Vapaa Ajattelija 2-3/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 2-3/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Janne Vainio



Humanistisen tiedon poliittisuudesta



Jatkamme edellisessä numerossa alkanutta posthumanististen vaihtoehtojen esittelyä arvioimalla eräitä postmodernin humanismikritiikin esittämiä haasteita vapaa-ajattelulle ja humanismille. Postmodernistinen humanismikritiikki väittää, että humanismi lainaa edeltävästä kristinuskosta koko joukon myyttisiä käsiterakenteita, joihin se ei kykene ottamaan riittävän vieraantuneesti valistuksen vaatimaa kriittistä etäisyyttä. Postmodernismi ja luonnontieteet on usein asetettu vastakkain, mutta vastakkainasettelu saattaa ainakin osittain perustua virhetulkintoihin. Kokeellinen tiede ei ole löytänyt mitään "ihmistä", vaan ainoastaan joukon luonnonilmiöitä, joten jo usko yleismaailmallisen "ihmisen" olemassaoloon saattaa olla filosofisesti yhtä kyseenalaista kuin usko jumalan olemassaoloon.


Taikauskoa ja totunnaistietoa vastaan hahmottuu kaksi sellaista laajaa kriittistä strategiaa, jotka usein on asetettu vastakkain. Yksi on valistuksen moderni projekti, joka nojaa Humen giljotiinin mukaisesti tiedon ja arvojen kahtiajakoon sekä molempien arvioimiseen järkiperäisesti yleistettävinä, sisällöltään loogisina lauseiden joukkoina. Humanismi lepää totuuden, järjen ja moraalin maallisilla kivijaloilla.

Toinen strategia on postmoderni: kaikki tieto (tai sellaiseksi väitetty) sekä myös vallitsevat arvot halutaan nähdä viime kädessä suhteellisina ja tiettyihin historiallisiin valtasuhteisiin sidottuina. Mutta koska historiakin on vain pieni kertomus muiden tarinoiden joukossa, tieto ja arvot eivät näytä lepäävän minkään päällä. Valta rakentaa molemmat, sillä jo siihen vaikutukseen, että jotakin menestyksekkäästi pidettäisiin tietona, tarvitaan valtaa.

Epäilemättä mikään sellainen ei voi olla tietoa, minkä takana ei ole valtaa; tiedon ominaisuuksiinhan kuuluu, että se hyväksytään "tiedoksi" jossakin. Tiedon muodostamiseen johtaneista valtasuhteista ei silti voida päätellä, ovatko väitteet totta vai ei - eikä väitteiden totuusarvo pääsääntöisesti kiinnostakaan postmodernisteja, jotka tarkastelevat tiedon ja vallan täsmäkytkentöjä. Tiedonhankintamenetelmien luotettavuus ei tietenkään riipu siitä, mitkä "likaiset intressit" ovat taustalla. Se, että Josef Mengele käytti tutkimuksissaan ihmiskokeita, ei kumoa hänen tutkimustuloksiensa totuusarvoa. Se on kuitenkin ääriesimerkki siitä, että tiedon muodostus jo sinällään edellyttää valtaa, joka ei milloinkaan ole pelkkää neutraalia totuuden tavoittelua.

Toisinaan postmodernit relativistit näyttävät silti olettavan, että kaikki maailmasta saatavilla oleva tieto on suhteellista siinä mielessä, että myös luonnonlait ovat vain jokin sosiaalinen rakennelma. Alan Sokalin kehittämä taitava parodia (joka meni täydestä erään arvostetun postmodernin tiedelehden toimituksessa) tuli tässä kohdin yhtä kuuluisaksi kuin aikaisemmin James Randin eräiden taikurioppilaiden suunnittelema plasebohuijaus, joka meni täydestä erään arvostetun USA:laisen yliopiston parapsykologian laitoksella ja johti hiukan myöhemmin koko laitoksen lakkauttamiseen.

Postmodernistit (Foucault, Baudrillard, Lyotard, Rorty jne.) ovat kuitenkin relativisteja ensi sijassa humanistisen ja yhteiskuntaopillisen tiedon suhteen, vaikka heidän teesejään usein käytetäänkin yliopistomaailmassa poliittisena aseena lähinnä luonnontieteellistä ajatusmallia vastaan. Hieman yksinkertaisten voisi sanoa, että postmodernismin perusteesin mukaan niin sanottujen "ihmistieteiden" ajattelutapa on suurelta osin pseudotieteellinen, ja että sen vuoksi oikea tapa suhtautua siihen on analysoida niitä poliittisia valtasuhteita, joihin vaikkapa ekonomisen, psykologisen tai sosiologisen "tiedon" laajeneva levittäytyminen kietoutuu.



Mitä sitten on se "humanistinen tieto", joka postmodernistien mielestä on puhtaasti poliittisin perustein vaatinut itselleen tieteellisen tiedon statusta? Tulilinjalla ei ole ollut kokeellinen psykologia tai biologia, vaan esimerkiksi tulkinnallisten johtopäätöksien tekeminen siitä, mitä biologian tai psykologian on oletettu voitavan kertoa "ihmisestä" subjektina. Yksi esimerkki on pyrkimys etsiä sukupuoliroolien tapaisille kulttuuri-ilmiöille jotakin tulkinnallista selitystä biologiasta. Postmodernistit kääntävät tämän toisinpäin: biologia on tänä päivänä eräs hyvin keskeisessä asemassa oleva normittava käsitejärjestelmä, jonka kautta sukupuolisuutta kulttuurisesti tuotetaan. Biologia on muokannut kokonaan uudenlaisen tavan, jolla sukupuolen merkitystä tänä päivänä (jopa syvällisen omakohtaisesti) tulkitaan ja sukupuolta rakennetaan - ja nämä laajemmat vaikutukset ovat kulttuurisia.

"Ihmisyys" on tieteen kannalta ongelmallinen käsite, koska se ei ole luonnontieteellisesti validi tutkimuksen kohde. Se, mitä "ihmisyys" on, edellyttää välttämättä jotakin tulkintaa siitä, mitä "ihmisyys" käsitteenä merkitsee niille, jotka sitä käyttävät. Postmodernien "antihumanistien" mukaan olisi mieletöntä olettaa (kuten humanismissa vielä oletetaan), että olisi olemassa jokin muuttumaton "ihmisyys", joka olisi jotakin muuta kuin päättymätön joukko alati muutoksessa olevia tulkintojen ketjuja.

Ihmisoikeuksien tapaisista eettisistä normeista voidaan tehdä kulttuurirajat ylittäviä johtopäätöksiä ottamatta juurikaan kantaa siihen, missä määrin meidän tietomme "ihmisluonnosta" on kulttuurisidonnaista. Voimme arvostella esimerkiksi pakkoavioliittoja tai lasten ympärileikkauksia puhtaasti oikeusperusteilla - ottamatta lainkaan kantaa siihen, ovatko nämä teot sinällään "ihmisyyttä" loukkaavia vai eivät. Mutta entä sellaiset vieraiden kulttuurien oudot tavat kuten vaikkapa ihmissyönti? Vahinko tuskin kohdistuu kenenkään ihmisoikeuksiin, mikäli vainaja viimeisen tahtonsa mukaisesti syödään hautajaisten päätteeksi. Outojen tapojen sanotaan silti usein loukkaavan "ihmisyyttä" - sellaisella vakaalla oletuksella, että olisi todella olemassa jokin puhujan mielipiteistä riippumaton "ihmisyys", jota olisi mahdollista jotenkin (pyhäin)häväistä loukkaamatta kenenkään yksittäisen ihmisen oikeuksia.

Ihmissyöntiä paheksutaan symbolisena loukkauksena ihmisyyttä vastaan - mutta jää selitystä vaille, ettei kristinuskon symbolista ihmissyöntiä ja veren juomista tuomita samalla perusteella. Ihmisyyden symboliarvot ovat vääjäämättä kulttuurisidonnaisia eikä niitä ole mahdollista perustella vetoamalla ihmisoikeuksiin. Kyse on siitä, että ihmisenä oleminen ei merkitse mitenkään yhteismitallisesti samaa kaikille ihmisille ja kaikkina aikoina. Oletus universaalista "ihmisyydestä", jota vastaan postmodernistit ovat hyökänneet, hämärtää tämän seikan.



Jumalanpilkasta "ihmisen" pilkkaan


Oletus yleismaailmallisesta "ihmisyydestä" periytyy kristillisestä metafysiikasta, jonka mukaan kuka tahansa ihmissielu missä tahansa päin maailmaa on jollakin yhtäläisellä inhimillisellä tavalla otollinen ihmiskunnan pyhälle johdatukselle. Tällä pyhällä johdatuksella on myös omat kärsimysnäytelmänsä (sellaiset kuten tietyn seemiläisen kansan grillaaminen elävältä natsien keskitysleireissä), joiden historiallisuuden epäileminenkin on jumalanpilkkaa siinä missä ristiinkuoleman kieltäminen (Saksassa holokaustin julkisesta kieltämisestä voi saada syytteen rikoksesta ihmisarvoa vastaan).

Jumalanpilkkalakien muuttuessa yhä enemmän kuolleiksi kirjaimiksi joudumme sietämään päivä päivältä pikkumaisempia lakeja ja sääntöjä (mm. hautaustoimilain uudet tuhkansirottelunormit), joitten ainoana tarkoituksena on suojella meitä ihmisyyden pilkalta. Tämä keksitty "ihminen", joka usein on ollut myös humanistisen diskurssin pyhänä lehmänä, on vieläkin mielikuvituksellisempi ja filosofisesti ristiriitaisempi kooste kuin jumala - sillä jumalankin voi tyhjentävästi määritellä jumaluusopin kautta, mutta "ihminen" pakenee kaikkia niitä määritelmiä, joita hänestä voidaan antaa.

Tutkimattomia ovat Herran tiet, vaikka ne samanaikaisesti ilmoitetaan Sanassa. Metafyysisenä ja myyttisenä kertomuksena humanismi on tehnyt uhkarohkean hypyn taivaasta maan päälle ja ryhtynyt määrittelemään "ihmistä" olioksi, jota määritelmän mukaan ei voida ennalta määritellä. Hänen tiensä ovat tutkimattomia, mutta samanaikaisesti hänelle voidaan "ihmistieteiden" pyhällä ilmoituksella kertoa, mitä hänen inhimillinen salaperäisyytensä hänelle itselleen oikeastaan merkitsee. Meillä on alati moninkertaistuva joukko mitä erilaisimpia ihmisyyskonsultteja, jotka Esa Saarisen tavoin antavat esim. "Jeesuksen leivän logiikalle" uusia sekulaarihumanistisia merkityksiä ja käärivät kokoon setelipinoja kertomalla kullekin asiakkaalle sitä, mitä hän haluaa kuulla. Ja hän uskoo, kuten hän uskoi kuuliaisesti aikaisempiinkin pyhiin ilmoituksiin silloin, kun valtaa käytettiin niiden nimissä.

"Inhimillisiä" ja jumalallisia entiteettejä kannattaa tietysti tehtailla mahdollisimman paljon, jos niitä aiotaan latoa kaupan hyllylle ja myydä. Ne kannattaa myös esittää luonnontieteistä lainatuilla termeillä ("luovuusenergia", "muutosvoima", "dynaamiset vaikutukset"), jotta puhe olisi mainonnallisesti vakuuttavaa. Taiteessa "inhimillinen tekijä" on osoittautunut symbolisesti vahvaksi mainosvaltiksi. It’s a real thing!



Vapautta järjen kustannuksella


Humanismin radikaaleissa muodoissa (kuten eksistentialismissa) pidetään ainakin näennäisesti kiinni siitä, että ihmisarvoa ei voida määritellä kenellekään ihmiselle ulkoapäin. Ihmisarvon saneleminen ihmisille ylhäältä käsin tai laumamielipiteiden ehdoilla nähdään selkeästi valheellisena muka-humanismina. Jos haluat että hautajaisvieraat grillaavat sinut nuotiolla kuoltuasi, se lienee radikaalin eksistentialismin näkökulmasta sinun ihmisarvosi kunnioittamisen ehto, koska vain sinä yksin voit määrätä oman ihmisarvosi. Tällaisesta näkökulmavalinnasta seuraa kuitenkin tavallisesti, että ihmistahto kuvitellaan jollakin mystisellä ja selittämättömällä tavalla "vapaaksi" eikä olosuhteittensa muovaamaksi. Vapaata tahtoa mystifioivassa ihmiskäsityksessä luonnontieteellinen kausaliteetti kielletään - ja sen tilalle asettuu käytännössä lähinnä kohtalousko, joka ilmenee etenkin populaariastrologian räjähdysmäisenä suosiona.

Humanistisessa ajatuskehikossa elämäntapoja koskeva vapaamielisyys on levinnyt lähinnä tieteellisen ja rationaalisen elämänasenteen kustannuksella - ja yleensä myös järkiajatteluun perustuvan sekulaarin etiikan kustannuksella. Hyvänä esimerkkinä on seksuaalitapojen vapautuminen, joka on usein mielletty jonkinlaisena irtiottona etiikasta - eikä mahdollisuutena arvioida myös seksuaalieettisiä valintoja järkiperäisesti. Vapauden kuvitellaan taianomaisesti olevan jossain muualla kuin päättelysääntöjen kahlitsemassa järjenkäytössä; vapautta ei ymmärretä elämänarvojen omaehtoisena määrittelynä, vaan kuvitteellisena "vapautumisena" järjen kahleista jonkinlaiseen romantisoituun vaistonvaraisuuteen.



Totalitarismin juuret


Perinteisesti humanistiset ideologiat ovat olettaneet, että ihmisenä oleminen merkitsee kokemuksena joillakin perustavilla tavoilla samaa paikasta ja ajasta riippumatta. Humanismin kertomus pohjautuu uskomukseen, että "ihmisyys" subjektiivisena olotilana merkitsee kaikille ihmisille jollakin selittämättä jäävällä tavalla samaa. Vastaavasti oletukset jostakin kaikille samalla tavoin yhteisestä "naiseudesta" tai "miehuudesta" tai oletus työväenluokan universaalista tehtävästä ovat tyypillisiä modernin humanismin perusoletuksia. Feminismi ja sosialismi ovat saman valistushumanistisen ajatusmallin tuotteita kuin liberalismi, vaikka usein kapinoivatkin luojaansa vastaan. Edistysaatteiden jalot humanistiset periaatteet eivät kuitenkaan valitettavasti ole olleet se voimakkain vaikutus, mikä tällaisen uudenlaisen maallistuneen tiedonjäsennystavan leviämisellä on poliittisesti ollut.



Nationalismi (mystifioitu oletus "kansakunnan" inhimillisestä yhteisyydestä) oli humanismin voittokulun aikana yleisin konservatiivinen valtaideologia, joka kiteytti humanismin todelliset kasvot - ja postmodernin valistuskritiikin näkökulmasta humanismin saldo punnittiinkin tämän vuoksi Auschwitzissa. Nationalismi ei kenties ollut mikään valistushumanistien toiveuni, mutta siitä tuli teokratian syrjäyttäneen uuden maallistuneen vallan legitimaation ehdottomasti vallitsevin muoto. Se kykeni - toisin kuin järkiperäistä yksilöllistä hyötyajattelua painottava liberalismi - vastaamaan tämän uuden humanistisen ihmiskäsityksen luomaan romanttiseen tarpeeseen paeta sitä oletettua "järjen yliherruutta", jota uskon menettäminen aikaisempiin jumaltarustoihin myyttisesti merkitsi.

Siinä missä kristillinen ajattelu loi feodalismille kuuliaisia sieluja, uusi humanistinen ja maallistunut ajattelu saattoi luoda sellaisia "sieluja", jotka olivat elämyksellisesti alttiita kuolemaan kansakunnan säilyttämiseksi maan päällä. Sodassa ei enää voitu luvata pääsyä taivaaseen, mutta voitiin luvata, että kuoleman jälkeen "kansakunnan" inhimillinen kokonaisuus jatkaa elämäänsä sankaritekojen kautta. Sodan oikeutuksena ei enää ollut hallitsijan valta, joka olisi jumalan asettamaa, vaan kansakunnalle yhteiseksi käsitetty elämänmuoto, "kotien" puolustaminen ja "elintilan" valtaaminen. Mussolini ilmaisi logiikan osuvasti, että sodan käyminen on miehelle sitä mitä synnyttäminen on naiselle - kansakunnan elämän jatkamista tuleviin sukupolviin.

Fasistit eivät ehkä olleet mitään suuria humanisteja, mutta he käyttivät muita tehokkaammin hyväksi tätä uuteen maallistuneeseen tiedonjäsennystapaan sisältyvää vallan mahdollisuutta - aivan kuten papit ja feodaaliruhtinaat aikaisemmin kykenivät muita tehokkaammin hyödyntämään kristinuskon mahdollistamaa valtaa. Kansanjoukot eivät välttämättä kyenneet samastumaan vieraiden kulttuurien edustajiin "ihmisinä" yhtään sen enempää kuin vääräuskoisiin - mutta sen sijaan humanistinen tiedonjäsennystapa teki mahdolliseksi uskotella, että heillä oli tietty perustavalla tavoin yhteinen kokemus tietyn kansakunnan jäsenenä. Inhimillisen kokemuksen maallinen yhteisyys rajoittui käytännössä siihen, mikä oli ’tavalliselle ihmiselle’ tuttua; niinpä humanismin vallitseva ideologinen muoto 1900-luvulla oli nationalismi. Keskeisellä sijalla oli humanistinen oletus "ihmisluonnosta", joka määrittää ihmiselle lajina jonkin universaalin tarkoituksen. Elämän korkeampi tarkoitus - näin mm. fasistit päättelivät - oli edesauttaa olemassa olevien "luonnollisten" yhteisöjen selviytymistä.

Humanismi ajatusperinteenä ei koskaan ole riittävän selkeästi irtautunut sellaisesta esimodernista "ihmisluonnon" käsitteestä, jossa tosiasiat ja arvot kehämäisesti kietoutuvat toisiinsa. Arvojen ja tosiasioiden välinen ero hyväksytään eettisessä keskustelussa, mutta samanaikaisesti ihmiselämän tarkoitus saatetaan mieltää kehämäisesti sekä tosiasiana että arvona (ikään kuin "elämän tarkoitus" olisi jokin todellinen asia, joka on olemassa riippumatta vaihtuvista arvokäsityksistä). Tästä syntyvät ne metafyysiset ristiriidat, jotka mahdollistavat esimerkiksi nykyaikaisen fasistisen vallankäytön ilman avointa uskonnollisuutta.



Humanitaariset noitavainot


Jos "ihmisyys" kuvitellaan kokemuksena yhteismitalliseksi ja yhteiseksi kaikille saman lajin edustajille, silloin on helppo oikeuttaa humanitaarisia (tai sellaisina mainostettuja) noitavainoja niitä ihmisiä vastaan, jotka jokin vallitseva "ihmisyyden" kokemus sulkee ulkopuolelleen. Poikkeavilla tavoilla elävien ja ajattelevien ihmisten luokitteleminen "sairaiksi" ja passittaminen "hoitoon" on tullut yleisesti hyväksytyksi samaan tahtiin kuin vetoaminen jumaliin ja syntiin on muuttunut poliittisesti epäuskottavaksi.

Voidaan myös luoda uusia "tieteellistetyn" kielenkäytön kaapuun puettuja hierarkioita, joiden mukaan tietyt ihmiset ovat parempia ja toiset huonompia sen mukaan, miten lähellä tai miten kaukana he ovat jotakin kaikille yhteistä "ihmisyyden" normia. Käytännössä näiden uudenlaisten hierarkioiden perusteluksi käy vedota niihin laajalle levinneisiin ennakkoluuloihin, joita kulloinkin on vallalla - kuten esimerkiksi rotuennakkoluuloihin. Rasismi - erityisesti modernien suurvaltojen levittämissä imperialistisissa ja sotilaallisesti hyökkäävissä muodoissaan - on syntynyt vasta nykyaikaisen humanistisen tiedonjäsennysmallin vakiinnuttua; rasistisen puheen uskottavuuden ehtona on käsitys yhteismitallisesta "ihmisyydestä" maailmanlaajuisena ihmisarvon mittana, jonka normeja vasten "villi-ihmisiä" voidaan väestöopillisesti hierarkisoida ja kesyttää kohti parempaa elämää.

Neuvosto- ja natsijärjestelmän kaltaiset kokeilut olivat vain erikoistapauksia siitä, että humanistinen tieto teki mahdolliseksi väestöjen hallitsemisen keinoilla, joita voitaisiin kutsua ihmisarvohygieniaksi (ja jonka alalajeja ovat mm. rodun, mielentilojen, ajattelutapojen tai seksuaalisuuden pitäminen väestöpoliittisesti ’puhtaana’ jonkin ihmisarvoa määrittelevän normin mukaisesti).



Humanismin kulttisymbolit


Monenlainen astetta lievempi paternalismi saa aatteellisen tukensa juuri samasta lähteestä. "Ihmisarvoa loukkaavana" pidetään helposti sellaista poikkeavaa elämäntapaa, joka on omille tottumuksille vieras ja herättää sen vuoksi vaistonvaraisia hylkimisreaktioita. Näin on viime aikoina pohjoismaissakin perusteltu väestöhygieniaa, jossa yhteisöä kuvitteellisesti pestään pois niistä tahroista, jotka turmelevat ihmisarvoa.

Ihmisarvoa käsitteenä ei useinkaan suhteuteta liberaalisti kysymykseen siitä, mitä asioita kukin ihminen on päättänyt omassa elämässään arvostaa. Poliittisessa kielenkäytössä "ihmisarvo" on kuin patentoitu geeni, jota lajiyksilö kantaa mukanaan, mutta jonka koodi ei ole hänen omistuksessaan eikä hänen päätäntävallassaan. Se on nykypäivän vastine jumalan suunnitelmalle, jonka alaisia kaikki kuuliaiset sielut ovat.

Humanistinen etiikka tuskin oikeuttaisi elämän tarkoituksen sanelemista ylhäältä - mutta humanismin omista käsitteistä ei ole ollut tehokasta vastusta silloin, jos vallankäyttö pohjautuu juuri näiden samojen käsitteiden imagolliseen tehoon. Olisi ollut omana aikanaan täsmälleen yhtä toivotonta yrittää vastustaa noitien polttamista saarnaamalla että jokainen ihminen on omatuntonsa kautta vastuussa suoraan jumalalle. Kuten kristinuskon, myöskään humanismin luomat käsitteet eivät ole laajoille massoille mikään rationaalinen käsitteistö, vaan myyttinen kooste, joka vetoaa lähinnä ihmisnisäkkään laumayhteenkuuluvuuteen ja toiveeseen omaksua sellaisia yhteisiä rituaalisia kulttitunnuksia, joiden merkitys on annettu jo valmiiksi ja joita ei tarvitse ajatella. Laajoille massoille kyse on puhtaasti imagopohjaisista kulttisymboleista, joiden häpäisijät halutaan lynkata lähimpään puuhun.



Vainajan tuhkan "saastuminen"


Tämän päivän suomalaisessa keskustelussa kaksi tuttua esimerkkiä väestöhygienisestä "ihmisarvon" retoriikasta ovat hautaustoimilain uudet tuhkansirottelupykälät sekä ehdotus seksin ostokielloksi. Kyse on "humanistisiksi" miellettyjen symboliarvojen suojelusta humanistisen etiikan vastaisesti. Perustelut eivät ole uskonnollisia, vaan nojautuvat oletukseen, että (a) on olemassa jokin yhteismitallinen "ihmisyyden kokemus" jonka mitalla voidaan mitata, mitkä symboliarvot kunkin ihmisen elämässä ovat hänen ihmisarvonsa mukaisia ja mitkä eivät, ja että (b) tällainen "ihmisluonto" voidaan tietää sellaisella validilla tieteellisellä asiantuntemuksella, joka menee yksittäisten ihmisten omien (epätieteellisten) käsityksien edelle.

Puheet vainajan tuhkan häpäisystä (kuten myös puheet sitä, että raha voisi saastuttaa seksin) kuulostaisivat nykyaikana melkoiselta aprillipilalta, jollei sellaisia maagisia kuvitelmia voitaisi naamioida humanistiselta kuulostavan ihmisarvoretoriikan taakse. Humanisoimalla (eli selittämällä tiettyjen taikauskoisten symboliarvojen olevan osa "ihmisluontoa") voidaan saada miltei mitkä tahansa symboliarvot kuulostamaan uskottavalla tavoin "tieteellisiltä" - ja ihmistieteiden poliittisena päätehtävänä on tällaisten huuhaa-selitysten tehtaileminen kulloisiinkin hallitsemisen tavoitteisiin.

Esimerkiksi uskontotieteen laitokselta voitaneen tarvittaessa kuulla asiantuntijaa, joka väittää, että on tieteellinen tosiasia että kuoleman pyhittäminen on universaali piirre kaikille ihmisille (ja että sen voidaan näin ollen katsoa kuuluvan oleellisena osana ihmisluontoon). Näin saadaan legitiimi ihmistieteellinen status sellaiselle väitteelle, että vainajan tuhkan pitäminen esimerkiksi kirjahyllyssä koristeena loukkaa vainajan (todelliseksi oletettua) ihmisarvoa. Humanistiseen etiikkaan nojautuvat vastalauseet vaiennetaan humanismin omilla aseilla.

Jopa valtauskontojen papistot itse ovat omaksuneet tämän uuden pseudohumanistisen kuosin pelastussanomalleen. Jeesuksen ei enää kovin suureen ääneen selitetä tuovan tuonpuoleista pelastusta sielulle ja hengelle, vaan sen sijaan kirkon arvoa puolustetaan maallisilla hyvinvointiarvoilla. Kansakunnan ihmisarvohygienia tulee tehokkaimmin suojelluksi (puhtaasti maallisessa luonnonsuojelullisessa mielessä), jos tämä maallisen holhouspolitiikan osa-alue hoidetaan ulkoistetusti ostopalveluina kirkolta. Avainsana on tehokkuus ihmistuotannossa - ja kuten otaksua saattaa, tehokkuus edellyttää aina jotakin organisoitua sarjatuotantoa ja luotettavaa tuotebrandia. Kirkon osakkeet (siis ne ihmistieteen hermeneuttisin menetelmin arvioitavissa olevat ns. pehmeät osakkeet) eivät siten ole kovin huonot.



Me vapaa-ajattelijat - joilla joka tapauksessa on vielä toinen jalka valistuksen projektissa kiinni - emme voi tuomita humanismia siitä, että sen luoma uusi tiedonjäsennyksen malli on mahdollistanut ei-humanistisille tahoille uudenlaisia entistä kavalampia vallankäytön muotoja, jotka toisinaan lyövät laudalta jopa inkvisition. Humanismi on kaikesta huolimatta tuottanut myös ne ihmisoikeusnormit, joden näkökulmasta me haluamme arvioida erilaisten vallan muotojen hyvyyttä ja pahuutta - sekä myös ajatuksen sekulaarista etiikasta ja jokaisen oikeudesta tavoitella onnea omalla tavallaan ilman että kukaan toinen pakottaa häntä omiin käsityksiinsä elämän tarkoituksesta. Tässä on yhä edelleen se humanismin arvopohja, jota ilman myöskään vapaa-ajattelua lienee vaikea ymmärtää.

Postmoderni humanismikritiikki on kuitenkin nostanut esille tärkeän seikan: humanismi on toistaiseksi epäonnistunut pyrkimyksissään irrottautua riittävän johdonmukaisesti sellaisesta "ihmisluonnon" metafysiikasta, joka on uskontojen tuotetta ja joka on selvästi ristiriidassa etiikan autonomisuusperiaatteen (so. Humen giljotiinin) kanssa. Humanismin käyttöön ottamat uudet käsitteet ovat samalla antaneet uusia vaarallisia aseita humanismin vastavoimille - niille, jotka syystä tai toisesta haluavat vastustaa ajatuksenvapautta ja jokaisen oikeutta valita itse oman elämänsä tarkoitus. Itseään korjaavana ajattelutapana humanismi voi kuitenkin tarkistaa omiakin lähtökohtiaan soveltuvilta osin; revisioitu humanismi tai "posthumanismi" voitaisiin nähdä paitsi aikaisemman humanismin haastajana, myös sen loogisena jatkeena.

Vapaa Ajattelijan 2-3/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon