Vapaa Ajattelija 1/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Hautausmaamonopolista ei ole valitusoikeutta



Korkein hallinto-oikeus on päättänyt (päätös 29.1.2004 3935/2/02), että Vapaa-ajattelijain liitolla ei ole oikeutta valittaa evankelis-luterilaisen kirkon hautausmaamonopolista. Seuraava selostus on referoitu KHO:n antamasta päätöksestä. Toivomme, että lukijat lähettävät ehdotuksiaan jatkotoimenpiteistä ja mielipiteitään päätöksestä suoraan liittohallituksen puheenjohtajalle Erkki Hartikaiselle (yhteystiedot).

Vapaa-ajattelijain liitto ry on tehnyt Kilpailuvirastolle toimenpidepyynnön 28.5.1997, jossa Kilpailuvirastoa on pyydetty selvittämään, onko evankelis-luterilaisilla seurakunnilla ollut määräävä markkina-asema hautausmaiden ylläpidossa ja hautapaikkojen tarjonnassa. Kilpailuvirastoa on pyydetty ryhtymään tarvittaviin toimiin, mikäli seurakuntien todetaan olevan määräävässä markkina-asemassa ja jos määräävää markkina-asemaa käytetään väärin.

Esitettyjen tietojen mukaan hautaustoimi on ainakin osassa seurakunnista ollut voitollista vähintäänkin kirkkoon kuulumattomien ja usein myös muun seurakunnan jäsenten osalta. Lisäksi kilpailun puuttumisen johdosta arkku- ja uurnahautapaikat ovat usein maksaneet saman verran, vaikka ne eroavat kustannuksiltaan olennaisesti toisistaan. Kun seurakunnan hautaustoimi on tuottanut voittoa ainakin seurakuntaan kuulumattomien osalta, kysymys on ollut elinkeinon harjoittamisesta.

Kilpailuvirasto on päätöksessään 17.5.2001 toimittanut liitolle hautapaikkatarjontaan liittyviä epäkohtia koskevan selvityksen. Selvityksessä Kilpailuvirasto on katsonut, että toimenpidepyyntö on "heijastanut yhteiskunnallista muutosta, jonka johdosta hautaustoiminnan yhteys elinkeinonharjoittamiseen on tullut esille." Yhteyden ymmärtäminen on viraston mukaan "ollut aikaa vievä prosessi." Kilpailuviraston ja kirkkohallituksen välisten neuvottelujen seurauksena kirkkohallitus on antanut seurakunnille suositusohjeistuksen näiden laskentatoimen kehittämiseksi.

Kilpailuvirasto on pitänyt toimenpidepyynnön jatkokäsittelyä tarpeettomana ja poistanut asian käsittelystä. Viraston kannan mukaan "mikäli lain uudistus ei lainkaan toteudu tai muutoinkaan seurakuntien menettely hautaustoiminnassa ei tule johdonmukaiseksi, asian käsittely voi tulla uudelleen ajankohtaiseksi."



Käsittely kilpailuneuvostossa ja markkinaoikeudessa


Vapaa-ajattelijain liitto ry on vaatinut, että kilpailuneuvosto tutkii, onko Kilpailuvirasto voinut poistaa asian käsittelystä vastaamatta toimenpidepyynnössä esitettyihin kysymyksiin evankelis-luterilaisen kirkon määräävästä markkina-asemasta ja kilpailun rajoittamisesta. Markkinaoikeus on sen päätöksestä ilmenevän menettelyn jälkeen valituksenalaisella päätöksellään 20.11.2002 (nro 151/I) jättänyt liiton valituksen tutkimatta. Perusteluissaan Kilpailuvirasto mainitsee mm., että "epäillyn määräävän markkina-aseman selvittäminen olisi vienyt runsaasti resursseja ja aikaa ja vääristänyt Kilpailuviraston toimenkuvaa vieden kilpailupolitiikan painotusta epätarkoituksenmukaiseen suuntaan." Liitto valitti asian tutkimatta jättämisestä KHO:lle.

KHO:n päätöksen mukaan "Kilpailuvirasto ei ole ottanut kantaa siihen, sovelletaanko kilpailunrajoituksista annettua lakia hautaustoimeen. Kilpailuvirasto ei ole myöskään ryhtynyt selvittämään minkään yksittäisen seurakunnan mahdollista määräävää markkina-asemaa. Koska määräävää markkina-asemaa koskevaa selvitystä ei ole tehty, ei Kilpailuvirasto ole lausunut eikä ole voinutkaan lausua kirkon tai seurakuntien olevan määräävässä markkina-asemassa taikka kirkon tai seurakuntien käyttäneen epäiltyä määräävää markkina-asemaansa väärin." Kilpailuviraston aiempi kanta siis pyörrettiin. Aikaisemmin Kilpailuvirasto oli todennut kirkolla olevan määräävä markkina-asema hautaustoimessa, mutta jättänyt ottamatta kantaa, käyttääkö kirkko määräävää markkina-asemaansa väärin.

KHO totesi päätöksessään, että "Kilpailuvirastolle tehty toimenpidepyyntö ja havaitut epäkohdat ovat koskeneet koko hautaustoimea. Valittajalla on kuitenkin ollut ja on edelleenkin oikeus saattaa yksilöidyt määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä koskevat epäilyt Kilpailuviraston tutkittaviksi ja ratkaistaviksi." KHO:n perustelujen mukaan "Markkinaoikeus on katsonut, ettei Kilpailuviraston Vapaa-ajattelijain liitto ry:lle osoittama hautapaikkatarjonnan epäkohtia koskeva selvitys ole sisältänyt asiaratkaisua. Valitus on siten, kun otetaan huomioon hallintolainkäyttölain 5 §:n 1 momentti, jätettävä tutkimatta."



Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa


Vapaa-ajattelijain liitto ry on valituksessaan KHO:lle esittänyt tyytymättömyyttään markkinaoikeuden päätöstä kohtaan. Liitto on toimittanut Kilpailuvirastolle tiedot viiden seurakunnan tilanteesta, mutta silti Kilpailuvirasto ei ole tutkinut kyseisten seurakuntien määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Liitto on tehnyt asiasta selvityspyynnön Kilpailuvirastolle ensimmäisen kerran jo vuonna 1994. Uuden tutkimuspyynnön liitto teki 1997 ja sen käsittely Kilpailuvirastossa kesti yli neljä vuotta.

Kilpailuvirasto on katsonut KHO:lle antamassa lausunnossaan, ettei liitto ole esittänyt perusteita markkinaoikeuden päätöksen muuttamiseksi. Kyseessä ei ole sellainen hallintolainkäyttölain 5 §:n mukainen ratkaisu, josta voitaisiin valittaa. Päätös "ei myöskään kohdistu liittoon eikä vaikuta sen oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun hallintolainkäyttölain 6 §:ssä tarkoitetulla tavoin." Kilpailuvirasto ei ole katsonut aiheelliseksi selvittää lukuisten seurakuntien hautaustoimen tuottoja ja kustannuksia, "koska selvityksestä saatava hyöty on vähäinen suhteessa sen vaatimiin resursseihin." Koska hautaamistointa ei ole selvästikään katsottu elinkeinonharjoittamisen piiriin kuuluvaksi, Kilpailuvirasto katsoo tehneensä asiassa perustellun ratkaisun.

Vapaa-ajattelijain liitto ry on antanut vastaselityksen (VA 2-3/2003).



Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu


KHO toteaa päätöksessään, että kilpailunrajoituksista annetun lain 21 §:n 1 momentin ja hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentin mukaan Kilpailuviraston päätöksestä saa valittaa se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. "Kilpailuviraston päätöksellä ei ole asetettu Vapaa-ajattelijain liitto ry:lle velvollisuutta tai evätty etua eikä päätös asiassa (...) muutoinkaan vaikuta välittömästi Vapaa-ajattelijain liitto ry:n oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Tällainen välitön vaikutus (...) ei myöskään aiheudu pelkästään sillä liiton mainitsemalla perusteella, että se on toimittanut Kilpailuvirastolle tiedot viiden seurakunnan tilanteesta. Vapaa-ajattelijain liitto ry:llä ei tästä syystä ole, kun otetaan huomioon edellä mainitut lainkohdat, oikeutta valittaa Kilpailuviraston päätöksestä."

KHO soveltaa siis päätöksessään asianomistajalogiikkaa. Liitto ei ole asianomistajana kirkon mahdollisesti harjoittamassa kilpailunrajoittamisessa, joten liitto ei voi myöskään asiaa koskevista viranomaispäätöksistä valittaa. Luonnollisesti seuraava kysymys kuuluisi, ketkä ovat asianomistajia. Mahdolliset kilpailevat hautausalan yrittäjät? Uusi hautaustoimilaki pistää tehokkaan sulun sellaisten ilmaantumiselle kriminalisoimalla yksityisiltä yrityksiltä voitontavoittelun hautaustoimessa (kirkko toki saa tavoitella voittoa herran kunniaksi). Mahdollisesti jokin sellainen paikallinen vapaa-ajattelijayhdistys, jolla on toimiva pakanahautausmaa, voisi kerätä joukon todisteita etujensa loukkaaamisesta. Asiaa lienee aiheellista vielä selvittää tarkemmin.

Vapaa Ajattelijan 1/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon