönä mihinkään tiettyyn poliittiseen ideologiaan.



Näkökohdan ajankohtaisuus korostuu silloin, kun uskontojen maailmanpoliittinen merkitys on kärjistynyt. Kolmannen maailman maissa uskonto on saanut yhä räikeämmin poliittisia muotoja; samalla myös maailman johtava supervalta on ryhtynyt yhä selväpiirteisemmin oikeuttamaan voimapoliittisia laajenemistoimiaan uskonnollisin tunnuksin. Myyttisesti on rakennettu kuvitelmaa pyhästä sodasta islamilaisten ja kristillisten sotajoukkojen välillä.

Vapaa-ajattelijoina olemme jo määritelmän mukaan tällaisen myyttisen taistelun ulkopuolella - ja sen vuoksi meihin ei voida soveltaa sitä sodankäynnin nyrkkisääntöä, että otollisin liittolainen on pahimman vihollisen vihollinen. On väärä vastakkainasettelu, että islamin selkeä vastustaminen merkitsisi kristinuskon puolustamista tai toisinpäin; vaatimus "valita puolensa" tällaisessa konfliktissa olisi ateistisesta näkökulmasta täysin mieletön. Jos ylipäätään haluamme ateismin olemassaololle jonkin oikeutuksen, meidän on kieltäydyttävä pelaamasta tällaisten vastakkainasettelujen ehdoilla ja sanouduttava niistä aktiivisesti irti.

Kristinusko nykyisellään ei silti ole aivan niin vaarallinen vihollinen vapaa-ajattelijoiden ajamalle katsomusvapaudelle kuin islam. Kristinuskon historia on satoja vuosia vanhempi ja kristinuskon taltuttamiseen on valistusajattelun perillisillä ollut vuosisatoja enemmän aikaa kuin islamin poliittisten muotojen tekemiseen vaarattomiksi. Nykyajan laimennettu kristinusko on joutunut pitkin hampain sietämään jumalattomien valistusfilosofien ajamia henkilökohtaisen ja poliittisen vapauden periaatteita, joita suurin osa islamilaista maailmaa pitää yhä pelkkänä länsimaisena hapatuksena.



Edellä esitetyn tosiasian sanominen ääneen ei miellytä kaikkia jäseniämme. Eräs pitkän linjan järjestöaktiivi ilmoitti äskettäin eroavansa vapaa-ajattelijoista sen takia, että olemme arvostelleet islaminuskon vapaudenvastaisia piirteitä liian äänekkäästi. Aivan kuten neuvostopanssareiden vyörymistä Prahaan ei aikoinaan pitänyt arvostella, koska "historiallinen tilanne" vaati solidaarista yhteisrintamaa USA:n imperialismia vastaan, sama argumentti toistui nytkin: niin kauan kuin militantti poliittinen islam on USA:n keskeinen vihollinen, sen avoin ja "yksipuolinen" vastustaminen ei kuulemma voi olla muuta kuin George W. Bushin koalition varauksetonta poliittista tukemista.

Mainittu entinen aktiivi oli sitä mieltä, että "tässä historiallisessa tilanteessa" vapaa-ajattelijoiden ei pitäisi osoittaa solidaarisuuttaan poliittisen islamin vastaiselle kampanjalle, koska se on epäsolidaarista USA:n imperialismin vastaiselle kansalaisjärjestöjen yhteisrintamalle. Lisäksi hän väitti, että suurin osa ihmisistä käsittää "poliittisen islamin" tarkoittavan joitakin islamilaisissa maissa toimivia vasemmistolaisia kansanliikkeitä, ja että sen vuoksi kampanjointi poliittista islamia vastaan on "vihankylvöä" vasemmistoliikkeitä vastaan.

Puheessa "vasemmistolaisesta islamista" ei juuri ole päätä eikä häntää; jos kristillinen yleisö todella sekoittaa tällaiset käsitteet toisiinsa, se ei ole ainakaan meidän vikamme. Sopii myös kysyä, miksi vapaa-ajattelijaliikkeen edes pitäisi olla tilivelvollinen joillekin sellaisille solidaarisuuden kriteereille, jotka eivät liity vapaa-ajattelijaliikkeen omiin toiminnan tarkoituksiin. Eikö vapaa-ajattelijaliikkeellä edes saisi olla omia ja itsenäisiä kriteereitään sille, mikä on kulloisessakin historiallisessa tilanteessa on solidaarista ja mikä ei? Islamilaisen maailman osalta toimintamme tarkoituksien mukaista on solidaarisuus islamilaisissa maissa (usein ankarasti vainottuina) toimivia ateisteja kohtaan, joiden oikeuksien puolustamiseksi tuemme jatkossakin islamilaisen fundamentalismin vastaisia vetoomuksia.



Vapaa-ajattelijaliikkeen toiminnan tarkoituksena ei ole ottaa kantaa siihen, mitkä supervallat kulloinkin hyötyvät siitä, että levittämämme uskontokritiikki menee tehokkaasti perille. Kansainvälispoliittisten asioiden ajamiseen on olemassa joukko muita järjestöjä ja aatteellisia liikkeitä, joihin vapaa-ajattelijatkin ovat vapaita liittymään - ja joissa monet meistä myös ovat olleet näkyvästi aktiivisia. Itsekin olen kontribuoinut mm. lanseeraamalla presidentti Bushille taannoin luovutetun Leonid Brezhnev -rauhanpalkinnon, joka esittämäni alkuperäisen idean mukaisesti jaetaan vuosittain sille, joka onnistuu parhaiten toteuttamaan Prahan kevään kukistamiseen verrattavissa olevaa lahjomatonta rauhantyötä.

Useimmille tällainen eri järjestöjen välinen tehtäväjako varmastikin riittää. Aina on kuitenkin pieni joukko ihmisiä, joille avoimen yhteiskunnan periaatteiden mukainen itsenäinen kansalaistoiminta on jo käsitteenä vieras ja jotka sen sijaan haluaisivat valjastaa kaikki olemassa olevat kansalaisjärjestöt jonkin niistä riippumattoman ideologisen kokonaistavoitteen välineiksi.

Totalitaarisissa ajattelutavoissa tietyn yksittäisen asian ajamiseen keskittyneet kansalaisliikkeet nähdään pelinappuloina jonkin niitä laajemman poliittisen taistelun rintamalinjoissa. Tyypillistä tällaiselle ajattelulle on toimijoiden jakaminen kahteen vastakkaiseen leiriin: jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan. Totalitaristeille ei ole olemassa yhtäkään sellaista poliittisesti merkittävää asiaa, jossa jokin tietty vapaa-ajattelijaliikkeen kaltainen itsenäinen kansalaisliike voisi olla aidossa mielessä puolueeton. Jos emme sovita kaikkia uskontokriittisiä mielenilmaisujamme sen mukaan, mikä tehokkaimmin palvelee USA:n imperialismin vastustamista, meidän katsotaan olevan jonkinlaisessa salaliitossa "Bushin koalition" kanssa.



Olemme edellä sanotusta huolimatta arvostelleet USA:n istuvaa presidenttiä siinä määrin, että ihmettelen, ettei meitä ole syytetty "epäamerikkalaisesta toiminnasta" ennemmin kuin Bushin koalition valtaetujen pönkittämisestä. Tässäkin olemme kohdentaneet kritiikin USA:n politiikan uskonnollisiin piirteisiin sekä USA:n sotatoimien kielteisiin seurauksiin uskonnonvapaudelle. Järjestömme toiminnan tarkoitus ei ole aiheuttaa USA:n suurvaltapoliittisille intresseille sen enempää hyötyä kuin haittaa, vaan arvioida näiden seikkojen vaikutuksia uskonnonvapauteen ja ateismin leviämiseen.

Samoin arvioimme poliittisen islamin leviämisen vaikutuksia juuri näihin seikkoihin ottamatta kantaa siihen, mille supervallalle toiminnastamme kulloinkin sattuu koitumaan propagandahyötyä. Mielestäni tätä voi verrata siihen, että Amnesty International on sitoutunut vastustamaan kidutusta ja mielipidevankeutta tasapuolisesti kaikissa maissa - ja että järjestö pesee jo periaatteellisesti kätensä siitä, keiden suurvaltapoliittisia etuja sen toiminta palvelee.

Muistan vielä sen ajan, jolloin Amnesty Internationalin katsottiin olevan CIA:n masinoima peitejärjestö - perusteluna se tieto, että järjestö alkoi kiinnittää huomiota kapitalististen maiden ihmisoikeusloukkausten ohella myös Neuvostoliiton toisinajattelijoiden kohteluun. Haluaako joku vielä palata takaisin tuon ajan ilmapiiriin? Jos tämä jonkun mielestä edistäisi vapaa-ajattelun asiaa, kommentteja otetaan vastaan.



Lopetamme kuitenkin islaminuskon laajemman käsittelyn toistaiseksi tässä numerossa julkaistavaan artikkeliin (s. 6). Vaikka islam olisikin maailmanlaajuisesti vaarallisin yksittäinen uhka ajatuksenvapaudelle, se ei ole erityisen merkityksellinen Suomen tai edes Euroopan tilanteen kannalta. Suomessa paljon vakavampi uhka on varmastikin maallistuneen sivistyneistön omaksuma rationalisminvastainen asenneilmapiiri. Ilman tällaista ilmapiiriä Suomessa tuskin säädettäisiin edes islamilaisväestölle etuoikeuksia poliitikkojen ja viranomaisten siunauksella siten kuin nykyisin.



Janne Vainio

Vapaa Ajattelijan 4/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon