Vapaa Ajattelija 5/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 5/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Rukouksien sekakuoro



"Mikään uskonto ei voi väittää, että viha on hyvästä. Muslimit, kristityt, buddhistit, hindut ja juutalaiset rukoilevat kaikki armeliasta jumalaa." Näin kertoo Dalai lama, jota pidetään monikulttuurisen suvaitsevuuden valovoimaisena ikonina.

Tarina on tuttu, mutta sadunkertoja on tällä kertaa hieman yllättävältä taholta. Dalai lama edustaa toki yliluonnollisuususkoa siinä missä Osama bin Laden tai Johannes Paavali II - mutta oletus jumalasta yliluonnollisten ilmiöiden takana esitetään buddhalaisuuden eräissä keskeisissä opeissa ristiriitaisena ja perustattomana. Henkilökohtaisesti olen pitänyt muinaisia buddhalaisia jumalattomuustodistuksia vakuuttavina - ja juuri nämä saivat minut pitämään iankaikkista kaitsevaa luojaolentoa paitsi kuvitteellisena, myös mahdottomana.

Mitä sitten Dalai lama voisi tarkoittaa "jumalalla" jota kaikissa uskonnoissa rukoillaan? Yhteistä maailmanuskonnoille on vain jokin palvonnan kohde, joka asetetaan muiden edelle. Voidaan puhua pyhyyden keskiöstä, joka esimerkiksi kristityille on Jeesus ja buddhalaisille buddhatilan lukemattomat eri muodot. Jumala on kuitenkin kaikille jumalaan uskoville jotakin aivan muuta kuin "sellainen pyhäinkuva jota palvotaan kuin buddhaa" - ja tämän seikan huomiotta jättäminen olisi ainakin useimpien kristittyjen, muslimien ja hindujen näkökulmasta selvää jumalanpilkkaa.

Dalai laman esitystavassa on kuvaavaa, että hän käyttää sanaa "jumala" ikään kuin se viittaisi samaan asiaan eri uskontoperinteissä. Jumalan käsite - tarkoitettiinpa sillä mitä tahansa - viittaa kuitenkin aina jonkin tietyn uskonnollisen käsityksen mukaiseen jumalaan. Hinduille jumaluus tarkoittaa aivan muuta kuin muslimeille.

Kristilliset lähetyssaarnaajat ovat nimenneet "jumaliksi" kaikki sellaiset palvonnan kohteet, joilla vieraissa kulttuureissa on jokin pyhyyden keskiöasema. Buddhan lisäksi myös Mao tse-tung on eräässä suomalaisessa peruskoulun uskontokirjassa esitetty kiinalaisena jumalana, jota rukoillaan uskonnossa nimeltä maolaisuus. Nimeämällä palvonnan kohteet "jumaliksi" on haluttu todistella, että pakanakultit ovat "väärien jumalien" palvontaa - ja samalla on haluttu vakuuttaa jumalasta tietämättömät pakanat siitä, että he ovat koko ajan etsineet jumalaa, jonka luo kristus johdattaa.

Kristillisen lähetysliturgian peitelty muoto on uuden ajan hömppä, jossa uskotellaan kaikkien uskontojen vievän samaan päämäärään - selventämättä, mikä se "sama päämäärä" eri uskomuksien sekamelskan välillä on, jollei se ole mielisairaalan suljettu osasto. Dalai laman ihailijalauma länsimaissa koostuu enimmäkseen tällaisesta yleisöstä, jolle "kaikkien uskontojen ykseys" on "suvaitsevuuden" nimissä pyhin mahdollinen opinkappale täsmälleen siihen rajaan asti, kunnes joku erehtyy tulkitsemaan kosmista konsensusta siten, että myös jumala ja perkele ovat sama asia.

Dalai laman viihteellisenä roolina on olla eräänlainen uskontomaailman esasaarinen, joka kertoo medialle sitä, mitä laaja yleisö kaikkein todennäköisimmin haluaa kuulla. Laaja yleisö puolestaan haluaa kuulla, että kaikki "kivat" ja "kiltit" maailmankatsomukset ovat jollakin epämääräisellä yleishyvällä asialla. Mikä se hyvyyden asia sitten on, siihen ei Dalai lamalla itsellään ole enää kovin paljoa sananvaltaa. Johannes Paavali II:lla on jo huomattavasti enemmän.



Kulttuuriministeri Tanja Karpela on tehnyt lakiesityksen, jonka mukaan tasavallan presidentin virkatehtäviin kuuluisi rukouspäiväjulistuksen antaminen. Lakiesitys vahvistaisi käytännön, jota toistaiseksi on noudatettu ilman mitään laillista perustetta "vanhan kristillisen perinteen" nimissä. Kristilliset tavat ovat lain yläpuolella niin kauan, kunnes toisin on säädetty.

Vapaa-ajattelijain liitto on lähettänyt kansanedustajille ja tiedotusvälineille kannanoton, jonka mukaan uskonnollisten tehtävien asettaminen presidentille on katsomusvapauden vastaista ja rikkoo perustuslakia. Liiton puheenjohtaja Erkki Hartikaisen ja pääsihteeri Juha Kukkosen allekirjoittamassa kannanotossa todetaan, että rukouspäiväjulistus on "uskonnollinen, kristillinen asiakirja, jossa suomalaisia pyydetään osallistumaan uskonnon harjoittamiseen. Pyyntö osoitetaan kaikille kansalaisille riippumatta siitä, ovatko kansalaiset kristittyjä. Sen vuoksi julistus on erittäin loukkaava ei-kristittyjä kohtaan, eikä julistus kunnioita perustuslain 11 §:ssä taattua uskonnon ja omantunnon vapautta."

Perustuslain mukaan kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Lakiesityksellä presidentille osoitettaisiin kuitenkin uskonnonharjoittamista merkitsevä tehtävä ottamatta huomioon hänen vakaumustaan. Tällaista tehtävää ei voida perustuslakia rikkomatta antaa presidentille, jollei presidentillä ole kristillistä vakaumusta. Presidentin virantoimituksen edellytyksenä olisi siis kristillinen vakaumus.

Rukouspäiväjulistuksessa kaikkia kansalaisia yllytetään osallistumaan jumalanpalveluksiin; kyse on samalla kertaa uskonnon harjoittamisesta ja kehottamisesta siihen. Kukkosen ja Hartikaisen mukaan "huomionarvoisinta julistuksessa on se, että siinä ikään kuin oletetaan, että kaikkien suomalaisten uskonto olisi kristinusko. Vain maahanmuuttajilla oletetaan olevan jokin muu uskonto. Uskonnottomien vakaumus julistuksessa sivuutetaan kokonaan."

Asetelmaa ei muuta miksikään, vaikka rukouspäiväjulistus muotoiltaisiin monikulttuurisuuden ja suvaitsevaisuuden nimissä niin ympäripyöreäksi, ettei se erityisesti viittaisi islamilaiseen, kristilliseen tai hindujumalaan. Tätä seikkaa on alleviivattava siksi, että todennäköisesti ateisteja syrjiviä lakiesityksiä tullaan jälleen kerran runnomaan läpi jonkinlaisen "suvaitsevuuden" nimissä. "Suvaitsemattomiksi" leimataan kaikki, jotka eivät allekirjoita muodikasta uuden ajan hokemaa, että jokainen tie vie samaan päämäärään.



Ehkäpä Dalai lamaa tarvitaan kertomaan nykyajan kvasihumanistisille kristityille, että nämä ovat oikealla asialla vaatiessaan "suvaitsevuuden" nimissä, että jumalan nimi kirjataan Euroopan perustuslakiin. Monikulttuurisen suvaitsevaisuuden ikoni on julistanut, että "armeliaan jumalan" rukoileminen on se, mikä voi yhdistää kaikkia maailman ihmisiä rakentamaan yhteistä planeettaa - joten vastalauseet ovat tietenkin merkkejä suvaitsemattomuudesta, joka ei ole poliittisesti korrektia.

Kristittyjen keskuudessa on muotia viljellä itsesyytöksiä, joiden mukaan kristinusko on "suvaitsematonta" verrattuna hindulaisuuteen, jonka mukaan kaikkien uskontojen jumalat ovat hindujumaluuden ilmentymiä. "Suvaitsevuudella" tarkoitetaan orwellilaisesti sitä, että vääräuskoisia ei ole, koska toisinajatteleminen on jo käsitteellinen mahdottomuus.

Hindukulttuurissa buddhat nimettiin Vishnun inkarnaatioiksi ja buddhalaisten todisteltiin palvovan armeliasta Vishnua. Vastaavasti Dalai lama on nyt saatu käyttämään kristillistä jumalan käsitettä, jolle ei löydy perustaa buddhalaisuudesta. Uskonnollinen imperialismi on täydellisintä silloin, kun toisin uskovat on saatu omin sanoin puhumaan valtauskonnon käsitteillä.

Afganistanissa Taleban -järjestö räjäytti joukon muinaisia buddhapatsaita siitä syystä, että nämä erehdyttiin tulkitsemaan jumalankuviksi (islam kieltää jyrkästi jumalan kuvaamisen). Sacred Media -konferenssissa viime heinäkuussa amerikkalainen islamintutkija Stewart Hoover selitti minulle ja toimittaja Suvi Laukkaselle, että perinteisesti islamilaiset ovat sietäneet buddhalaisuutta helpommin kuin hindulaisuutta, koska buddhakuvia ei ole tulkittu jumalankuviksi. Tilanne on muuttumassa, koska nykyisin paikallinenkin tieto suodattuu maailmanlaajuisten medioiden kautta. Jos Dalai lama kristillisiä kuulijoita mielistelläkseen kertoo koko maailman kuullen, että buddhalaiset rukoilevat samaa jumalaa kuin kristityt ja muslimit, niin käytännössä se on suorastaan pyhään sotaan yllyttämistä kaikilla buddhalaisuuden ja islamin yhteisillä levinneisyysalueilla. Sellaisella lausunnolla Dalai lama todistaa kaikille muslimeille (kuten myös monille protestanttisille kristityille), että buddhalaiset ovat omistautuneet pilkkaamaan heidän jumalaansa kumartamalla hänen kuvalleen.

Yhteisen jumalan fiktio ei siis palvele uskontojen välisen rauhanomaisen rinnakkainelon asiaa, vaikka toisin uskotellaan. Sen sijaan Jumalan käsitteen yleistyminen erisnimenä ja isolla J:llä on voitto yksijumalaisuudelle, jossa jumalan kunnia on pyhyyden keskiönä. Kaikki muut uskonnot voidaan tällä tavoin katsomuspoliittisesti valjastaa eräänlaisiksi kristinuskon ja islamin hengellisiksi apupuolueiksi. Kristittyjen ja muslimien väliset voimasuhteet puolestaan ovat läpi koko historian määräytyneet verenvuodatuksen kautta, joka tiedetysti ainakin kristillisen opin mukaan on armon jumalallinen edellytys.



Janne Vainio

Vapaa Ajattelijan 5/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon