Vapaa Ajattelija 1/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 1/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Inho on intuitiivista mikrobiologiaa


Kenen hammasharjaa käyttäisit vähiten mieluusti: puolisosi, sisaresi, parhaan ystäväsi, esimiehen, postinjakajan vai TV:n säätytön? BBC:n tekemässä tutkimuksessa lähes kaikki vastasivat postinjakajan. Seuraavaksi vastenmielisintä oli oman esimiehen hammasharjan käyttö. Miksi vastaajat olivat niin varman yksimielisiä?

Entä miksi pienetkin koiranjätökset pihapiirissä herättävät voimakasta ärtymystä? Tai miksi kavahdamme oksennusta? Tai miksi kosketamme mieluummin sinistä kuin keltavihreää tai punaista nestettä? Jotta ymmärtäisimme näitä reaktioita, täytyy ymmärtää yhtä ihmisen kuudesta perustunteesta, inhoa. Mitä inho on? Miksi sitä koetaan?

Ihminen on kaikkien elollisten tavoin ollut aina alttiina vaarallisille taudinaiheuttajamikrobeille. Erityisen himoittuja mikrobien mielestä ovat eri ruumiinaukot, jotka onneksemme kuitenkin pystyvät puolustautumaan. Korvavaha, kyyneleet, nenän ja kurkun lima sekä kuukautiseritteet hoitavat tehtäväänsä kehon taistelussa pöpöjä vastaan. Mutta aina se ei riitä. Tarvitaan psykologisia puolustuskeinoja, tarvitaan inhoa.

Kaikissa kulttuureissa inhotaan mädäntynyttä lihaa ja oksennusta. Koirat puolestaan ovat petoeläimiä ja lihansyöjiä, joiden jätökset yleensä kuhisevat tauteja. Ulosteita kohtaan on aina ollut syytä tuntea aktiivista inhoa. Samoin seksiä ja suutelua - erittäin riskialtista! - inhotaan vääränlaisen kumppanin kanssa. Harva tuntee postinjakajan, joten varmuudeksi on parempi olla käyttämättä hänen hammasharjaansa.

Inho on siis intuitiivista mikrobiologiaa. Inhon yhtenä tarkoituksena on pitää meidät terveinä - tai estää ei-toivottuja raskauksia. Monet kulttuurintutkijat korostavat kulttuurien välisiä eroja, mutta minusta paljon mielenkiintoisempia ovat kaikille ihmisille ja kulttuureille yhteiset piirteet ja tunteet, kuten ilo, pelko, inho ja rakkaus. Joskus piirteet yhdistävät eri lajejakin: ihmisillä ja rotilla on voimakas taipumus saada inhon tunne mausta, jota on joskus seurannut huono olo tai sairastuminen.

Inhon laukaisevat tekijät olivat siis pahimpia tautilähteitä jo esihistoriamme rehevällä savannilla. Siellä tunne siirtyi myös sosiaaliseen maailmaan: moraaliltaan epäilyttävä henkilö herättää inhoa, jopa kostonhimoa. Samoin kaikkialla maailmassa inhotaan pelkkää ajatusta sisarusten välisestä seksistä. Ilman inhon tunnetta yhteiskuntamme olisivat hyvin erilaisia.

Kulttuurien välisissä inhokäsityksissä ja -kokemuksissa on totta kai myös eroja. Esimerkkinä voisi toimia Pekingin luonnontieteellisen museon ihmisen anatomiaa käsittelevä osasto. Sen hyllyillä notkui lasiastioita, joiden sisällä formaliinissa kellui kellertyneitä epämuodostuneita sikiöitä ja vauvoja. Kaksi aikuisenkin ruumista oli tällaisessa "akvaariossa". Toiselta oli avattu sisäelimet näkyviin ja toiselta oli nyljetty iho lihasten esittelemiseksi.

Museo oli outo kokemus kun tulee kulttuurista, jossa kuolemaa pidetään niin hyvin piilossa. Mutta kun tarkkailin paikallisia museovieraita, huomasin, että inhon tunteemme näyttelyesineitä kohtaan oli sittenkin yhteinen. Ihminen on kaikkialla ihminen.

Osmo Tammisalo

Vapaa Ajattelijan 1/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon