Vapaa Ajattelija 2-3/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Bushin Messiaskompleksi


Kun George W. Bush pyrki presidentiksi vuonna 2000, hän sanoi että Yhdysvaltojen tuli olla "nöyrä" maailmassa. Nyt hän on hylännyt vaatimattomuuden ja korvannut sen ylimielisyydellä. Vaistoihinsa äärettömästi luottaen, fundamentaaliseen uskomusjärjestelmäänsä kääriytyneenä, takanaan maailman kaikkien aikojen mahtavin armeija, ja Kongressin estelemättä, Bush voi mielestään vapauttaa maailman pahasta asevoimin.

Presidentin julkisista puheista, ja jopa sellaisista mielistelevistä tarinoista kuin Bob Woodwardin Bush at War (Bush sodassa) ja David Frumin The Right Man (Oikea mies), saa vaikutelman presidentistä jumalallisella asialla. Sitä voi kutsua messiaaniseksi militarismiksi. Hän on ehkä hylännyt sanan "ristiretki", mutta ristiretkestä tässä on silti kyse. Kuten Bushin entinen puheidenkirjoittaja Frum sanoo: "Sota on tehnyt hänestä ristiretkeläisen." Vaikka siinä ei olekaan mitään pahaa, jos presidentti haluaa tehdä maailmasta paremman paikan, on se kuitenkin pelottavaa, kun Valkoisen talon mies uskoo jumalan kehottaneen häntä muuttamaan maailmaa väkivaltaisin keinoin.

Bushin vision suurisuuntaisuutta ei voida enää kiistää. "Useimmat presidentit ovat hyvin toiveikkaita. Joillain on suuria visioita siitä, mitä he tulevat saavuttamaan, ja hän kuului tiukasti siihen leiriin," Woodward kirjoittaa. Bush sanoi hänelle: "Tartun tilaisuuteen saavuttaa suuria päämääriä," ja lisäsi: "Mikään ei ole suurempaa kuin saavuttaa maailmanrauha."

Ja hän uskoo, että sen voi usein saavuttaa sodan kautta. "Ajatellessamme Irakia, saatamme hyökätä tai jättää hyökkäämättä. En tiedä sitä vielä. Mutta tavoitteena tulee olemaan tehdä maailmasta rauhaisampi," hän sanoi Woodwardille. Bush tuntui ymmärtävän, että hänen lähetyssaarnaajamainen asenteensa saattaisi johtaa hankaluuksiin ("Condi ei halunnut minun puhuvan siitä"), mutta hän jatkoi, tukeutuen siihen uudelleen Afganistanissa ("Halusin, että meidät nähtäisiin vapauttajina") ja Pohjois-Korean tilanteessa.

Bushin kuuluisaksi tullut lausahdus, "vihaan Kim Jong Iliä," jonka hän ilmaisi Woodwardille, tuli siinä yhteydessä kun Pohjois- Korean johtaja antoi kansansa nääntyä nälkään ja vankiensa tulla kidutetuiksi. "Se kauhistuttaa minua," Bush sanoi, lisäten, että hänen reaktionsa "tuntui hänen sisäelimissäänkin. Ehkä se johtuu uskonnostani, mutta tunnen voimakkaasti näin."

Vaikka hänen hallintonsa näyttää kulkevan diplomatian tietä Korean ydinkriisissä, Bushin innokkuutta haastaa Pyongyang ei pidä aliarvioida. "En ole tyhmänrohkea," hän sanoi, myöntäen Pohjois-Korean kyvyn aiheuttaa massatuhoja Etelässä. Mutta hän väheksyi ongelmia, jotka vallanvaihdos saattaisi aiheuttaa. "He sanovat minulle, että meidän ei tarvitse edetä liian nopeasti, koska silloin taloudelliset rasitukset ihmisille tulevat olemaan suunnattomia - jos tämä tyyppi saataisiin kaadettua. Kuka huolehtisi - Minä en vain usko siihen."

Kun Bush kutsuu Kim Jong Iliä "pygmiksi" ja pitää kiinni Pohjois-Korean paikasta "pahuuden akselissa", tämä kaikuu koko matkan Pyongyangiin. Eikä ole yhtään rauhoittavaa kuulla Bushin löyhästi ehdottavan sodan mahdollisuutta Pohjois-Korean kanssa. Yhdessä tammikuisessa lehdistökonferenssissa Irakista ja Pohjois-Koreasta, eräs reportteri aloitti kysymyksensä: "Jos emme mene sotaan. . . " ja Bush keskeytti, "Kumman maan kanssa?" Tällaista epäkunnioittavaa asennetta sodan suhteen ei olla nähty sitten Reaganin varhaisten vuosien.

Tiedämme, että Bush luottaa kohtuuttomasti omiin impulsseihinsa. "En pelaa sääntöjen mukaan. Pelaan sisuskalujeni (en. gut) mukaan," hän kertoi Woodwardille, joka lisäsi, että Bush käytti samanlaisia lauseita tusinoittain haastattelun aikana. Keskiaikana jalan mittayksikkö riippui kuninkaan oman jalan koosta. Sitä kutsuttiin kuninkaalliseksi askeleeksi, ja nykyään meillä on kuninkaalliset sisuskalut.

"Bushilla on loistava vaisto, joka kertoo hänelle milloin taistella, milloin myöntää tappionsa, milloin juosta, milloin odottaa, milloin aloittaa yrityksensä," kirjoittavat Carolyn B. Thompson ja James W. Ware teoksessaan The Leadership Genius of George W. Bush (George W. Bushin nerokkuus johtajuudessa). Vaikka hänen bisnestappionsa eivät tunnu oikeuttavan moisia kehuja, kirjoittavat jatkavat suitsutustaan: "Suuri osa Bushin menestyksestä johtajana johtuu hänen halustaan luottaa vaistoihinsa."

Mutta entä jos Bushia närästää? Mitä jos hänen vatsansa antaa hänelle huonoja neuvoja?

Bushilla on kaksi sodanhaastetta, yksi syyskuulta 2001 ja toinen lokakuulta 2002. Yhdessä ne antavat hänelle ennennäkemättömän, yksipuolisen voiman, jolla hän voi mahtailla milloin vain hänen sisuskalunsa niin käskevät. On liikaa pyydetty, että muka demokraattisessa yhteiskunnassa pitäisi luottaa yhden ihmisen vaistojen erehtymättömyyteen.

Woodward kirjoittaa: "On selvää, että Bushin maallistunut usko vaistoihinsa - hänen luonnollisiin ja spontaaneihin johtopäätöksiinsä ja tuomioihinsa - ajaa hänen rooliaan poliitikkona, presidenttinä ja ylimpänä käskynhaltijana. Hänen vaistonsa ovat melkeinpä hänen toinen uskontonsa."

Hänen ensimmäinen uskontonsa vaikuttaa myös. Tietenkin presidentillä on oikeus harjoittaa mitä tahansa uskontoa johon hän uskoo, eikä George W. Bush ole ensimmäinen presidentti, joka julistaa Jumalan nimeä tai väittää että USA on Jumalan siiven suojissa. Mutta kun hänen fundamentalistiset uskomuksensa vaikuttavat hänen työhönsä, ja kun hän latoo uskonnollista retoriikkaa tulenaroissa tilanteissa, meidän pitäisi varoa.

Syyskuun yhdennentoista jälkeen on ollut tuskin päivääkään, jona Bush ei olisi käyttänyt sanoja "pahuus" tai "pahantekijät". Hänen "pahuuden akseli"-puheensa saattoi uhata Pohjois-Koreaa niin, että se päätti kiihdyttää ydinvarusteluaan. Termi "pahuuden akseli" ei syntynyt vahingossa, eikä alkuperäisen puheen kirjoittaja käyttänyt niitä sanoja. Frum keksi termin "vihan akseli" luonnoksessa, jonka hän lähetti pääpuheenkirjoittaja Michael Gersonille. Frum sanoo: "Gerson halusi käyttää uskonnollista kieltä, jonka Bush oli ottanut omakseen syyskuun yhdennentoista jälkeen - näin 'vihan akselista' tuli 'pahuuden akseli'."

Frum puhuu melko avoimesti fundamentalismin merkityksestä Bushin valtakoneistossa. Ensimmäiset sanat, jotka George Bush koskaan lausui hänelle Valkoisessa Talossa olivat: "En nähnyt sinua Raamatun lukutilaisuudessa." Frum kirjoittaa: "Bush tuli kovin erilaisesta kulttuurista, ja puhui kovin eri kulttuurin puolesta kuin Ronald Reagan: kyseessä on moderni evankelismi. Ymmärtääkseen Bushin Valkoista Taloa on ensin ymmärrettävä sen vallitsevaa uskonoppia."

Frum siteeraa myös puhetta, jonka Bush antoi alma materissaan, Yalessä, 21. toukokuuta 2001. Bush itse työsti puhetta ahkerasti, ja Frum sanoi, että se kuului presidentin paljastavimpiin puheisiin. Bush sanoi: "Elämä kulkee omaa tietään, tekee omat vaatimuksensa, kirjoittaa omaa tarinaansa. Ja matkan aikana alamme tajuta, että emme itse ole tarinamme kirjoittajia."

Bush ilmaisi saman tunteen ollessaan Teksasin kuvernööri. "En voisi olla kuvernööri jos en uskoisi jumalalliseen suunnitelmaan, joka vallitsee yli kaikkien ihmisten suunnitelmien," hän sanoi.

Kun Bush vasta harkitsi presidentiksi pyrkimistä, hän kävi kirkossa äitinsä kanssa. Saarnaaja puhui vastahakoisesta Mooseksesta, joka epäili johtajankykyjään. Barbara sanoi Georgelle että hän oli mooseshahmo. Pyrkiessään presidentiksi, Bush itse tukeutui taivaalliseen suunnitelmaan. "Meille on uskottu velvollisuus," hän kirjoitti kampanjakirjassaan, jonka nimikin, ei suinkaan vaatimattomasti, oli A Charge to Keep.

Bushin usko, että korkeampi taho saattoi hänet presidentiksi paistaa läpi eräästä kohdasta Frumin kirjassa. Bushin kongressipuheen jälkeen 20. syyskuuta 2001, Gerson kävi tapaamassa presidenttiä onnitellakseen häntä: "Herra presidentti, kun näin teidät televisiossa, ajattelin - Jumala halusi teidän olevan siellä," Gerson sanoi Frumin mukaan. "Hän haluaa meidän kaikkien olevan täällä, Gerson," presidentti vastasi, Frumin mukaan.

Bush näyttää uskovan toteuttavansa Jumalan tahtoa sotaa lietsomalla. Woodwardin kirjassa hän sanoo: "Sota-aikana meidän täytyy huolehtia eräästä inhimillisestä tarpeesta. On olemassa arvoja, joista emme voi luopua - Jumalan antamat arvot. Nämä eivät ole USA:n luomia arvoja." Reiluuden nimissä on myönnettävä, että arvot, joihin Bush kommentissaan viittasi, olivat "vapaus ja ihmisen tarpeet ja äidinrakkaus." Mutta ajatus, että presidentti uskoo toteuttavansa Jumalan tahtoa sodassa on huolestuttava.

"Bushin luonteeseen kuuluu outo, henkilökohtainen uskonnollisuus," sanoo Lou Dubose, joka kirjoitti Molly Ivinsin kanssa kirjan Shrub: The Short but Happy Political Life of George W. Bush (George W. Bushin lyhyt mutta onnellinen poliittinen elämä). "Ja ne uskonnolliset ihmiset, joihin hänellä on yhteyksiä Teksasissa, eivät ollenkaan kuulu uskontojen valtavirtaan -edes Teksasissa."

Dubose siteeraa James Robisonia, Fort Worth televangelistia. "Bush kävi Robisonin Life Today -televisioseurakunnassa ja kutsui Robisonin pääpuhujaksi aamiaisrukoukseen Austinissa Bushin toisen kuvernöörikauden virkaanastujaispäivänä," kirja kertoo. Aamiaisrukouksen aikana, Robison kertoi molemminpuolisesta keskustelustaan Jumalan kanssa, jonka hän koki ajaessaan maantiellä Arlingtonin ja Dallasin välillä. Bush ihailee myös James Dobsonia, joka kuuluu oikeistolaiseen, uskonnolliseen ryhmään nimeltä Focus on the Family (Keskittykää perheeseen).

"Hän on kaikista holtittomimmin uskonnollisin presidentti, jonka olemme koskaan nähneet," sanoo Annie Laurie Gaylor, Freethought Today -lehden päätoimittaja Wisconsinista. "Hänen tehtävänsä on uskonnollinen, eikä hänen uskontoaan voi erottaa hänen militarismistaan. Hän uskoo taistelevansa hurskasta sotaa."

Chip Berlet, Political Research Associatesin analyytikko Massachusettsissa, on oikeistolaisten uskonnollisten ryhmittymien asiantuntija. "Bush pitää paljon sotaisten kristittyjen evangelisten apokalyptisesta ja messiaanisesta ajattelusta," hän sanoo. "Hän näyttää uskovan, että maailmassa on meneillään valtava taistelu hyvän ja pahan välillä, joka tulee päättymään viimeiseen yhteenottoon. Ihmiset, joilla on tällainen maailmankatsomus, ottavat usein tarpeettomia ja pelottavia riskejä, koska he näkevät toteuttavansa Jumalan tahtoa."

Toiset, kuten Frederick Clarkson, joka kirjoitti kirjan Eternal Hostility: The Struggle Between Theocracy and Democracy (Ikuinen vihanpito: teokratian ja demokratian kamppailu), ei usko Bushin uskonnollisen vakaumuksen syvyyteen ja uskoo hänen käyttävän moista retoriikkaa poliittisiin tarkoituksiin. "Bush haluaa miellyttää aktiivistista vaalipiiriään," sanoo Clarkson. "Monet näistä ihmisistä uskovat elävänsä raamatun lopunaikoja."

Ottaen huomioon, että USA on sodassa Al Qaidan islamisteja vastaan, tämä ei ehkä ole paras aika vetää Jumalaa mukaan konfliktiin. Mutta näin Bush on tehnyt, esimerkiksi kun hän sanoi: "Jumala on puolueeton" sodassa terrorismia vastaan. Jo pelkästään moisen retoriikan käyttö voi saada aikaan räjähdysherkän tilanteen, Clarkson uskoo. "Aikana jolloin fundamentalistinen Islam on nousussa, väkivallan purkautumisen mahdollisuus on vaarallinen asia," hän sanoo.

Michael Klare, rauhan ja maailmanturvallisuuden professori Hampshire Collegessa uskoo, että Bushia motivoi "messiaanisen ja suurvalta-ajattelun yhdistelmä. Hän takertuu käytännölliseen tarpeeseen kontrolloida maailman öljyvaroja, jonka eteen hallinto on valmis tekemään mitä vain, ja hän yhdistää sen messiaaniseen kiihkoon."

Kuten muut presidentit ennen häntä, Bush uskoo, että USA on maailman mahtavin valtio, eikä hän pelkää teologisen kielen käyttöä oikeuttaakseen suurvaltaa, sanoo Chalmers Johnson, kirjan Blowback: The Costs and Consequences of American Empire (Amerikan suurvallan hinta ja seuraukset) kirjoittaja. "Hän käyttää ideologiaa militarisminsa peittelyyn," sanoo Johnson.

"Kyseessä on militarismin, maskuliinisuuden ja messiaanisen kiihkon pyhä kolminaisuus," sanoo Lee Quinby, professori Hobart ja William Smith Collegeista Genevasta, New Yorkin osavaltiosta. "Se noudattelee kyllä apokalyptista ajattelua, jolla on uskonnollinen pohja, mutta se on nyt maallistunut militaristiseen muotoon. Apokalyptinen ajattelu vetoaa aina voimattomuuden tunnetta ja lupaa voittoa tuon voimattomuuden edessä. Tässä tapauksessa Bush hyödyntää turvattomuutta, jota tunnemme terrorismin tai Saddam Husseinin takia, ja korostaa armeijaa takeena siitä, että voimattomuutemme tulee muuttumaan." Quinbyn mukaan tällainen ajattelu on "vaarallista, koska se valmistaa kansaa sotaan, ajattelematta sen vaikutuksia siviileihin ja amerikkalaisiin sotilaisiin."

On myös olemassa riski, että Bush on niin vakuuttunut Jumalan suosiosta, että hän voi tehdä hirvittäviä virheitä.

Demokratiassa sodan ja rauhan kohtalokkaiden päätösten ei kuulu olla yhden miehen käsissä. Tänäpäivänä ne kuitenkin ovat. Ja mikä mies, kenelle ne antaa! Intellektuellin uteliaisuuden puuttuessa, hän kerskuu erehtymättömillä sisuskaluillaan. Yrittäen epätoivoisesti välttää joutumasta samaan ansaan kuin isänsä "sen visiojutun" suhteen, Bush ottaa harteilleen suuren, globaalin tehtävän ja ilmaisee sen fundamentalistisin sanoin. Ja hän on määrännyt Pentagonille tärkeimmän roolin operaation täytännössä.

Tämä on aivan liikaa valtaa kenen tahansa käsissä, ja George W. Bushilla on vallan mukanaan tuoma röyhkeys. "Minun ei tarvitse selittää sanomisiani," hän sanoi Woodwardille. "Se on mielenkiintoinen asia presidenttinä olemisessa. Ehkä jonkun täytyy selittää minulle miksi he sanoivat jotain, mutta minä en tunne itseäni tilivelvolliseksi kenellekään."

Kun tämä ristiretki menee pahasti pieleen, niin kuin todennäköisesti tulee käymään, Bush tulee olemaan selityksen velkaa monille ihmisille. Sitä odotellessa meidän täytyy tehdä mitä vain väkivallattomasti pystymme vastustaaksemme tätä sotaisaa messianismia.

Artikkeli on julkaistu The Progressive -lehdessä (helmikuu 2003, päätoimittaja Matthew Rothschild) nimellä Bush's Messiah Complex. Verkkoversio löytyy sivustolta http://www.progressive.org/.

Käännös: Suvi Laukkanen

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon