Vapaa Ajattelija 1/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Sovinnaistavoista



Tässä numerossa aloitamme keskustelun posthumanismista, jolle on ominaista ihmisen näkeminen luontokappaleena muiden joukossa sekä ihmisen biologisen rajallisuuden kyseenalaistaminen viittaamalla uuden teknologian mahdollisuuksiin. Nämä kaksi asiaa on nykyisin ollut tapana asettaa oudosti vastakkain - ikään kuin ihmisen asema lajina tuomitsisi hänet johonkin ikuiseen kiroukseen, jossa innovatiivinen järjen käyttö on aina jotenkin arveluttavaa. Taustalla häämöttää seemiläinen ajatus jumalan tuomiosta - ajatus, että jokin ihmistä suurempi voima (jollei jumala, niin jokin sovinnaisten ennakkoluulojen koostama "luonnollisuuden" normi) määrää ihmisen puolesta, milloin ihmiselle on luvallista käyttää järkeään.

Posthumanismi kyseenalaistaa kaksi humanismille rakasta perusoletusta: kristinuskosta periytyvän oletuksen, että ihmisen paikka maailmassa on ainutlaatuinen, sekä oletuksen, jonka mukaan on olemassa jokin sellainen kaikille ihmisille yhteinen ihmisluonto, jota koskevan tiedon perusteella olisi jotenkin mahdollista sanella kaikille ihmisille yhteinen elämän tarkoitus. Mutta loppujen lopuksi posthumanismikin näyttäisi olevan arvopohjaltaan humanismia sitoutuessaan järjen valta-asemaan ja käsityksiin sellaisista oikeuksista, jotka eivät periaatteessa ole riippuvaisia uskonnon ja syntyperän kaltaisista satunnaisuuksista.



Viime mainitut oikeudet on jälleen kerran sivuutettu ehdottamalla, että Suomessa ryhdyttäisiin silpomaan poikalasten sukupuolielimiä julkisissa sairaaloissa sellaisella perusteella, että lasten vanhemmat kuuluvat uskontokuntaan, jonka vuosisatoja vanhat sovinnaistavat vaativat tällaista lasten pahoinpitelyä. Orwellilaisen "suvaitsevuuden" nimissä sosiaali- ja terveysministeriön viranomaiset ovat valmiita allekirjoittamaan poliittisen islamin levittämän käsityksen ihmisoikeuksista - käsityksen, jonka mukaan olisi olemassa erikseen "länsimaiset ihmisoikeudet" ja erikseen jotkin muunlaiset ihmisoikeudet kulloinkin vallitsevien tapojen ja uskonnon mukaan.



Ihmisoikeuksien erottaminen sovinnaistavoista ei ole ollut helppoa niillekään suomalaisille, jotka ovat vaatineet Tampereen vapaa-ajattelijoiden innovoiman kirkostaeroamissivuston (eroakirkosta.fi) lakkauttamista, koska se tekee eroamisen liian helpoksi. Luterilaista kulttuuriperintöä loukkaava sivusto on herättänyt odotuksia paljon laajempaa julkisuutta ja myös laajempaa suosiota; voi olla, että tämä osoittautuu jopa kaikkien aikojen tehokkaimmaksi keinoksi, jolla vapaa-ajattelijat voivat saada viestinsä perille niiden kirkkoon kuuluvien ihmisten keskuuteen, jotka eivät välitä kirkon aatteellisesta sanomasta (ks. ss. 6-8). Juuri ennen lehden menoa painoon saimme tiedon, että yksin helmikuussa lähti 360 erokirjettä.

Vapaa-ajattelijatoiminta on siis muuntautumiskykyistä (toisin kuin väitetään) ja kykenee vastaamaan oman aikansa haasteisiin. Herääkin kysymys, ovatko päinvastaisten väitteiden levittäjät olleet jo lähtökohtaisesti sitä mieltä, että "oman aikansa haasteisiin vastaaminen" tarkoittaisi tulemista osaksi jotakin sellaista epämääräistä kirkollista konsensusta, jossa ei ole eroa paavin, Allahin ja Dalai laman välillä.



Janne Vainio

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon