Vapaa Ajattelija 2-3/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 2-3/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon

Käännös: Paula Vasama


Roy Morimoto & Shannon Willis



Moraalisen ajattelun erot?



Tämä tutkimus tarkasteli uskonnollisten käsitysten ja moraalisen ajattelun suhdetta. Tutkimuksessa, jossa verrattiin uskonnollisuuden vaikutusta moraaliseen ajatteluun, oli mukana 73 henkilöä, uskovaisia (kristityt) (N=31) ja ei-uskovaisia (ateistit) (N=42). Kaikki osallistuivat testiin nimeltä Rest’s Defining Issues Test (DIT), joka tutki päätöksentekoa vaikeissa sosiaalisissa asioissa, ja oli suunniteltu kartoittamaan moraalisen ajattelun taitoja aikuisissa. Ei-uskovaiset suoriutuivat DIT -testistä huomattavasti paremmin huolimatta iästä, sukupuolesta tai koulutustasosta.


Yhdysvallat on uskonnollisesti suuntautunut maa; yhdeksän kymmenestä amerikkalaisesta uskoo jonkinlaiseen jumalaan. Siksi USA:ssa uskovaisilla (esim. papeilla, kirkkoherroilla, rabbeilla ja tavallisilla kirkossakävijöillä) katsotaan usein moraalisen ajattelun olevan korkeammalla tasolla kuin ei-uskovaisilla ihmisillä, kuten ateisteilla tai agnostikoilla (Rachel’s 2003). Päinvastaisesti moraalisuuden on kuitenkin esitetty olevan täysin jumaluskosta riippumaton jo Platonin Euthyphrossa ja nykyisemmin Kohlbergin tutkimuksessa (1967, 1971) (Theodore 1997). Tästä saa käsityksen, että uskonnollinen suuntautuminen ei ole hyvä moraalisen ajattelun selittäjä. Tutkimuksessamme moraalinen ajattelu on määritelty moraalisia päätelmiä tai arvoarvostelmia tehtäessä läpikäytäväksi prosessiksi, joka perustuu sosiaalisesti hyväksyttäviin määräyksiin, tehtäviin ja sääntöihin.

Rebecca J. Glover (1997) teki tutkimuksen moraalisen ajattelun eroista kristillisten ryhmien välillä ja päätteli että vanhoillisemmat ryhmät, kuten roomalaiskatoliset ja kristuksen kirkon edustajat menestyivät huonommin kuin liberaalimmat ryhmät kuten unitaarit ja metodistit. Lisäksi aikaisemmassa Garyn ja Samuelsin (1989) tutkimuksessa pääteltiin, ettei moraalisen ajattelun taso ja uskonnollisuus vastaa toisiaan (r=-0,26, p<0,05).

Tämä tutkimus täydentää edellistä tutkimusta kokoamalla tietoa ei-uskonnollisista ihmisistä ja arvioimalla erilaista menestystä moraalisen ajattelun mittauksessa uskonnollisten ja ei-uskonnollisten aiheiden välillä. Aivan kuten Gloverin tutkimus paljasti moraalisen ajattelun erot vanhoillisten ja liberaalien uskonnollisten ryhmien välillä, toivoimme tutkimuksemme paljastavan moraalisen ajattelun eron liberaalien uskonnollisten ja ei-uskonnollisten ihmisten välillä.

Arvioidaksemme uskonnollisten ja ei-uskonnollisten ihmisten välisiä moraalisen ajattelun eroja, jotka perustuivat Restin DIT:iin, käytimme sitoutumatonta T-testiä. Sen lisäksi keräsimme jokaiselta yksilöltä tietoa sukupuolesta, iästä ja koulutustasosta sekoittavien muuttujien tutkimiseksi.

Olettamus: Moraalisen ajattelun tasoero on merkittävä uskonnollisten ja ei-uskonnollisten ihmisten välillä, mikä näkyy yksilön saamien pisteiden perusteella Restin DIT:ssä.



Menetelmä ja osallistujat


Tutkimukseen osallistui 73 iältään 17-87 -vuotiasta henkilöä (44 miestä, 29 naista), koulutustasoltaan keskikoulusta akateemisen loppututkinnon suorittaneisiin. Vastauksia kerättiin järjestäytyneistä ateistisista järjestöistä ja kahden liberaaliskristillisen seurakunnan (luterilainen ja Disciples of Christ). Ei-uskonnollisten osallistujien vastaukset kerättiin sähköpostilla, kun taas uskonnolliset osallistujat saivat DIT -lomakkeen kirkossakäynnin yhteydessä. Ja palauttivat vastauksensa postin kautta. Kaikki ottivat tutkimukseen osaa vapaaehtoisesti tietäen vastauksia käytettävän vaikeisiin sosiaalisiin kysymyksiin liittyvän moraalisen ajattelun tutkimiseen.

Kaikille osallistujille annettiin Restin DIT, kolmas ja 8/90 tarkastettu painos. DIT on moraalisen ajattelun testi, joka perustuu Kohlbergin mukaan aikuisen moraalisen kehityksen kuteen tasoon (yli 13-vuotiaat). DIT tehtiin Minnesotan yliopiston Eettisen Kehityksen Tutkimuskeskuksesta saadulla luvalla tietyn opiskelijan uskonnosta ja moraalista tekemää tutkimusta varten. Testitulos saatiin aikaan käsilaskennalla, kuten testin mukana tulleessa ohjekirjassa neuvotaan.

Muutimme alkuperäisen testin sisältämään kuuden tarinan sijasta vain neljä, jotta säästäisimme testiaikaa (35 minuutista n. 20 minuuttiin); tarinat viisi ja kuusi poistettiin tästä syystä. Aikaisempien testien perusteella DIT -testin lyhyt versio voi johtaa hiukan, mutta ei huomattavan erilaiseen lopputulokseen kuin alkuperäinen versio. Lisäksi testin sanoitusta muokattiin selkeyden ja ymmärrettävyyden vuoksi; tarinoiden yleinen tarkoitus ja kysymykset eivät muuttuneet. Osallistujien pyydettiin myös ilmoittamaan vastausten lisäksi heidän ikänsä ja koulutustasonsa. Testit arvioitiin tasapuolisesti Restin DIT -käsikirjan mukaisesti.



Tulokset


Teimme riippumattoman T-testin käyttäen Restin DIT:n alaisia pisteitä muuttujana, jotta saataisiin kartoitettua moraalisen ajattelun erot uskonnollisten ja ei-uskonnollisten ihmisten välillä. Löysimme uskonnollisten (M=33,3) ja ei-uskonnollisten (M=51,7) osallistujien keskiarvoissa eroja, ei-uskonnollisten ryhmä sai huomattavasti korkeampia pisteitä DIT:ssä; t(71) =-5,482; P<0,01. Nämä tulokset tukevat sitä olettamusta, että kahden ryhmän välillä on huomattavia eroja DIT -pisteissä. Vertailtaessa keskivertoaikuisen DIT -pisteet ovat 30-35, kun taas 60 pidetään korkeana. Löydöksemme viittaa siihen, että uskonnollisten uskomusten puuttuminen on verrannollinen korkeamman moraalisen ajattelun prosessiin, kuten Kohlberg täsmentää, lisätutkimus on tarpeen vastaavuuden luonteen tutkimiseksi.

Tässä tutkimuksessa emme löytäneet merkittäviä eroja pisteissä, jotka perustuivat iän ja sukupuolen vaihteluihin. Lisäksi teimme faktorikokeen (factorial design test), jotta pystyimme tutkimaan koulutustason mahdollisen häiritsevän vaikutuksen moraalisen ajattelun tasoon. Totesimme, että koulutustasolla ei ole merkittävää vaikutusta moraalisen ajattelun pisteisiin; F(2,67) P=0,336. Kaiken lisäksi saimme tuloksen F(2,67) p=0,548, mikä merkitsee sitä, että koulutuksella ja uskonnollisuudella ei ole vuorovaikutusta moraaliseen ajatteluun.



Kuten odotimmekin luettuamme Gloverin (1997) tutkimuksen uskonnollisuuden ja moraalisen ajattelun välisestä suhteesta, tutkimuksemme paljasti, että ei-uskonnolliset ryhmät menestyivät merkittävästi paremmin kuin uskonnolliset ryhmät Rest DIT -testissä. Uskomme, ja nämä löydökset alustavasti tukevat sitä, että uskonnolliset uskomukset saattavat rajoittaa ihmisiä ja heidän kriittistä ajatteluaan moraalisten kysymysten suhteen (kristityt voivat joskus perustaa moraalisen ajattelunsa raamatun lauseisiin tai kirkon oppeihin ottamatta huomioon sosiaalisia ja humanistisia arvoja). Esimerkiksi, aika-ajoin kristityt ovat viitanneet raamatun lauseisiin tukeakseen homovastaisia asenteita ilman mitään muuta järkevää perustetta. Lisäksi usko jumalaan voi rajoittaa ihmisten havaintokykyä ratkaistakseen vaikeita moraalisia kysymyksiä. Esimerkiksi abortti voidaan jumalan lain mukaan ajatella vääryydeksi olosuhteista huolimatta. Siksi he eivät ehkä näe (tai edes etsi) vaadittavia ratkaisuja aborttiongelmaan, joka on uskonnollisten puitteiden ulkopuolella.

Olemme tietoisia useista tutkimuksemme puutteista, jotka myös saattavat vaikuttaa tutkimuksen tuloksiin yksilöiden uskonnollisen asenteen lisäksi. Ensinnäkin, vastauksensa antaneet uskonnolliset ihmiset olivat pienestä kaupungista Idahossa, kun taas ei-uskonnolliset ihmiset olivat lähinnä suurkaupunkien alueilta. On otettava huomioon, että harvaan asutuilla alueilla ihmiset eivät ole olleet erilaisten näkökulmien ja ajatusten vaikutusten alaisina kuten suuressa kaupungissa asuvat ihmiset. Homogeeninen ympäristö vaikuttaa osaltaan kriittisen tarkastelun tarpeeseen vaikeiden moraalisten kysymysten suhteen. Vastaisuudessa tehtäviä tutkimuksia silmällä pitäen olisi ihanteellista kerätä tietoa moniarvoisemmasta väestöstä, sekä kristityistä että ateisteista, kuten myös kerätä laajempia näytteitä molempien ryhmien edustajista.

Meidän täytyy myös ottaa huomioon Rest DIT:n kelpoisuus, joka perustuu Kohlbergin teoriaan moraalin kehityksestä. Molempien on kritisoitu olevan kulttuurisesti ja uskonnollisesti puolueellinen (viitaten konservatiivisiin uskonnollisiin ryhmiin, Richards ja Mark, 1992). Joka tapauksessa, koska tutkimukseemme osallistujat tulivat vain hieman kulttuurellisesti erilaisesta taustasta eikä kumpikaan ryhmä edustanut konservatiivista uskonnollista ryhmää, toivomme että tutkimuksemme on pätevä heijastamaan todellisia moraalisen ajattelun tasoja.

Vastoin laajalti kannatettua olettamusta, että koulutustasolla on vaikutusta moraaliseen ajatteluun, tutkimuksemme paljasti ei-uskonnollisten ihmisten saavan johdonmukaisesti enemmän pisteitä moraalisen ajattelun saralla kuin kristityt huolimatta koulutustasosta. Tämä ei kuitenkaan poissulje muita sekoittavia muuttujia, jotka voivat vaikuttaa moraaliseen ajatteluun suhteessa uskonnollisiin uskomuksiin, kuten eri persoonallisuuden piirteet, kasvatustyylit, sosiaalinen ympäristö jne. Huomasimme myös, ettei ihmisten ikä tai sukupuoli vaikuttanut merkittävästi moraaliseen ajatteluun. Tämä sotii sitä stereotypiaa vastaan, että mitä vanhemmaksi sitä tulee ja mitä enemmän on kokemusta, sitä moraalisemmaksi sitä tulee. Se on myös ristiriidassa sen stereotypian kanssa, että miehet olisivat parempia järkeilijöitä kuin naiset.

Kaiken kaikkiaan, vaikka tutkimus löysi huomattavia eroja moraalisen ajattelun saralla kristittyjen ja ei-uskonnollisten ryhmien välillä, epäröimme käyttää tutkimustamme varsinaisena ihmisten moraalisuuden mittarina. Tämä tutkimuksen alue tarvitsee paljon lisätutkimusta erityisesti mitä tulee ei-uskonnollisten ryhmien moraaliseen ajatteluun. On erittäin monimutkaista määritellä moraalinen ajattelu ja sen testaaminen on yhtä monimutkaista.

Lisäksi otantamme on liian pieni tukeakseen varmasti olettamustamme. Toivomme kuitenkin, että tutkimustamme ei käytetä jumalaan uskovien ihmisten leimaamiseen moraalisesti kelvottomiksi, vaan lisäämään moraalisen ajattelun erojen ymmärtämystä tunnistamalla tekijät, jotka niihin vaikuttavat. Joka tapauksessa me samalla toivomme, että ei-uskovaiset ihmiset hyötyvät tästä tutkimuksesta, jonka mukaan, vastoin ennakkoluuloja, he ovat vähintään yhtä päteviä kuin uskovaiset moraalisen ajattelun taidoissaan.


VIITTEET


Sapp, G.L. and Gladding, S.T. (1989). "Correlates of religious orientation, religiosity, and moral judgment" COUNSELING AND VALUES, 33, 140-145.

Kohlberg, L. (1967). "Moral and religious education and public schools: A developmental view" In T. Sizer (Ed.) RELIGION AND PUBLIC EDUCATION. Boston: Houghton-Mifflin.

Kohlberg, L. and Turiel, E. (1971) "Moral development and moral education" In G. Leser (Ed.) PSYCHOLOGY AND EDUCATIONAL PRACTICE. New York: Scott, Foresman.

Rachels, J. (2003) "THE ELEMENTS OF MORAL PHILOSOPHY" 4th ED Boston: McGraw Hill.

Glover, R.G. (1997). "The relationship between moral reasoning and religion among members of conservative, moderate, and liberal religious groups" THE JOURNAL OF SOCIAL PSYCHOLOGY, 137, 247-255

Richards, P.S. and Davidson, M.L. (1992) "Religious bias in moral development research: A psychometric investigation." JOURNAL FOR THE SCIENTIFIC STUDY OF RELIGION, 31, 467-489. Retrieved October 27, 2003 from Academic ASAP

Schick, T.Jr. (1997). "Morality requires God - or does it?" FREE INQUIRY, 17, 32-35. Retrieved October 10, 2003, from Academic ASAP


Roy Morimoto ja Shannon Wills opiskelevat pääaineenaan psykologiaa Coloradon yliopistossa Denverissä keskittyen nykyisin kokeelliseen tutkimukseen ja sen toteuttamiseen. He jatkavat tutkimustaan ihmisen varhaisvaiheen ympäristötekijöiden vaikutuksesta aikuisiän käyttäytymismallien kehitykseen.

Vapaa Ajattelijan 2-3/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon