Vapaa Ajattelija 2-3/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon

Maaliskuun 4. päivänä hieman ennen eduskuntavaaleja järjesti Kotimaa-lehti Sanomatalossa Helsingissä kansanedustajaehdokkaiden paneelin otsikolla "Onko kirkolla liikaa valtaa?" Kaikki panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että kirkolla tulisi olla vielä nykyistäkin enemmän poliittista sananvaltaa - mutta silti olisi voinut luulla puoluekirjon kääntyneen päälaelleen. Kristillisdemokraattien ja Keskustan edustajat olivat lausunnoissaan varovaisia, mutta Vasemmistoliiton ja Vihreiden edustajat näyttivät unohtaneen kokonaan, että uskonto ja politiikka ovat länsimaissa jo pitkään olleet eri asioita. Juontaja Tapani Ruokanen totesikin, että kirkko on aina ollut konservatiivien puolella ja että tänä päivänä konservatiivit löytyvät vasemmalta.


Kirkolla sopivasti valtaa


Jo avauspuheenvuoroissa valiteltiin, ettei kysymystä oltu muotoiltu siten, että kirkolla on liian vähän valtaa. Jan-Erik Andelin (vas) pahoitteli, että hänen puolueessaan oli ollut "hiljaisuutta" kirkon roolista köyhien asiassa. Andelinin mielestä "kirkolla on tänä päivänä sopivasti valtaa", koska kirkolla on yhä arvovaltainen "sanomisen paikka" yhteiskunnan arvokysymyksissä.

Kirsi Ojansuu (vihr) säesti Andelinia puolustaen kirkon sananvaltaa jonkinlaisena mussolinilaisena arvotehtailukorporaationa - virallista asemaa nauttivana laajana kansalaisjärjestönä, jolle olisi poliittisesti delegoitu yhteisten arvojen luominen. "Kirkon tulee olla foorumi, jossa tapahtuu eettistä pohdintaa." Ojansuu piti vakavana uhkana kirkon sisäistä yksiarvoisuutta, joka hänen mukaansa estää monia vähemmistöjä osallistumasta siihen kaikille yhteisen ihmiskuvan rakentamiseen, jonka pitäisi olla kirkon tehtävänä.

Johannes Leppänen (kesk) esitti aluksi suhteellisen liberaalin puheenvuoron toteamalla, että "kirkon päätehtävänä on yhä Raamatun sanan levittäminen ja sakramenttien julistaminen" ja että uskontoa ei suoraan voida kääntää politiikkaa koskeviksi suosituksiksi. "Aiemmin tietyt yhteiskunnalliset tehtävät olivat kirkon tehtäviä; ollaanko nyt palaamassa siihen?"

Markus Österlund (r) jatkoi esittämällä talouspoliittisen legitimaation tälle kehitykselle. "Kirkon sivukustannukset ovat marginaaliset verrattuna muihin organisaatioihin, ja tämän vuoksi kirkon ja valtion tulisi tehdä enemmän yhteistyötä." Myöhemmin Leppänen myötäili samaa ekonomistista argumenttia ja katsoi, että "tulisi käydä läpi, onko lainsäädännössä esteitä kirkon ja julkisvallan yhteistoiminnalle" tiiviimmän ja tehokkaamman sosiaalisen verkostoitumisen muodossa.

Tarja Kantola (sd) oli kääntänyt puolueensa perinteisen Forssan ohjelman ylösalaisin hehkuttamalla kirkon ja SDP:n molemminpuolista kunnioitusta. Kantolan mukaan "kirkolla on rakentava, hyvin politiikkaa täydentävä rooli" sen antaessa "maailmanselityksiä" turvattomuudessa, jota poliitikot eivät pysty täyttämään; ihmistä ei pitäisi myöskään oman elämänsä tarkoituksen rakentamisessa kohdella aivan oman onnensa seppänä. "Sosialidemokratia antaa joitakin vastauksia; mihin se ei riitä, siinä kirkon tehtävänä on antaa vastauksia."

Kantola kehui, että kirkon imago oli parantunut erityisesti naispappeuden ansiosta. Kirsi Pohjola (kok) täydensi Kantolan imagopuhetta. "Kirkko alkaa olla aika kiva juttu. Jos ei kaikkeen löydä vastausta Juha Siltalalta, niin sitten voi löytyä kirkolta."

Stig Kankkonen (kd) suhtautui kaikkein epäilevimmin kirkon uuteen populistiseen imagoon ja siteerasi Raamattua. "'Voi teitä, kun kaikki puhuvat hyvää teistä!' Kun tehdään Jumalasta hyvä jätkä, niin varmaan hän on hyvä jätkä, mutta hän on myös kaikkivaltias ja pelottava. Synnistä pitää voida puhua syntinä."

Kankkosella ei ollut illuusioita siitä, mikä on saanut poliitikot viime aikoina kiinnostumaan kirkosta. "Kirkon valta on valtaa vaikuttaa asenteisiin, ja tämä kiinnostaa myös poliitikkoja." Piispojen sosiaalieettinen kannanotto oli herättänyt poliitikkojen keskuudessa vastustusta, koska siinä hypättiin poliitikkojen tontille - "paitsi että vasemmisto ilahtui."

Tarja Kantolan mukaan "kirkko täyttää usein tyhjyyttä, kun poliittinen oppositio puuttuu"; esimerkkinä hän mainitsi Puolan tilanteen 80-luvulla. Markus Österlund täydensi, että valta määritellä, mikä on syntiä on poliittisesti oleellinen, koska kristityn pitää totella esivaltaa, mikäli se ei käske tekemään syntiä.

Kirsi Ojansuun mielestä "tärkeintä kirkolle olisi puhua armosta, joka on tärkeämpää kuin määritellä synti." Johannes Leppänen huomautti, että Ojansuun näkemys on sisäisesti epäjohdonmukainen, koska armoa on vain suhteessa siihen uskomukseen, että ihminen on rikkonut jotakuta vastaan (esimerkiksi Jumalaa vastaan). "Ei tarvita armoa, jos ei ole syntiä."

Ojansuu arvosteli sitä, että kirkko oli ollut hiljaa, kun polvirukoilijat olivat osoittaneet mieltään homoseksuaalisuutta vastaan ja pelkäsi, että tämä tulkittaisiin kirkon antamaksi hiljaiseksi hyväksynnäksi fundamentalismille. "Kirkon tehtävänä ei ole antaa vastauksia, vaan etsiä kysymyksiä."

Mutta olisiko se enää uskontoa? Eikö seurakunnallisen yhteishengen koossapitämä "pohdiskeleva yhteisö" (jossa suvaitsevasti ei enää vaadita uskomaan eikä haluta leimautua myöskään uskonnottomiksi) voisi aatepohjansa puolesta olla sulautettavissa esim. Prometheus-leirijärjestöön?

Stig Kankkosen mielestä homoseksuaalisuuden suvaitsemisessa oltiin hakoteillä. Hän haki tilanteeseen selitystä nykyaikaisesta rakkauskultista, joka on astunut kristillisen dogmatiikan tilalle. "Rakkaudesta on tehty jumala. Jumala on rakkaus, mutta rakkaus ei ole jumala."

"Raamattu on kristillisen käsityksen mukaan Jumalan sana, johon pitää voida uskoa, vaikka ei ymmärrä. Suvaitsevuusfundamentalismi pelottaa yhtä paljon kuin uskonnollinen fundamentalismi."

Vasemmistoliiton toveri Jan-Erik Andelin säesti kristillisdemokraatin keksimää hienoa orwellilaista "suvaitsevuusfundamentalismin" retoriikkaa; Ny Tidin päätoimittajan mielestä kirkon ja yhteiskunnan ilmapiiri on jo nykyään pelottavalla tavalla suvaitsevainen intiimielämän asioissa. "Suvaitsevuus on välinpitämättömyyttä. Kirkolle on tullut tabuksi sekaantua perheasioihin. Pitäisi olla selkeämpiä mielipiteitä siitä, mikä on hyvä koti ja mikä on hyvä lapsen kasvuympäristö."

Yleisön joukosta Jorma Hentilä (SETA:n entinen puheenjohtaja ja SKDL:n pitkäaikainen kansanedustaja) käytti kriittisen puheenvuoron. "Kirkko toimii valtiossa, jonka eduskunta säätää lakeja. Onko perusteltua, että kirkko puuttuu opillisesta lähtökohdasta lakeihin, jotka koskevat kaikkia?" Esimerkkinä Hentilä mainitsi parisuhdelain, jonka kohdalla kirkon poliittinen valta on ollut todellisempaa kuin piispojen talouspoliittisissa lausunnoissa. "John Vikström sai harhaoppisuussyytteen osoittamalla ymmärtämystä homoille ja lesboille; yksikään piispa ei tullut hänen tuekseen."

Stig Kankkonen vastasi, että "kirkolla oli hyvä ja perusteltu kanta" parisuhdeasioihin. "En jaksa ymmärtää, miksi kristillinen vakaumus suljettaisiin pois poliittisesta prosessista. Kyllä se on vakaumus siinä missä muutkin vakaumukset. Onko oikein, että säädetään lakeja, jotka sotivat kristillistä vakaumusta vastaan?"

Entä jos islamistit saavat jonakin päivänä kannatusta ja järjestäytyvät eduskuntapuolueeksi? Samalla logiikalla hekin tulevat varmasti julistamaan, että vallitsevat perustuslait ja ihmisoikeussopimukset ovat islamilaista vakaumusta syrjiviä, koska ne estävät heitä ottamasta käyttöön sharia-lakia.

Kirsi Ojansuu oli huolissaan fundamentalismissa piilevästä totalitarismin uhasta. "Turvallisuuden tae ei voi olla todellisuuden kieltäminen -illuusio, että voidaan palata yksiarvoiseen yhteiskuntaan." Markus Österlund, joka näki kirkon asemalle lähinnä talouspoliittisia perusteita, viittasi postmodernismiin, jossa hänen käsityksensä mukaan jokainen määrittelee itse totuutensa. "Se, joka määrittelee, kuka menee helvettiin, on jo lunastanut lipun itselleen." Kumpikaan ei osannut tehdä loogista eroa arvojen ja tosiasioiden välille; Ojansuun mukaan totalitarismia oli "näkemys, että on yksi ainoa tieto." Suvaitsevan moniarvoisuuden nimissä pitäisi ilmeisesti siirtyä jonkinlaiseen monitotuuksisuuteen, jossa kreationismi on yhtä totta kuin evoluutiobiologia.

Myös Ojansuu yhtyi kirkkomonopolin ekonomistiseen legitimaatioon. "Niin kauan kuin kirkolla on julkisia tehtäviä, yhteisövero pitää säilyttää." Ja kirkon virallinen asema ilmeisesti pitääkin säilyttää, jotta kirkko voisi olla se kaivattu moniääninen kansalaisfoorumi, jonka kautta kansalaiset osallistuisivat poliitikkoja puhuttelevien yhteisten arvojen rakentamiseen.

Radikaalissa vihreässä visiossa moniäänisyyttä tarvittiin, jotta kirkko voisi toimia kaikille yhteisenä arvokysymysten viestittäjänä julkisvaltaan päin. Ojansuulle kirkko ei ollut laitos, vaan koko kansan yhdessä muodostama yhteisöorganismi. "Kirkko olemme me!" Vitsakimppupolitiikan aikaisessa Italiassa oli tiedetysti sellaisia virallisen valtionideologian mukaisia kansalaisjärjestöjä, joissa muotoiltiin korporatiivisen integraation kautta harmonista säveltä monille eri yhteiskuntaryhmille.

Moniarvoisuus loppuikin lyhyeen Ojansuun luonnehtiessa valtiovallan tehtäviä; lainsäätäjän kuului ratkaista periaatteessa millaisia tahansa elämänarvoihin liittyviä kysymyksiä yksilöiden puolesta (ilmeisesti kirkon taholta tulevan korporatiivisen ihmisarvokonsultaation opastuksella). "Lainsäätäjä ei koskaan voi sanoa, että 'tämä kuuluu yksilön päätöksentekoon,' vaan lainsäätäjän on otettava kantaa vaikeisiin moraalikysymyksiin."

Kankkonen antoi tunnustusta Ojansuulle siitä, että tämä näki poliittiset päätökset elämänarvoja koskevina valintoina, vaikka olikin harhautuneella linjalla suhteessa homoseksuaalisuuteen. "Jos olisit päinvastaista mieltä, sopisit hyvin kristillisdemokraatteihin." Oikeusvaltio, jossa yksilöiden päätösvaltaa omiin asioihinsa suojellaan valtiovaltaa rajoittavilla perustuslaeilla ja ihmisoikeussopimuksilla, oli molemmille ilmeisen vieras ajatus. "Lainsäädännössä tulisi aina kysyä, mitä hyvää tästä seuraa."

Poliittinen kartta hahmottui tässä paneelissa uudella mielenkiintoisella tavalla. Voisimme luonnehtia kolmion kolmea vaihtoehtoista kärkeä kirkolliskonservatismiksi (monopolin legitimaatio perinteellä ja status quolla), kirkollisthatcherismiksi (ekonomistinen legitimaatio) ja kirkollisfascismiksi (legitimaatio kansanjoukkoja mobilisoivana kaikille yhteisenä poliittisena koulutusjärjestönä). Keskustan Leppänen ja RKP:n Österlund puolustivat kirkon tehtävien laajentamista vetoamalla kustannustehokkuuteen - joka tietenkin on puhtaasti retorinen ilmaisu sellaisen laitoksen kohdalla, jonka asema pohjautuu kilpailulta suojattuun monopoliin ja verotukseen. Vihreiden Ojansuu ja Vasemmistoliiton Andelin sen sijaan kaipasivat kirkolle huomattavasti aktiivisempaa puolivirallista roolia osana poliittisen päätöksentekoprosessin kulkua.

Kokoomus ja SDP edustivat status quon affirmointia. Sen enempää Kirsi Pohjola kuin Tarja Kantola eivät suoranaisesti kannattaneet kirkon tehtäväalueen laajentamista, vaikka jälkimmäinen hehkuttikin sitä, miten SDP:n Forssan ohjelma nykyisin loistaa poissaolollaan.

Kokoomuksen Pohjola oli parhaiten edukseen retoriikkansa onttoudessa, joka oli vailla mitään aatteellista sisältöä; hän onnistuikin tahattomasti latistamaan jopa Ojansuun ja Andelinin suurisuuntaiset visiot kirkon poliittisen merkityksen kasvattamisesta kertomalla, miten kirkossa oli rukoiltu rauhanomaisen ratkaisun puolesta Irakissa. "Se oli yhtä todellista kuin rauhanmarssi!" Jumala ei vain toistaiseksi tuonut rauhaa Irakiin.

Teksti: Janne Vainio

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon