Vapaa Ajattelija 3/2000

jumalaton kulttuurilehti

 Vapaa Ajattelijan 3/2000 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Asiasta ja asian vierestä eli toisenkin nuoren näkökulma

Seurattuani keskustelua niin postituslistalla kuin lehdessäkin olen pienessä päässäni päätynyt yhteen kysymykseen – mikä tätä järjestöä vaivaa? Monia artikkeleita lukiessaan herää epäilys, ovatko Jehovan todistajat soluttautuneet yhdistykseemme.
Ateisti-nimityksellä on pitkät ja kunniakkaat perinteet, ja itse olenkin aina ylpeänä nimittänyt itseäni ateistiksi, vaikka varsinkin kouluaikoina se oli suoranaista ikävyyksien kerjäämistä ja ärsytti suunnattomasti niitäkin uskovia, joita pidän ystävinäni. Jos joku häpeää tuota sanaa sen takia, että uskovaiset ovat leimanneet sen negatiiviseksi, älkää käyttäkö sitä, mutta älkää myöskään tuputtako käyttöön keinotekoisia korvikkeita. 

Paljon mainostettu sivili ei luo minkäänlaista mielleyhtymää mihinkään maailmankatsomukseen, vaan saa lähinnä epäilemään käyttäjän suomenkielen tasoa.
Lehdessä no 2 kirjoitettiin useampaan otteeseen uskonnon määritelmästä. On aivan uskomatonta, että joku ateisti voi kannattaa määritelmää, joka tekisi ateismistakin uskonnon. Ateismi on kaikkea muuta kuin uskonto, se on ollut monina pimeinä aikoina ainoa järjen ja logiikan linnake - jokaisen omaan harkintaan jääköön miettiä kuuluuko oma aikamme näihin. Muutenkin on täysin vastuutonta kannattaa tuota laajaa määritelmää. Toki täydellinen vapaus on kaunis ajatus, mutta täydellisen vapauden mukana tulee täydellinen vastuu itsestä ja varsinkin muista, ja siihen uskovaiset eivät ole valmiita. En ole kyseiseen järjestöön suuremmin tutustunut, mutta Uskontojen uhrien tuki ry yhtyy edelliseen. Joskus isonveljen valvova silmä pelastaa ihmishenkiä.
Järjestöömme on kaipailtu nuoria ja naisia jäseniksi, mutta yksi asia joka uusia jäseniä torjuu on se ikävä ongelma, joka usein vaivaa pieniä järjestöjä ja on viime aikoina nostanut päätään myöskin meidän keskuudessamme. Lehdestämme on tullut foorumi muutamien aktiivijäsenten keskeiselle kinastelulle, mikä paitsi vähentää lehtemme kiinnostavuutta, myös nostaa kynnystä osallistua tapahtumiin. Toivoisinkin, että erimielisyydet selvitettäisiin kasvotusten eikä pakotettaisi koko jäsenkuntaa todistamaan niitä.

Puutteistaan huolimatta järjestömme on ainoa ja paras toivomme pitää kiinni oikeuksistamme valtiokirkon ja virallisiin rakennelmiin punotun uskonnollisuuden puristuksessa. Pitäkäämme siis pienistä erimielisyyksistä huolimatta yhtä, muistaen vanhan sanonnan ”esivalta auttaa sitä, joka auttaa itseään”.

Outi Aalto


Järjestömme on ehkä vanhuudenheikko

Vastauksena Outi Aallolle totean, että myös vähäisissä järjestöissä on sekä erimielisyyksiä tavoitteista ja toimintatavoista että valtapyrkimyksiä. Jäsenemme ovat kasvaneet evankelis-luterilaisuuden kyllästämässä maassa, ja kaikille ei ole selvää, mitkä ovat uskonnottomien oikeudet ja miten niitä voisi parhaiten edistää. Jotkut haluavat esimerkiksi toiminnan kohdistamista uskonnottomiin seremonioihin, jotkut ovat jopa sitä mieltä, ettei uskonnottomia seremonioita tarvita. 
Lehdistölainsäädännön mukaan päätoimittaja yksin päättää siitä, mitä lehti julkaisee. Jos päätoimittaja ei julkaise vaikutusvaltaisten toista mieltä olevien kirjoituksia, liittohallitus voi erottaa hänet. Tietooni on tullut, että päätoimittajan kanssa eri mieltä olevat ovat vapaamielisestä toimituspolitiikasta huolimatta ankarasti painostaneet päätoimittajaa. 

Kun liiton johto valitaan äänestyksellä liittokokouksessa, eri ryhmät pyrkivät jäsenlehden avulla mainostamaan itseään ja mielipiteitään ja tietysti haukkumaan vastustajiaan. Tietääkseni osa liittohallituksesta painostaa jäsenyhdistyksiä myös suoraan. Taistelun tuoksinassa jotkut ovat kyselleet liittoneuvostoon kuuluvalta lääkäriltä, että eikö tämä voisi kirjoittaa hullun papereita vastapuolelle. Jäsenet ratkaisevat erimielisyydet seuraavassa liittokokouksessa valitessaan liittohallituksen. On tietysti mahdollista, että tilanne jää ennalleen.

Liittohallituksessa on ollut koko ajan vaikutusvaltaisia jäseniä, jotka toimivat monissa muissa järjestöissä, myös liittomme kanssa kilpailevissa järjestöissä. Tämä aiheuttaa jännitteitä, varsinkin, kun liitollemme on kertynyt testamenteista runsaasti varallisuutta. Minun mielestäni saadut testamenttivarat on käytettävä siihen tarkoitukseen, johon ne on testamentattu. Erityisesti vastustan näiden varojen siirtämistä tai lainaamista muille järjestöille kuin liiton omille jäsenjärjestöille.

Vapaa-ajattelijain liitto on lausunnossaan uskonnonvapauskomitealle esittänyt laajan uskonnon määritelmän. Olen itse aikaisemmin jyrkästi vastustanut laajaa uskonnon määritelmää. Kun Suomi ei aio myöntää täysiä ihmisoikeuksia uskontojen kanssa kilpaileville maailmankatsomuksille, olen taipunut kannattamaan laajaa uskonnon määritelmää ihmisoikeuksien takaamiseksi uskonnottomille, erityisesti myös ateisteille, joita sorretaan jyrkimmin. Jos ateismi tulkittaisiin uskonnoksi, ateisteilla olisi kouluissa oikeus oman vakaumuksen mukaiseen katsomusopetukseen.
Nykyisen perustuslain tulkinnan mukaan uskonnonopetus on uskonnon harjoittamista. Eräät uskonnonvapauskomitean kristityt jäsenet haluavat muuttaa tätä tulkintaa niin, ettei edes tunnustuksellinen uskonnonopetus olisi uskonnon harjoittamista. Jos uusi tulkinta menisi läpi, kaikki oppilaat voitaisiin pakottaa tunnustukselliseen uskonnonopetukseen. Tilanne saataisiin kenties korjattua vasta vuosien kuluttua valituksilla YK:n tai EU:n ihmisoikeusinstituutioille. Äskettäin kaikille pakollinen tunnustuksellinen uskonnonopetus on otettu käyttöön mm. eräissä osissa Venäjää.

Erkki Hartikainen
Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja


Oulun seudun vapaa-ajattelijat ovat valinneet puheenjohtajakseen Jouko Saksion. Hän kirjoittaa mm. ”Olemme laatineet kaksi aloitetta kunnallisesta hautausmaasta Ouluun. Ensimmäinen aloite toimitettiin valtuustoaloitteena kaupunginvaltuutettu Pauli Malmin (vas.) nimissä. Vapaa-ajattelijoiden nimissä tehty aloite osoitettiin kaupunginhallitukselle. Aloitteestamme, jossa oli 172 allekirjoitusta mainittiin huhtikuun 18 päivänä sanomalehti Kalevassa ja YLE:n Oulu-Radion alueuutisissa.” Oululaisilla on omat nettisivut joihin voit tutustua osoitteessa http://ksilta.edu.ouka.fi/~tvahanen/vapaa/index.htm tai liiton sivujen linkin kautta.


Oopiumia kansalle

Tiedetään, että sanoissa on henkeä. Kirosana lausutaan silloin, kun tulee tappelu tai sattuu jokin onnettomuus. Näin itse sanaan tarttuu tapahtuman henki, joka sitten muuallakin lausuttuna pahaa tuottaa. Sellainen sana ainakin ärsyttää.
Silloin kun ihmiset osoittavat helliä tunteita toinen toisilleen, silloin puhutaan rakkaudesta. Niin tuohon ”rakkaus” -sanaan tarttuu lämmintä henkeä. Sitten laulujen tekijä täyttävät tuota sanaa ja henkeä iskelmissä. Näin lumotaan yksinkertaiset kuulijat.

Uskonnossa on sama juttu. Sen naispuoliset sanankäyttäjät ovat yleensä naimattomia. Nämä pitävät Jeesusta ikään kuin taivaallisena rakastajana. Myös homopappien saarnoissa tihkuu erotiikka. Hekin harjoittavat itsetyydytystä iltarukoustensa yhteydessä. Näin Kyöpelivuoren hurmahenki tarttuu heidän herransa nimelle. Sitä nimeä kun hoetaan taivaallisen häätanssin rytmissä.
Myös kuolemansairaat potilaat hourailevat jumalaisia nimityksiä. Nämä ihmiset ovat vahvojen lääkkeiden huumaamia. Tässäkin henki ja sielu tarttuu sanalle. Näitä sanoja voidaan käyttää sitten tuskien ja murheiden lievitykseen, kuten luonto on tarkoittanut. Mutta samoilla sanoilla voidaan suitsuttaa jonkinlaista ilokaasua.
Silloin kun joku hihulipappi paasaa Jeesuksesta, sen verestä sekä rakkaudesta, niin koko seurakunta on hurmeessa sekä hurmoksessa. Monet ihmiset aivan hullaantuvat. Jotkut kaatuvat voimattomina. Tavallinen kansa kummeksuu moista touhua. Huumeen alkuperää kun ei tiedetä. Oppineet pysyvät vaiti ja salaiset synnit ikään kuin pyhitetään. Vaan nyt tuli asia kerrotuksi.

Viljo Kankaanpää
Satakunnantie 158 Turku 


Uskonnot ja jumalat

Kuten yleensä hyvin tiedetään on maapallon ihmisillä monia erilaisia uskontoja.
Eräs niistä ns. kristinusko on tyypillisin –vaikka ei suurin, eikä edes yhtenäisin. Sen jumala -käsite on ristiriitainen lähes kaikkeen siihen, miten sitä selitetään ja kuinka siihen uskotaan.

Tuntuu jotenkin oudolta uskoa sellaiseen taruun, että joku Mooses olisi ollut jossain vuorella yhteydessä Jumalaan ja saanut sieltä ne Raamatun ”kymmenen käskyä” kaikkien kansojen noudatettavaksi. Samoin niihin ns. profeettoihin, jotka sen ajan käsityksen mukaisesti selittivät maailman luomistapahtumaa.
Kun nyt vertaa sen ajan uskomuksia nykyajan avaruustutkijoiden saavutuksiin maailman kaikkeuden mittasuhteista ja pienen maapallon sijainnista siellä, tuntuu liian yksinkertaiselta vieläkin uskottavaksi tarkoitettu Raamatun alkulause: ” Alussa Jumala loi taivaan ja maan” jne. - ikään kuin maailma käsittäisi vain kaksi elementtiä, - taivaan ja maan. No, uskollaan kukin autuaaksi tulee, näin meille selitetään.
Vaan kovin ihmettelen niitä, jotka uskovat omaavansa tiedon, tuon kaikkivaltiaana pitämänsä tahdosta ja mielialoista ja selittävät niitä kuin siihen valtuutuksen saaneena. - Vetoavat Raamattuun, aivan kuin se olisi jonkun ulkopuolisen kaikkivaltiaan itse kirjoittama tämän pienen planeetan asukkaille, ennenkuin he osasivat niitä lukeakaan. Kun jumala ensin selitetään kaiken luojaksi ja kaikkivaltiaaksi, niin sitten jotkut tämän pienen planeettamme Telluksen jotkut ihmiset selittävät ihan tosissaan tietävänsä tämän kaikkivaltiaan tarkoitukset ja tahdon.

Kun ne eivät toteudu, he veisaavat vaan, että ” ihmeelliset ovat herramme tiet”. Tulee vain mieleen, että mitähän tarkoitusta olisi luoda nykyajanviisaille ihmisille sellaista tietoa ja taitoa, joka kumoaa aikaisemman, ehdottomana pidetyn uskomuksen maailman kaikkeudesta. 
Vaikeuksia sen selittämisessä on ollutkin vuosisatojen aikana lukutaidottomille ihmisille. 
Sen vuoksi siihen käytettiin usein pakkoa. Siitä kehittyi vähitellen aiheet vainoihin ja verisiin, ns. uskonsotiin. 

Kun sotien jälkeen samanuskoiset hallitsivat tiettyä aluetta, alkoi eri kirkkojen ja seurakuntien vallan vaikutus koko valtakunnan hallinnossa näkyä monin tavoin. Ilman sitä ei olisi saatu kansaa tottelemaan. Sotaväki turvasi viimekädessä kirkon ja virkavallan otteen rahvaaseen. Näin tapahtuu vieläkin maapallon eri alueilla. Erilaisia uskontoja kannattavien kansojen keskuudessa. 

Kun kaikki väittivät olevansa oikeaoppisia ja muut harhaoppisia, niitä vastaan täytyy taistella ja koettaa käännyttää väkisin. Historian lehdiltä voidaan todeta, että paljon on viattomien verta vuodatettu kyseenalaisten jumal -tarujen tähden. Eikä uhka vieläkään ole poissa.

Meille ymmärtämättömille kirkot selittävät, että kaikki onnettomuudetkin, joita luontoon ja elollisiin kohdistuu ,ja joita media meille päivittäin välittää, selitetään paholaisen syyksi. Kaikki köyhiin ja alistettuihin kohdistuva syrjintä, samoin. Heitä kehotetaan tyytymään osaansa, ja lohdutetaan iankaikkisella elämällä taivaan iloissa. Sitä nämä selittäjät eivät kerro, miksi tämä kaikkivaltias ei tuhoa paholaista, vaan sallii kaiken tapahtua näille huolenpitonsa kohteille. 
Vai uskooko kukaan tosissaan, että rukoilemalla nuo asiat korjaantuisivat ja pahuus poistuisi maailmasta? Jumalia on palvottu ja rukoiltu kautta aikain, vaan vähiin ovat jääneet näytöt niiden tehosta

Mikko A. Rautee, Valkeakoski


Forssan vapaa-ajattelijat valitsivat puheenjohtajakseen Alpo Tuomisen. Yhdistyksessä on n. 80 jäsentä. Vapaaehtoisvoimin forssalaiset vapaa-ajattelijat hoitavat omaa kaunista Kaikulassa sijaitsevaa hautausmaataan. Viime vuonna siellä oli neljä hautausta, joista yksi oli yhdistyksen jäsen.


"Absoluuttisesti aurinko aina valaisee"
Jukka Piiparinen
Tampere


Saina Junttila 85v., Turusta kirjoittaa: Jäsen olen ollut jo lähes 70-vuotta. Olin jo 30-luvulla kun Turussa ”Kirkosta eronneiden” yhdistystä perustettiin. Isän mukana, lain tultua voimaan olen saanut jättää uskonnon "hömpsötykset".


Lahden Vapaa-ajattelijoiden uusi toimiston puhelin ja fax numero on 03 7827408


Forssalainen Oiva Nikkanen on lähettänyt toimitukseen pitkän kirjeen. Hän on tutustunut muutamiin lehtemme numeroihin. ”Lukemiseni pohjalta heräsi ajatuksia joita laitan nyt paperille. Kannatan ajatustanne valtion ja kirkon erottamista toisistaan… …Suuruus nousee päähän niin kuin alkoholi. Valta turmelee ihmisen oli sitten kysymys yksilöstä, valtiosta tai kirkosta… … Miten sitten voisi toteutua vapaa-ajattelijoiden ajama täydellinen ajatuksen-, omantunnon-, vakaumuksen- ja uskonnonvapaus. Näkemykseni on ettei mitenkään. Olemme siksi paljon kaikki aivopestävissä, manipuloitavissa ulkoa ohjattavissa, ketä mitenkin… …Joten me kaikki ihmiset olemme laidasta laitaan hyvin uskonnollisia. Joka muuta puhuu, se puhuu vastoin parempaa tietoaan. Tulisi etsiä ulospääsyä tuhon tieltä. Perikato on muuten edessä. On muuten melko paksua tekstiä tämä. Mielestäni vapaa-ajattelijat ovat mielenkiintoista porukkaa. Kirjeenvaihto voisi olla paikallaan. Odotan vastausta ajatuksiini. Kaikella ystävyydellä Oiva Nikkanen, Pekkalankatu 12, 30420 FORSSA”.
Myös Turusta on lähestytty toimitusta kirjeellä. Lauri Teräntö kirjoittaa mm. ”Siis mitä voi yksilö tehdä? Hän voi ajatella vapaasti, mutta ei voi kirjoittaa mitä vaan, eikä julkaista haluamaansa kuin ei myöskään ääneen lausua mitä vaan, vaikka haluaisikin, tuota voisi sanoa sivistyneisyydeksi joka on kiitettävästi vapaa-ajattelijain luonteen osa, hyvä sellainen. Hyvä päätoimittaja Timo Meltti tässä ja nyt ehdotan, että tälle lehdelle annettaisiin uusi nimi, ehdotukseni on AJATTELUN VAPAUS…”



Aino Tuominen, Vantaalta haluaa lähettää terveisiä edellisessä lehdessä kirjoittaneelle Jukka Karviselle. ”Kehoittaisin kirjoittajaa lukemaan Pekka Visurin vastikään julkaiseman teoksen, jossa hän tutkijana tuo esille ei ainoastaan Kosovon sotaa, vaan koko Balganin sotien taustoja. Hän ei lähde erittelemään omia mielipiteitä kuten J. Karvinen vaan Visurilla on valtavan laaja lähdeaineisto tukenaan. Joten kannattaa tutustua kirjaan.”



Liiton toimistossa piipahti Kauko Nieminen myymässä uusinta kirjastaan Luoja ja alkuluvut. Köyhä toimittaja ei pystynyt ostamaan Kaukon 90 mk:n hintaista teosta, mutta eetteripyörreteorian kehittänyt Nieminen oli valmis vaihtamaan kirjan kahteen Vapaa Ajattelija -lehteen. Vaihtokaupat syntyivät. Seuraavassa lainaus eetteripyörreasiantuntijan teoksesta. 

“Jos pyörre liikkuu reunalle, sen energia muuttuu eetterin reunan pyörteeksikohoumaksi. Tällöin maailman reunoja toisiinsa hiottaessa luodaan uusia eetteripyörteitä eli iankaikkinen elämä laajassa merkityksessä eli eetterin ikuinen virtaaminen.”