Vapaa Ajattelija 2-3/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 2-3/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Erkki Hartikainen



Luonteenpiirteistä



Vapaa Ajattelija ei ole tieteellinen julkaisu. Tästä syystä lehdessä ei yleensä esitetä artikkelin väitteiden lähteitä. Koska seuraava artikkeli saattaa aiheuttaa kiistoja, siinä on poikkeuksellisesti lueteltu joitakin artikkelin lähteitä. Artikkelista on tarkoitus kehittää aineisto osoitteessa www.dlc.fi/~etkirja oleviin oppimateriaaleihin.


Monilla on taipumus tulkita sekä omaa että muiden ihmisten käytöstä liiallisesti erityisten henkilökohtaisten luonteenpiirteiden avulla sen sijaan, että käytöstä arvioitaisiin riittävästi tilanteen mukaan. Tätä kutsutaan todelliseksi piirrevirheeksi (fundamental attribution error, Suomessa käytetään myös käsitettä "perusarviointivirhe").

Tästä ovat esimerkkinä Milgramin (1963) sähköiskukokeen henkilöt. Kokeessa toisen koehenkilön piti esittää kysymyksiä toisessa huoneessa oleville henkilöille. Jos vastaaja vastasi väärin tai ei vastannut mitään, hänelle annettiin sähköisku. Sähköiskut aloitettiin 15 voltista ja niitä lisättiin 15 volttia kerralla, korkein volttimäärä oli 450 volttia. Suomessa verkkovirta on 220-230 volttia ja riittää tappamaan ihmisen. Laitteessa oli erilaisia otsikoita kuten "Lievä shokki", "Kohtalainen shokki", "Vahva shokki", "Erittäin vahva shokki", "Ankara shokki", "Erittäin ankara shokki", "Vaara: Vakava shokki" ja "XXX". 300 voltin kohdalla vastaaja jyskytti kovasti seinää mutta ei vastannut mitään. Tämä toistettiin 315 voltin kohdalla. Sen jälkeen toisesta huoneesta ei kuulunut mitään.

Kun kyselijä pyysi kokeen järjestäjältä neuvoa tai epäröi jatkaa, hänelle sanottiin (1) "Ole hyvä ja jatka." (2) "Koe vaatii, että jatkat." (3) "On ehdottoman tärkeää että jatkat." ja (4) "Sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa." Vasta kun kysyjä näiden vastausten jälkeen kieltäytyi jatkamasta, hän sai lopettaa.

Kokeen järjestäjät olivat etukäteen arvelleet, että kysymysten esittäjät pysähtyisivät jonnekin 150 volttiin. Tosiasiassa eräässä tyypillisessä kokeessa kaikki 40 ohittivat tämän volttimäärän.

Viisi pysähtyi 300 volttiin, kun seinän takana metelöitiin. Kun 315 voltissa metelöitiin lisää, neljä lopetti edellisten lisäksi. Yksi pysähtyi 345 voltissa ja yksi 360 voltissa. Kaikki muut 26, 65 % osallistujista, jatkoi loppuun eli 450 volttiin asti. Todellisuudessa sähköiskuja ei annettu, vaikka kyselijät niin luulivat tehtävän, sillä vastaajat olisivat saattaneet kuolla sähköiskuihin.

Oliko 2/3 kokeeseen osallistujista luonnevikaisia? Jos väitämme näin, syyllistymme todelliseen piirrevirheeseen (fundamental attribution error, Suomessa käytetään myös käsitettä "perusarviointivirhe").

Tavalliset käsitykset jostakin asiasta eroavat usein tutkimuksen tuottamista käsityksistä. Esimerkiksi fyysikot saattavat käsittää tutkimansa ilmiöt eri tavalla kuin alaa tarkemmin tuntemattomat. Käsitykset esimerkiksi noidista ovat joskus olleet ja ovat joissakin paikoissa yhä täysin tosiasiain vastaisia.

Myös arviot toisten luonteenpiirteistä ovat varsin usein todellisuuden vastaisia. Vaikka monet luottavat siveyttä (moraalia) koskeviin sisäisiin oivalluksiinsa (intuitioihin), ja vaikka monet tekevät filosofiaa näistä sisäisistä oivalluksista, toiset, esimerkiksi seurausetiikan kannattajat, pyrkivät pikemminkin arvostelemaan ja korjaamaan näitä oivalluksia kuin yleistämään niistä.



Luonteenpiirteet eivät ole sairauksia kuten skitsofrenia, mania tai masennus. Ujous, onnellisuus tai surullisuus ei liioin ole luonteenpiirre. Sen sijaan ns. hyveet ja paheet kuten rohkeus, pelkuruus, rehellisyys, epärehellisyys, hyväntahtoisuus, pahantahtoisuus, ystävällisyys, epäystävällisyys, puheliaisuus jne. ovat luonteenpiirteitä. Jotta nämä olisivat luonteenpiirteitä, niiden oletetaan olevan melko pysyviä. Luonteenpiirteiden oletetaan usein selittävän tekoja.

Sitä, että eri ihmiset toimivat eri tilanteissa eri tavoin, ei voida selittää pelkillä luonteenpiirteillä. Erot käyttäytymisessä saattavat johtua pikemmin erilaisista tilanteista kuin erilaisista luonteenpiirteistä.

Erityisesti uskonnot ovat väittäneet, että siveellinen (moraalinen) kehitys vaatii hyveiden, esikuvien ja "suurmiesten" tuntemista. Jotkut filosofit väittävät, että siveyttä (moraalia) voidaan tutkia aloittamalla hyveistä ja luonteenpiirteistä ja selittämällä siveys (moraali) näiden käsitteiden avulla. Tutkittaessa, mitä tietyssä tilanteessa olisi tehtävä, näiden filosofien mielestä pitäisi miettiä, mitä hyväluonteinen eli hyveellinen ihminen tekisi siinä tilanteessa.

Hyveisiin perustuva siveystiede (etiikka) olettaa, että useimmilla ihmisillä on luonteenpiirteitä, että ihmiset eroavat luonteenpiirteiden suhteen ja että nämä erot selittävät heidän erilaista käyttäytymistään. Monet sosiaalipsykologit ovat jo pitkään kiistäneet filosofien käsityksiä luonteenpiirteistä. Sosiaalipsykologit ovat lukuisin tutkimuksin osoittaneet, että tavalliset havaitsijat varsin usein virheellisesti päättelevät, että teot ovat seurausta luonteenpiirteistä eivätkä tilanteesta.



Toisena esimerkkinä esitän kokeen, joka perustuu Uuden testamentin kertomukseen hyvästä samarialaisesta. Itse kertomus on seuraava (Luukas 10:29-37):

29 Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

30 Jeesus vastasi hänelle näin: "Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin. 31 Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi. 32 Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi."

33 "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. 34 Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. 35 Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: ‘Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.’ 36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"

37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

Darley ja Batson (1973) järjestivät kokeen Princetonin jumaluusopillisen seminaarin opiskelijoille. Jokaiselle kokelaalle ilmoitettiin, että heidän pitäisi pitää puhe, joka nauhoitetaan toisessa rakennuksessa. Matkalla puhepaikalle koehenkilö kohtasi uhrin, joka oli lysähtänyt ovenpieleen. Kokeella tutkittiin, missä olosuhteissa kokeeseen osallistuja pysähtyisi auttamaan uhria.

Puolet opiskelijoista oli määrätty puhumaan hyvästä samarialaisesta. Muille oli annettu jokin muu aihe. Joillekin sanottiin, että he ovat myöhässä ja että heidän pitäisi kiirehtiä. Joillekin sanottiin, että he juuri ja juuri ehtisivät nauhoitukseen. Kokelaat oli valittu siten, että heidän uskonnolliset ja siveelliset (moraaliset) käsityksensä vaihtelivat.

Ainoa tekijä, mikä kokeessa erotti kokelaat toisistaan, oli se, kuinka kiire heillä oli. Niistä, joilla ei ollut ollenkaan kiire, pysähtyi 63 %. Niistä, joilla oli kohtalainen kiire, pysähtyi 45 %, ja niistä, joilla oli kova kiire, pysähtyi vain 10 %. Sillä, olivatko kokelaat matkalla puhumaan hyvästä samarialaisesta, ei ollut merkitystä. Kokelaiden siveellisillä (moraalisilla) tai uskonnollisilla käsityksillä ei ollut vaikutusta asiaan.

Tavanomaiset tulkinnat Uuden testamentin kertomuksesta syyllistyvät todelliseen piirrevirheeseen eli perusarviointivirheeseen (fundamental attribution error) jättäen tilanteen liian vähälle huomiolle.



Seuraavassa on muutamia lisäesimerkkejä. Psykoanalyysin tehosta verrattuna sen puuttumiseen ei ole saatu näyttöä (Dawes, 1994), Rorschahin mustetahratestin tehosta ei ole saatu näyttöä (Nisbett & Ross, 1980, ss. 93-97), työhönottohaastattelujen tehosta ei ole saatu näyttöä (Ross & Nisbett, 1991, ss. 136-138).

Ross ja Nisbett ehdottavat, että virheellä on jotain tekemistä sen kanssa, miten jokin hahmotetaan suhteessa taustaan. Tapanamme on selittää asioita pikemmin toimijan kuin taustan perusteella. Kyseessä on vahvistusharha (confirmation bias) eli ilmiö, jossa omia näkemyksiä painotetaan enemmän kuin muita tekijöitä. Vahvistusharhan vaikutusten vähentämiseksi on pyritty kehittämään ns. tieteellisiä menetelmiä.

Tutkimuksissa, joissa on selvitetty, onko ihmisillä sellaisia luonteenpiirteiden eroja kuin Aristoteleen hyve- ja paheoppi väittää, tulos on ollut, ettei sellaisia ihmisen havaintotarkkuuden rajoissa juuri ole (Ross ja Nisbett 1991 s. 95). Esimerkiksi impulsiivisuuden (hetken mielijohteesta toimimisen), rehellisyyden, riippuvuuden jne. kohdalla keskimääräiset korrelaatiokertoimet olivat luokkaa 0,1-0,2, mikä alkaa olla normaalin ihmisen havaintokyvyn alarajan alapuolella. Ennusteiden tekeminen näin heikkojen riippuvuuksien perusteella olisi pelkkää arvausta. Joissakin yksityiskohdissa kuten puheliaisuudesta ruokapöydässä on löydetty korkeampia riippuvuuksia, mutta edes ruokapöydässä puheliaisuus ei riipu muusta puheliaisuudesta.

Tämä ei tarkoita, etteivät eri ihmiset käyttäytyisi samoissa tilanteissa eri tavoin. Tämä tarkoittaa vain, ettei yksittäisen ihmisen käyttäytyminen perustu joihinkin hyveisiin tai paheisiin vaan tilanteeseen ja hänen muihin ominaisuuksiinsa. Mainittakoon, että ns. hyve-etiikasta on joitakin muunnelmia, jotka perustuvat yksittäisiin tilanteisiin eivätkä pysyviin luonteenpiirteisiin (Judith Jarvis Thomson, 1997, 1999). Esimerkiksi rohkeus auttamisessa on aivan eri asia kuin rohkeus rikokseen ryhtymisessä.

Adam Smith (1759) kertoo siitä, kuinka eri tavoin ihmiset suhtautuvat tiilen heittämiseen muurin yli. Jos mitään ei tapahdu, asiaan ei kiinnitetä huomiota, jos tiili tappaa jonkun, tilanne on aivan toinen. Periaatteessa kumpaankin tiilen heittämiseen pitäisi suhtautua samalla tavalla.

Jos sellaista kuin luonnetta ei ole juuri olemassa, sitä ei voida kasvattaa.

Jos asiat menevät huonosti, etsimme usein syyllistä (syntipukkia). Perinpohjainen tilanteeseen perehtyminen lisäisi suvaitsevaisuutta. Jos ymmärrämme, että kansalliset ja uskonnolliset yhteisöt muodostavat liittoutumia hyötyäkseen niistä ja tappavat ulkopuolisia hyötyäkseen siitä, voimme tehdä jotain tilanteen korjaamiseksi.


Alkuperäinen käsite:
Fritz Heider, "Social Perception and Phenomenal Causality," Psychological Review, Vol. 51, 1944, pp. 358-374.

Edelleenkehittely:
Fritz Heider, "The Psychology of Interpersonal Relations", John Wiley & Sons, New York, 1958.

Todellinen luonteenpiirrevirhe (fundamental attribution error):
L. D. Ross, "The Intuitive Psychologist and His Shortcomings: Distortions in the Attribution Process," in Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 10, Leonard Berkowitz (ed.), Academic Press, New York, 1977, pp. 173-220.

Milgramin koe:
Milgram, S. (1963). "Behavioral study of obedience." Journal of Abnormal and Social Psychology 67.

Darleyn ja Batsonin koe:
Darley, J. M. & Batson, C. D. (1973). "`From Jerusalem to Jericho’: A Study of Situational and Dispositional Variables in Helping Behavior," Journal of Personality and Social Psychology 27.

Viimeaikaista keskustelua:
John Doris, "Lack of Character: Personality and Moral Behavior" (Cambridge University Press, 2002).
Gilbert Harman, "Moral Philosophy Meets Social Psychology: Virtue Ethics and the Fundamental Attribution Error." In Proceedings of the Aristotelian Society 1998-99, 99, pp. 315-331.
Gilbert Harman, "Three Trends in Moral and Political Philosophy," Value Inquiry, 37.3 (2003), [published January 2004], pp. 415-25.
"The right and the good," Journal of Philosophy 94 (1997), 273-298; "Evaluatives and directives", Chapter 7 of Gilbert Harman and Judith Jarvis Thomson, Moral Relativism and Moral Objectivity (Cambridge, MA: Blackwell, 1996), pp. 125-154; "Goodness" and "Moral requirement", Tanner lectures, Princeton University, March 24-25, 1999.

Muita lähteitä:
Dawes, R. M. (1994). House of Cards. New York: Free Press.
Nisbett, R. E. & Ross, L. (1980). Human Inference: Strategies and Shortcomings of Social Judgment. Englewood-Cliffs: Prentice-Hall.
Ross, L. and R. E. Nisbett (1991). "The Person and the Situation: Perspectives of Social Psychology." New York: McGraw-Hill.
Smith, A. (1759). "Of the Influence of Fortune upon the Sentiments of Mankind, with regard to the Merit or Demerit of Actions." Theory of the Moral Sentiments, Part II, Section III.

Vapaa Ajattelijan 2-3/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon